Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Hva skal jeg snakke om •Bakgrunn NAKU •Hovedoppgaver •Prosjekter •Kommende prosjekter •NAKU trenger referansegruppe.
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Opplæringskontorets hjørne Opplæringskontorets hjørne Vi har flyttet kontoret til: Sam Eyde vgs, Arendal Ny postadresse er: Sam Eyde vgs Postboks 1604.
Voksenopplæringens overganger
Veien til fagbrev Orientering til Voksenopplæring BUA/HEA
Læring på arbeidsplassen
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Omsorgsplan 2015 nettverk Ingrid Mydland
Demensteam Lier Kommune
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskap gir vekst Hvilke rettigheter og muligheter har ansatte i følge HA og HTA ved ønske om kompetanseheving – og/eller endring av kompetanse
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Organisering og arbeidet i kommunene
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Opplæringskontorets hjørne
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Psykologer i kommunene
Demensomsorgens ABC.
Kari Jølle TIDLIG INN I PROSJEKTET VÆRT MED I PROSJEKTGRUPPEN VÆRT MED I ARBEIDSGRUPPEN I NAMDAL «FAGBREV PÅ JOBB»
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Om evalueringen Mandat og formål
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Prosjektperiode august 2008-august 2011 Prosjektleder: Mette Smedstad, KS Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge Utviklingsarbeid i regi.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Ringsaker kommune.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Mulighetenes Oppland SKOLEKONKURANSER SOM METODE FOR Å ØKE INTERESSEN FOR FAGET Oslo
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne (Minoritetsspråklige) Bente Kvam Fagleder tilbudsstruktur.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Seksjonskonferanser 2007 Seksjon helse og sosial.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
FUTURE Fagseminar 23. mai 2017.
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Nord-Trøndelag fylkeskommune Avdeling for videregående opplæring Videregående opplæring for voksne Torfinn Kvello Verdal vgs.
ABC opplæringen som metode
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Et prosjekt støttet av Helsedirektoratet

Prosjektledelse Marta Reggestad, prosjektleder ved Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse. Sykepleier med lang erfaring fra voksenopplæring i videregående skole. Psykologspesialist Arnfinn Eek, daglig leder ved Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse, er ansvarlig for prosjektet.

Bakgrunnen for prosjektet I St.prp. nr. 1 (2008-2009) ble det bevilget midler til utarbeidelse av et opplæringstilbud for ufaglærte. Der står det følgende om kvalifisering av ufaglærte; ”Om lag 1/3 av personellet i den kommunale omsorgstjenesten står uten relevant fagutdanning. Det er viktig å utvikle kompetansetiltak til denne personellgruppen for å sikre omsorgssektoren kompetanse og gi personell uten relevant fagutdanning utdanning innenfor omsorgssektoren”.

Bakgrunn forts. Det ble derfor foreslått å styrke tilskuddet til Kompetanseløftet 2015 for å utvikle og ta i bruk en kurspakke til personell uten relevant fagutdanning i omsorgssektoren.   Kurspakken skal supplere eksisterende tiltak i Kompetanseløftet 2015 og bidra til en kompetansetrapp. Kurspakken vil også supplere Eldreomsorgens ABC, Demensomsorgens ABC og Tvang, helst ikke…

Informasjon om prosjektet Prosjektet bygger på deltakere som er med i Eldreomsorgens / Demensomsorgens ABC Prosjektet vil tilrettelegge en utdanning/ kompetanseheving for aktuelle deltakere som ønsker å være med på: Jeg vil bli helsefagarbeider – med ABC til fagbrev Kompetansehevingen vil følge de nasjonale læreplanene i faget: Vg1 helse – og sosialfag, Vg2 programområde for helsearbeiderfag og Vg3 helsearbeiderfag opplæring i bedrift

Målsetting Utvikle og prøve ut modeller for strukturert kompetanseheving av ABC deltakere uten helsefaglig utdanning. Øke evnen til å reflektere og se helheten i faget. Gi deltakerne økt kunnskap spesielt innen eldre - og demensomsorg. Stimulere kommunene til å la flere uten helsefaglig utdanning delta på ABC satsningen. Etter gjennomført opplæring skal det være mulig å gå opp til fagprøven i helsearbeiderfaget og søke om autorisasjon som helsefagarbeider.

Målgruppe ABC deltakere uten helsefaglig utdanning (”ufaglærte”) som er i en arbeidsrelasjon i kommunehelsetjenesten. De trenger nødvendigvis ikke ha fast stilling, men må ha et arbeidsforhold med mulighet for tilleggstimer for veiledning og opplæring (i likhet med en lærling).

Praktisk gjennomføring Alle deltakere i prosjektet vil bli realkompetansevurdert før opplæringen starter. Realkompetanse er en vurdering av den kompetansen hver enkelt har, arbeidserfaring, formell utdanning, erfaring fra familie, organisasjons- og samfunnsliv. Hvert fylke har egne sentre som har ansvar for realkompetansevurdering. Prosjektledelsen vil bistå deltakerne i prosessen.

Gjennomføring forts. Deltakerne får en individuell opplæringsplan basert på resultatet av realkompetansevurderingen. De vil få måloppnåelse i helsearbeiderfaget ved: Arbeide i ABC studiegruppen Lese fagstoffet på egenhånd – selvstudium og studiegrupper der flere fra samme kommune er med i prosjektet Arbeide med skriftlig oppgaver med vurdering Arbeide, sammen med veileder, bruke loggheftet Få undervisning fra Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse Delta på fellessamlinger Delta videokonferanser Være en aktiv bruker den elektroniske læringsportalen

Pensum Deltakerne vil få kunnskap om eldre - og demensomsorg utover kravene i læreplanen i helsearbeiderfaget. ABC permene

Pensum Lærebøker i helsearbeiderfaget som tillegg til ABC permene Bøkene lånes ut til hver deltaker fra biblioteket ved Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse Publikasjoner fra Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

Logghefte Logghefte kan brukes til å dokumentere hvilke arbeidsoppgaver som er gjennomført i praksis ut fra læreplan i helsearbeiderfaget VG3/ opplæring i bedrift . Loggheftet inneholder: læreplan med forklaringer på Vg3 nivå informasjon om opplæringen praktiske arbeidsoppgaver som skal gjennomføres i praksis Sjekklister over arbeidsoppgaver informasjon om eksamen, fagprøven og veiledning loggskriving

Informasjonsperm om prosjektet til arbeidsgiver Informasjon og samarbeidsavtale mellom deltaker, prosjektledelse, veileder og arbeidsgiver Logghefte Læreplaner Kontaktinformasjon ved prosjektet Praksiskravet Informasjon om fagprøven

Informasjonsperm til deltakere om opplæringen Informasjon om prosjektet & samarbeidsavtale Logghefte Læreplaner med forklaringer Resultatet av realkompetansevurderingen med opplæringsplan tilpasset deltakeren Terminplan/ undervisningsplan Attester og dokumentasjon av praksis og praksiskravet i det fylket deltakeren tilhører Eksamensoppgaver og oppgaver

Praksis Krav til praksis avhenger av hva slags praksis deltakeren har og hvor lenge vedkommende har arbeidet innen pleie og omsorg. Hvilke krav fagopplæringsseksjonen i det fylket deltakeren bor krever. Det er også av betydning at det blir lagt til rette for at den enkelte får en variert praksis. Dette kan innebære hospitering ved andre tjenesteområder i kommunen.

Veiledning Veiledningen gjøres naturlig i det praktiske arbeidet på arbeidsplassen. Veiledningsansvaret tillegges en kollega med fagutdanning. (den gode rollemodellen) Prosjektet vil legge vekt på å stimulere potensielle veiledere til å gå inn i denne viktige rollen! Veilederen får: Loggheftet Tilbud om veilederkurs Oppfølging fra prosjektledelsen

Kostnader Realkompetansevurdering dekkes av prosjektet for deltakere som ikke har voksenrett. Veiledning og undervisning fra Kompetansesenteret er gratis i prosjektperioden. Kostnader i forbindelse med fellessamlinger (reise og opphold) og eksamensavgifter dekkes av prosjektet etter nærmere avtale. Arbeidsgiver kan søke om opplæringsmidler fra fylkesmannen til deltakere i prosjektet jfr. Kompetanseløftet 2015.

Arbeidsgiver Det er avgjørende med godt samarbeid med deltakeres Prosjektledelsen ønsker at arbeidsgiver skal: Godkjenne deltakere som ønsker kompetanseheving. Sikre deltakerne praksis i hele kompetanse- hevingsperioden. Legge til rette for at deltakerne som arbeider i små stillinger kan få tilleggsvakter. Tildele den ufaglærte en faglig veileder på arbeidsplassen. Legge til rette for at deltakerne får delta på videokonferanser og fellessamlinger i forbindelse med kompetansehevingen. Undertegne samarbeidsavtale mellom partene: (prosjektledelsen, arbeidsgiver, veileder og deltakeren)

Referansegruppe Består av fagpersoner fra Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse Representanter fra kommunehelsetjenesten Representant fra høyskolen i Østfold Utvidelse av referansegruppa. KS Fagforbundet Delta NSF?

Rekruttering Brosjyre med informasjonsbrev Kommunekontakter Samarbeidspartnere Fylkesmannsembetene i ABC samarbeidet Informasjon ligger ute på hjemmesiden, www.aldringoghelse.no Informasjon om prosjektet ABC seminarer Presentasjon av prosjektet ved konferanser.

Kontaktinformasjon Marta Reggestad, prosjektleder marta.reggestad@aldringoghelse.no Tlf: 33 34 19 70 / 97 75 06 43