- Leseopplæring når norsk er andrespråket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPRÅK ER KOMMUNIKASJON
Advertisements

Foreldre som en reell ressurs
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Leseglede i 2 klasse Kjølberg skole, skoleåret 2003/2004.
Tospråklig utvikling – utfordringer og muligheter
Vurdering for læring.
Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk
NAFO prosjektet og tospråklig opplæring
Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk
Lesing på fremmedspråk
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Lesing, skriving og lese- skrivevansker i et minoritets-språklig perspektiv Liv Bøyesen rådgiver: Senter for flerkulturell opplæring Høgskolen i Oslo.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Språket som system.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Velkommen til klasse- foreldrene
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Seniorrådgiver Espen Egeberg Avd. sammensatte lærevansker
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
om tospråklig utvikling når norsk er andrespråket
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Å lese på andrespråket Forelesning Eik, 2.november 2006 ved Maria Elisabeth Moskvil.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Teorier om lesing LUB
Info om barn og begreper
Språkstimulering i et sosiokulturelt perspektiv Etterutdanning, Sandefjord kommune Marit Skarbø Solem.
v/ Maria Elisabeth Moskvil Eik, 4.september 2006
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Engelsk på 4.tr - og mellomtrinnet Helene Vestli Hellemyr skole 10.sept-15.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Engelsk på 4.tr Helene Vestli Hellemyr skole 8.sept-16.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Arbeid med skriving i innføringstilbud
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
FAGSAMLING for LÆRERE SOM UNDERVISER NYANKOMNE MINORITETSSPRÅKLIGE ELEVER PÅ 1. og 2. TRINN 26. september 2017.
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Norsk for språklige minoriteter i videregående
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Utskrift av presentasjonen:

- Leseopplæring når norsk er andrespråket SPED4940 – 12.03.09 - Leseopplæring når norsk er andrespråket may-britt monsrud

Lesing : avkoding X forståelse Kognitive teorier Sosiokulturelle teorier Utviklingsorienterte teorier may-britt monsrud

Lesing : avkoding X forståelse Kognitive teorier Sosiokulturelle teorier Utviklingsorienterte teorier may-britt monsrud

Lesemodeller Bottom –up Top-down og/eller En interaktive lesemodeller may-britt monsrud

may-britt monsrud

Fonologiske ferdigheter Fonologiske ferdigheter overføres fra første – til andrespråket (Dickinson m.fl. 2004) Balansert tospråklige: mer korrekte grammatiske bedømmelser finner ordgrenser i setninger tidligere enn enspråklige (Bialystok 2001) may-britt monsrud

Lydsystemet Norsk: 9 vokaler (vokaler vanskeligere enn konsonanter) Tamil, kroatisk, urdu/hindu: 5 vokaler Arabisk/berbisk : færre vokaler U – Y- Ø er ”merket” ekstra bevisstgjøring når lyder ikke fins i eget lydsystem (Bøysen 1997) Morsmålets fonologi overstyrer norsk fonologi? Semantikken overstyrer fonologien? may-britt monsrud

may-britt monsrud

Fonologisk lesing med semantisk støtte H-hæ..rm..a…n.hærman har ma…n-ge- kose-hunner - …i… ste…den-isteden –de..st-å…r på hyll…la o..v-åver sen…ga senga may-britt monsrud

may-britt monsrud

-ordavkoding og lesing på et andrespråk ordavkoding er ikke problemet: leseproblemer etter begynnerstadiet (Chall, Loona, Hauge..) Andrespråkslesere like gode ferdigheter som førstespråkslesere på ordanalyse og ordavkoding - svakere på staving og leseforståelse (Verhoeven 2003) may-britt monsrud

Development of Text Comprehension in Young Children , Lervåg, Nybakken 22 skoler, 200 norsktalende, 89 urdutalende barn i 2 klasse Leseforståelse: svakere Non-ordlesing – ingen forskjell Vokabular : 37, 2 (urdu) -- 62 (urdu/norsk) Grammatikk (TROG, ITPA): svakere may-britt monsrud

Ordforråd Klar sammenheng mellom vokabularkunnskap og leseferdighet. Andrespråkslesere vanligvis mindre vokabular enn enspråklige (Bilaystok 2001, Verhoeven 2000) may-britt monsrud

Ordforråd : 50 ord (Kuldbrandstad 2003) Norskspråklige elever: 97% Minoritetsspråklige (pakistansk og tyrkisk): 86% på morsmål og 52% på norsk may-britt monsrud

- Mer ordforråd… Vokabular – overføres ikke på samme måte som ordavkoding Vokabular: kompetansen stabil fra tidlig alder til seint i skolealder Sentralt for vokabularutvikling: - kvalitet på språkmiljø - i form av mange ord - Omfanget av forklaringer – i form av kognitivt utvidede samtaler (Aukrust in press) may-britt monsrud

Hva vil det si å kjenne et ord Å si ordet Kjenne innholdet Kjenne nettverk av assosiasjoner knyttet til ordet Kjenne positive og negative betydninger av ordet Kjenne sosiale bruksmåter Kjenne til bøyningsformer may-britt monsrud

Ordkunnskap - ordbok Hva er antonymet? Hva er synonymet Hva slags ordklasse Skriv ordet Bruk ordet i en setning Hva betyr ordet Lag nye ord med ordet may-britt monsrud

Kriterier for effektiv ordkjennskap Semantisk netteverk Meningsfull kontekst Repetisjon (Nagy 1990) may-britt monsrud

Metaspråklig kompetanse Likheter og forskjeller mellom språk (Kulbrandstad 2003) Læringsstrategier og leseforståelse (Kulbrandstad 2003) may-britt monsrud

Leseprosjekt: ”Children of Promise” – Tøyen skole 2007 90% andrespråkslesere 5 klasse elever med lave leseresultater leser for småskoleelever Omfang: 2 timer pr.uke Bøker på morsmål og andrespråk Veiledning til 5 klasseelever may-britt monsrud

Hvorfor bør leseopplæringen foregå på det språket eleven behersker best? Eleven har et språklig fundament å bygge på. Eleven er kjent med det fonologiske system Fonologien forstyrres ikke av semantikken Lesing sikres å være en aktivitet ”på jakt etter mening” Den tekniske ordavkodingen kan overføres til 2.språket may-britt monsrud

Amerikansk ekspertkomite: når minoritetsbarn ikke snakker majoritetsspråket: men snakker et språk det er utviklet opplæringsmateriell på og det fins kvalifiserte lærere som snakker barnets språk: Leseopplæring på morsmål – samtidig med opplæring i majoritetsspråket som talespråk – og gradvis støtte i leseopplæring på majoritetsspråket Talespråk før leseinnlæring. Systematisk leseopplæring på majoritetsspråket først når barnet har nådd et visst nivå. Hva er visst nivå? Hvor lang periode med talespråk før leseinnlæring? Lite forskningsmessig belegg… may-britt monsrud

Klassecase 2 klasser: over halvparten under kritisk grense Kartlegging: Setningslesing Bokstavkunnskap: formell og funksjonell Diktat: lydrette, ikke lydrette ord, non-ord Ordforråd may-britt monsrud

Nivåbasert arbeid: tema/lesing 2 temaperioder Morsmålslærer Differensierte tekster may-britt monsrud

Tiltaksområder Fonologisk sikkerhet Rask og sikker ordavkoding Ordforråd Læringsstrategier Forkunnskaper: ta i bruk og etablere may-britt monsrud

Resultater: SL60 – SL40 may-britt monsrud

Kartleggingsprøver for klassen Fonologiske ferdigheter Bokstavkunnskap Ordavkoding Ordforråd Bakgrunnskunnskaper Tekstbånd Lesehastighet/flyt may-britt monsrud