Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Centre for Engaged Education through Entrepreneurship

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Centre for Engaged Education through Entrepreneurship"— Utskrift av presentasjonen:

1 Centre for Engaged Education through Entrepreneurship

2 Senter for fremragende utdanning (SFU)
Nasjonal prestisjeordning for utdanningsvirksomhet i høyere utdanning. Opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2010 og forvaltes av NOKUT. Totalt 8 SFU, hvorav 4 er nye fra i år Konsentrert, fokusert og langsiktig innsats for å stimulere til utvikling av undervisning og læringsmåter i høyere utdanning på bachelor- og mastergradsnivå. Skal stimulere til fremragende forskningsbasert utdanning.

3 Centre for Engaged Education through Entrepreneurship

4 VISION …to increase the number of students with entrepreneurial skills and the mindset to become change agents in a broad set of contexts, in Norway and around the world.

5 Action-based Challenge-based Experience-based Interdisciplinary
Utfordre etablerte sannheter og innovere for å forbedre Studentene skal utvikle evne til å identifisere utfordringer, vilje til å gjøre noe med disse utfordringene, kunnskap til å skaffe de nødvendige ressurser og ferdigheter som trengs tilstrekkelig tro på seg selv til å være drivkraft for endring – også når de møter motstand Ikke utlært på gammel kunnskap Kunne vurdere behov for kunnskap og ferdigheter igjennom yrkeslivet og vite hvordan de skaffer seg den Vite hvordan de kan bruke sin ekspertise i forhold til de behovene de ser rundt seg

6

7 Hva er entreprenørskap
Hva er entreprenørskap? Hva mener vi med «entrepreneurial skills and mindset»? ‘entrepreneurial mindset’ — ability to sense, act, and mobilize under uncertain conditions Tilnærme seg problemer ved å søke løsninger og ta grep for å implementere dem Se etter og skape muligheter, mobilisere de ressursene som er nødvendig for å forsøke å gripe mulighetene Tilnærme seg usikkerhet og endring gjennom handling

8 Hvorfor? Forberede studentene til rollen som endringsagenter i nærings- og samfunnsliv Innovasjon i offentlig sektor Et eksisterende næringsliv i endring Nye bedrifter og prosjekter Globale utfordringer

9

10

11

12

13

14 Det går an å få til noe!

15 skal bidra til at vi leverer bedre på: krav i Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket (NKR) om at studenter “kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser” og “kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon”

16 Vi skal utdanne endringsagenter
Utfordre etablerte sannheter og innovere for å forbedre Studentene skal utvikle evne til å identifisere utfordringer, vilje til å gjøre noe med disse utfordringene, kunnskap til å skaffe de nødvendige ressurser og ferdigheter som trengs tilstrekkelig tro på seg selv til å være drivkraft for endring – også når de møter motstand Kandidatene skal kunne vurdere behov for kunnskap og ferdigheter igjennom yrkeslivet og vite hvordan de skaffer seg den Vite hvordan de kan bruke sin ekspertise i forhold til de behovene de ser rundt seg

17 Action-based Challenge-based Experience-based Interdisciplinary
Utfordre etablerte sannheter og innovere for å forbedre Studentene skal utvikle evne til å identifisere utfordringer, vilje til å gjøre noe med disse utfordringene, kunnskap til å skaffe de nødvendige ressurser og ferdigheter som trengs tilstrekkelig tro på seg selv til å være drivkraft for endring – også når de møter motstand Ikke utlært på gammel kunnskap Kunne vurdere behov for kunnskap og ferdigheter igjennom yrkeslivet og vite hvordan de skaffer seg den Vite hvordan de kan bruke sin ekspertise i forhold til de behovene de ser rundt seg

18 Hvordan lærer vi studentene dette?
Kunnskap fra erfaring – erfaringsbasert læringsprosess Lære om egen læringsprosess – refleksjon Lære gjennom utfordringer og handlinger: gjennom å løse åpne problemer – men også identifisere nye problemer og muligheter Finne aktuelle løsninger – men også implementere løsninger, teste ut, få feedback fra «den virkelige verden» Tverrfaglige tilnærminger – team arbeid Student-til-student læring Læring i og utenfor klasserommet Studentinvolvering Studentengasjement

19 Erfaringer fra virkeligheten
Reelle case, virkelige utfordringer, virkelig endring Samarbeid med nærings- og samfunnsliv Bringe nærings- og samfunnsaktører inn i undervisningen Sende studentene ut Reelle problemstillinger, reelle løsninger Utfordre egne grenser – mestring – opplevelse av å gjøre noe «ordentlig»

20 Aktiviteter ved Nord (så langt)
«Train-the-trainer» Seminarer, workshops, kurs - arenaer, møteplasser Utvikling av nye og eksisterende kurs Engage skal utvikle, teste ut metoder i samarbeid med kursansvarlige og fagmiljøer Gjennomføre piloter - Forske på hvordan de virker Frivillig studentarbeid Studentengasjement, Start, Spark – 24-timersuniversitetet Infrastruktur Innovasjonslab reiseliv, Spir idelab, studentinkubator Forskning PhD-kandidater, PhD kurs Forskningsdata – gode design Bachelor i økonomi og ledelse – studiested Mo i Rana Profilering i forretningsutvikling Legger om fra høsten av To-delt kurs: En action-orientert del – starten En del med teoretisk forankring og refleksjon Starter med en innføringsforelesning Deretter jobbe med forretningsutvikling ift virkelige case Samarbeid med Etablererservice – i praksis Rana kommunes næringsetat/etablererrådgivning 5 gründere – jobber med deres bedriftscase – i team Team diversity test – samarbeid med Kunnskapsparken Helgeland – inndeling i grupper basert på testresultater – opplæring i «teamarbeid» Først mulighetsanalyse – studentene jobber selv, med veiledning Deretter 2-ukers intensivt arbeid sammen med gründer, med veiledning – i etablererservice sine lokaler (8-16 opplegg) Presentasjon for panel med næringsetat, banker etc representert Plan teller som del av eksamen Deretter teoridel – tradisjonelle forelesninger Men med mulighet til å reflektere rundt egen case Individuell eksamen – term paper

21 Gry Alsos, gry.a.alsos@nord.no
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship Kontakt Engage - HHN Gry Alsos,


Laste ned ppt "Centre for Engaged Education through Entrepreneurship"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google