Teknologi og kompetanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Lederutvikling og skreddersøm
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Forum for EVU og digitale medier i læring
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 HOUSTON We have a problem.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Teknologi og forskningslære
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Hvordan skrive en god utredning?
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
FINF- H -04, 21 september 2004 Arild Jansen. AFIN/UiO 1 FINF Forelesning uke 39 Personvern som premiss for SU-prosessen Diskusjon om personvern som.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2011  Forfatter/Author Arbeidsglede og produktivitet? Econa/Arbeidslivsforum 17. april 2012 Eivind Falkum
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kvalitet, risiko og avvik
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
Hvordan påvirker demokrati økonomisk utvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Oppsummering FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 31/10-07 Annett Hillestad annett.hillestad@ped.uio.no

Forelesningsplan Automatisering Oppgraderingshypotesen Dekvalifiseringshypotesen Polariseringshypotesen Et eksempel: Blir man klok av å betale skatt? Bruksteori og uttalt teori Single-loop og double-loop læring Hjelp til å fremheve det pedagogiske perspektivet i fellesoppgaven

Automatisering Maskiner overtar arbeidet - både fysisk arbeid og kontorarbeid For at kontorarbeid skal kunne ”datafiseres” må arbeidet defineres, spesifiseres og deles opp i biter/bolker som følger fastlagte prosedyrer Kan få konsekvenser for organisasjonsstrukturer, arbeidsmiljø, læring og kompetanse

Oppgraderingshypotesen Hypotesen: Automatisering stiller større krav til teknisk innsikt og abstrakt tankeevne (arbeidet ”informatiseres”) Teknisk innsikt? Generell datakunnskap, digital kompetanse Abstrakt tankeevne? Verktøyene ikke lenger konkrete og fysiske som penn, papir, linjal og modeller, men symbolske og abstrakte som AutoCad (ingeniører, designere) eller varme bakeplater og brøddeig byttet ut med kontrollpanel (industribakeriet) Resultatet: arbeiderne slipper unna de tunge og ofte farlige redskapene, og arbeidet blir tryggere og lettere (mer teknisk og abstrakt). Arbeideren støttes av teknologien.

Dekvalifiseringshypotesen Dumming down - fordumming Hypotesen: Automatisering bygger operatørenes kunnskap inn i maskinen, og stiller dermed færre krav til operatøren (arbeidet automatiseres) Arbeidsplasser forsvinner og kunnskapen hos de som blir igjen forvitrer Når arbeidet stykkes opp i bolker, mister arbeiderne oversikt over og forståelse av produksjonsprosessen, og dermed også makt over eget arbeid Kunnskapen blir mer homogen, fordi den preges av de muligheten som ligger bygget inn i verktøyet (fra profesjonell til ”bare dataoperatør”) Taus kunnskap, som ikke kan defineres og bygges inn, mister betydning

Polariseringshypotesen Hypotesen: Noen jobber blir mer innholdsrike og krevende, men det store flertallet av jobbene blir mindre krevende - hode og hånd skiller lag Mer relevant informasjon enkelt tilgjengelig Avanserte verktøy forenkler vanskelige og tidkrevende oppgaver, og åpner for nye muligheter (eks simuleringsverktøy) Rutinepregede og kjedelige oppgaver forsvinner Det blir mer overskudd til krevende oppgaver som maskinene ikke kan utføre, dvs arbeidsoppgaver som krever kreativitet, vurderingsevne, skjønn, problemløsning o.l. Men hvor kommer veksten i økonomien?

Det kommer an på… Ikke gitt hvordan sammenhengen mellom teknologi og kompetanse blir ved innføring av nye verktøy Den spesifikke konteksten avgjør Det er mulig å organisere arbeidet forskjellig - selvom man benytter samme teknologi

Bruksteori og uttalt teori Ikke alltid samsvar mellom hva man sier (uttalt teori) og hva man gjør (bruksteori) Forskjell på strategier, visjoner, organisasjonskart, stillingsbeskrivelser og de daglige rutinene som koordinerer og deler arbeidesoppgavene Når en organisasjon skal endre seg eller lære, er det de reelle arbeidsmåtene som må endres, ikke den offisielle fremstillingen av organisasjonen

Single-loop-læring og double-loop-læring Forsøk på å lære/endre seg ved å adressere den uttalte teorien. Man forsøker å komme tilbake til status quo ved for eksempel å gjøre mer av det samme på en bedre måte. Double-loop-læring Forsøk på å lære/endre seg hvor man adresserer bruksteorien. En mer grunnleggende form for læring, som kan føre til helt nye strategier og visjoner. Forsøk på læring/endring henger som oftest sammen med press utenfra. Noe skjer som tvinger frem endring. Lite hensiktsmessig å sette igang endringsprosesser når alt er stabilt. Argyris og Schön veklegger prosesser mellom mennesker Sentralt i pedagogikken: Aktørperspektiv på mennesket; tro på menneskets iboende kraft til utvikling og kompetanse til å fatte gode valg, slik at detaljstyring fra eksperter ikke er hensiktsmessig. Fokus på muligheter fremfor begrensninger. Ny kontekst (det senmoderne/postmoderne?) stiller nye krav til læring; fra pålitelig reproduksjon til kreativ nykonstruksjon. Forstå fremfor å vite, evne til å se sammenhenger og kritisk vurdering av informasjon. Ny forståelse av hva læring og kunnskap er (det sosiokulturelle perspektivet), med konsekvenser for hvordan man tilrettelegger for læring

Litt hjelp til fellesarbeidet Fra oppgaveteksten: ”Å ta i bruk et IT verktøy ved Universitetet i Oslo” Mål: å undersøke, analysere og rapportere om IT i arbeidslivet ... undersøke og rapportere hvordan og hvorfor et IT verktøy innføres, og konsekvensene av bruken av verktøyet for arbeidet og organisasjonsenheten Dette ses i sammenheng med kurslitteraturen, og eventuell annen relevant litteratur.

Fellesarbeidet forts. Noen forslag for å fremheve det pedagogiske perspektivet i fellesarbeidet Dere kan foreta en deskriptiv-analytisk beskrivelse av hvorvidt organisasjonslæring forekommer Beskrive på hvilken måte eventuell organisasjonslæring forekommer Rapportere hva slags type læring som forekommer Undersøke modus for organisatorisk læring Drøfte sammenhengen mellom bruk av teknologi og kompetanse Undersøke om det har skjedd endringer i forholdet mellom teknologi og kompetanse i ”undersøkelsesaktivitets-området” - er det noe nytt? Husk at Tool er et tverrfaglig prosjekt, slik at det ikke holder å analysere ut i fra ett pedagogisk perspektiv Hvilken måte? formell versus uformell Hva slags type? Individuell versus organisasjonslæring (kollektiv), tilegnelse versus deltakelse Modus? Single loop versus Double loop (endringer i uttalt teori versus bruksteori) Generell kunnskap versus feltkunnskap, forvitring av taus kunnskap? Homogenisering av kunnskap? Sammenhengen mellom tek og komp? Oppgraderingshypotesen, dekvalifiseringshypotesen, polariseringshypotesen