Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap i HiNT

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRESENTASJON FOR NUMEDAL VGS OPPSTART HØST 2012 TEMA: MIGRASJON PROSJEK TITTEL: TRAVELOGUES COMENIUS MULTILATERAL SCHOOL PARTNERSHIPS Comenius prosjekt.
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Når kunnskap blir handling
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Risløkka kompetansesenter
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
En lærende organisasjon?
HiBu Innovasjon.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Ungt entreprenørskap Hedmark
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
Utforskeren.
Norsk senter for prosjektledelse Et forskningsbasert samarbeid med norsk næringsliv og forvaltning.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
NTNU Innovation Village
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Entreprenørskap Noen tall og begreper Erling Maartmann-Moe.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Sammensatte tekster ?.
innovasjon i Infrastruktur
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
STYRKE næringsnær læring
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Strategier og planer for å tilrettelegge for FoU- og utdanningstilbud i samsvar med behov i arbeids- og samfunnsliv Edel Storelvmo Viserektor, UiT Norges.
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 Gjennomføring Av Internasjonale Og Flerkulturelle IT Prosjekter. Av Øivind Kirksæter COO Mobile Media Solutions.
Fra gruppe til team MMT270 Så langt er det gitt en innføring i kreative næringer, opplevelsesnæringer og medier/formidling. Vi har også sett på hvilke.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Hva er Panda og hva kan det brukes til?
Framtid - Samspill - Skaperglede
Verktøy for å kartlegge holdninger
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Hva kan BIA-Nettverk INDO bidra med for din bedrift?
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Innovasjon og nyskaping
Innovasjon og nyskaping
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læringsform: Tilegnelse
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap i HiNT Utvalget for utdanningskvalitet Onsdag 11. september 2013 Ove Taranger Nesbø, PL

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - Oppgave fra vår eier Entreprenørskap i utdanningen Interdepartemental handlingsplan KUD, KRD & NHD Viktig premissgiver og kunnskaps-kilde for HiNTs oppgaveløsning Figuren under forklarer hva en legger i «Entreprenørskap i utdanningen» Entreprenørskap handler om å etablere ny virksomhet, og om evnen til å se muligheter og gjøre noe med dem innenfor en rekke områder i samfunnet. Entreprenørskapskompetanse er relevant for alle områder i arbeids- og næringslivet, både innenfor nye og etablerte virksomheter. (Nyskaping i utdanningen)

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - Todelt oppgave Vi identifiserte tidlig at vår høgskolens oppgave er (minst) todelt: Alle våre studenter skal utvikle kompetanse relatert til nyskaping i arbeids- og samfunnslivet Alle studenter som vil skal få trening i entreprenørskap Aktuelle spørsmål er: Har vi forstått samfunnsoppgaven? Er vi enig i virkeligbeskrivelsen? Tror vi at «Innovasjon og entreprenørskap» bare er for de som skal etablere egen bedrift? Utvikle Personlige egenskaper og holdninger relatert til kreativitet og nyskaping Erfare og lære å bruke entreprenørielle arbeidsmetoder Kunnskap om og ferdigheter innen nyskapingsprosesser Alle som skal jobbe i arbeidslivet Mer for potensielle etablerere Velge fag relatert i innovasjon & entreprenørskap Delta aktivt på gründer-camper og lignende arrangementer Etablere studentbedrift eller ordinær bedrift Implementert i alle studieplaner Reelt valgbart for alle HiNT-studenter «Nyskaping i arbeidslivet» «Entreprenørskap»

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - Masterplan HP Fase 1 Oppstart og fundament HP Fase 2 Tema / mål HP Fase 3 Tema / mål HP Fase 4 Tema / mål Prosjektledelse og rapportering Evaluering Evaluering Evaluering 2013 Vår 2013 Høst 2014 Vår 2014 Høst 2015 Vår 2015 Høst

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - i arbeidslivet og ved HiNT Nyskapingsprosesser Innovasjon Entreprenørskap

Nyskapingsprosesser i skolen - Hva kan det være? Levere Utvikle Fokusere Utforske Akt. 1 Forstå kontekst Akt. 2 Observer & analyser Akt. 3 Oppdag behov Akt. 4 Beskriv funn Akt. 5 Skisser løsning Akt. 6 Bygg scenarier Akt. 7 Spør brukerne Akt. 8 Skaff ressurser Kilde/ide: «Innovating with people», Norges Designråd

Innovasjon i skolen - Hva kan det være? Bruk av digitale verktøy i pedagogisk arbeid Hvordan skal vi karakterisere vår egen utviklingsprosess for å ta i bruk digitale verktøy? Nyskaping? Innovasjon? Entreprenørskap? A: Nettbasert undervisning. Bruk av videokonferanse (Lync) og samarbeidsteknologi for å legge til rette for læringssituasjoner på tvers av tid og sted. B: Multimediainnhold. Utvikling av mulitimedie-innhold som lyd, bilder, animasjoner, video mm for bruk i undervisningen. C: Samarbeidsteknologi i klasserommet. Bruk av verktøy som tillater samtidig redigering av tekst, presentasjoner, regneark, tankekart mm. D: Pedagogisk bruk av Fronter. Utvikle læringsressurser som spørreskjema, diskusjonsforum, digital vurdering, flervalgstester og medstudentvurdering.

Entreprenørskap i skolen - Hva kan det være? Utdanning om entreprenørskap Utdanning for entreprenørskap Utdanning gjennom entreprenørskap Sammen med partnere kan en høgskole utvikle et (flere) fagmiljø(er) som forsker på, underviser i og legger til rette for nyskaping, innovasjon og entreprenørskap Forske på Legge til rette for Undervise i

Entreprenørskap i skolen - Fra børs til katedral og mye mellom der Ideelt motiv Fortjeneste motiv Tradisjonelle ideelle foretak Ideelle foretak med inntekts-givende aktiviteter Sosiale foretak Foretak med samfunns-ansvar Foretak med CSR Corporate Social Responisbility Tradisjonelle kommersielle foretak Velforeninga NKS/Helselag Pors Fotball Noen AS Høgskoler og universitet Choice Rema 1000 Sosialt motiv ● Intressentperspektiv ● Fortjensten reinvesteres i foretaget ● ● Fortjenestemotiv ● Aksjonærperspektiv ● Utbytte fordeles til aksjonærer Kilde: Yvonne von Friedrichs (MIUN.SE) basert på Hybridspektrum (Dawans et al. 2009)

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - To oppgaver + en til To hovedoppgaver Innovasjon og entreprenørskap skal implementeres i alle fagemner!!!! Entreprenørskapsutdanning skal være reelt valgbar for alle HiNT- studenter!!!! Faglig og pedagogisk utvikling Innovasjon & Entreprenørskap i kreative utdanninger Multimedia, Musikk, Teater + Rock City Anne Wally Ryan PL Samfunnsentreprenørskap og sosiale innovasjoner for økt verdiskaping ØOL, LiT + MiUN Britt Paula Mørkved PA Innovasjon & Entreprenørskap i grønne næringer LiT + TFoU Jorunn Grande PL NI&E HiNT Prosjektet/Programmet A I&E i alle fagemner C I&E Utviklings-prosjekter B Entrepr.utd. valgbar for alle I&E i kreative utdanninger Samfunns-entrepr. I&E i grønne næringer

Nyskaping, innovasjon og entreprenørskap - Status + - Gjennomarbeidet oppgavebeskrivelse God forankring i HiNTs ledelse Bra forankring i avdelingene? Entusiasme og forståelse i enkelte fagmiljøer Brukbart nasjonalt nettverk Brukbart samarbeid med regionale utviklingsaktører (KPNT, UE etc) Gode prosesser i enkelte fagmiljøer Svært gode og relevante utviklingsprosjekter God kopling til entreprenørskaps- utdanningene ved ØOL og LiT Svært godt grunnlag for Venture Cup 2014 Referansegruppen er ikke etablert Noe svak forankring enkle avdelinger/fagmiljøer Manglende entusiasme og forståelse i enkelte fagmiljøer Identifiserte men ikke implementerte «verktøy for innovasjonsprosesser» i fagutdanningene Svak forskningsfaglig forankring innen noen fagområder og temaer Få ildsjeler identifisert og engasjert pr i dag