Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Fagforeningens arbeid for mangfold
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
11. Legitimitet og makt Påstandene:
Mangfold og fellesskap
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Marianne Larsen ABM-utvikling Sekretariatet for Den kulturelle skolesekken St.meld nr. 8 Kulturell skulesekk for framtida.
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Aktørenes roller i planprosessene
Etikk i pedagogisk arbeid
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Horten vidergående skole
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Det nye Kulturrådet. Administrasjon for flere virksomheter NORSK KULTURRÅD 512 mill kr Kulturfondet, 224 mill kr Post 74, 25 mill kr Museum og arkiv STATENS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Modellkommunene Hva er unikt?
Prosjektledesamling nHS, Molde okt 2005
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regionale forskningsfond
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Skoleledelse og skoleutvikling
Lojal iverksetting eller målrettet medvirkning? Om kommunesektoren og EØS-avtalen NIBR-rapport 2008:12, forfattet av Marthe Indset og Sissel Hovik Rapport.
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Kulturkonferanse april 2016 Den kulturelle skulesekken Nasjonal satsing for profesjonell kunst og kultur til alle skuleborn Samarbeid.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
Ledelse og organisering av høyere utdanning - nasjonale og institusjonelle strategier Evaluering av Kvalitetsreformen Brukerkonferanse Oslo
Rektors rolle i Den kulturelle skolesekken Mosjøen 4. juni 2008.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Prosjektleder Ann Evy Duun
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.
Fra kunnskap til handling
Kapittel 1 SAMSPILL.
Framtidens ledelse i kommunene
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Den kulturelle skolesekken
Regional plan for kultur
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Den kulturelle skolesekken: Begeistring og byråkrati Anne Homme Dr. Polit Forsker II Uni Rokkansenteret anne.homme@uni.no Lise H. Rykkja Dr. Polit Forsker II/Postdoktor Uni Rokkansenteret Universitetet i Bergen lise.rykkja@uni.no Presentasjon onsdag 17. april 2013 Møteplassen 2013, Stiklestad Regionalt kulturforum, Trondheim

Forskningprosjekt om DKS 2010-2013 Problemstilling: Hvilken betydning har Den kulturelle skolesekken på ulike nivå og for ulike aktører? Hva er de ulike aktørenes målsettinger, interesser og verdier Hvordan kommer disse til uttrykk i ulike praksiser, Hvordan gjennomføres de politiske målsettingene, Hvilke konsekvenser har Den kulturelle skolesekken for ulike aktører? Samarbeid mellom Uni Rokkansenteret og Høgskolen i Bergen på oppdrag fra Kulturdepartementet

Hovedfunn i prosjektet Den kulturelle skolesekken, kunsten, elevene, lærerne og skolen: spenningsforholdet mellom kultur og skole består lite rom for elevers deltakelse og medvirkning uklart hvilken rolle lærerne kan innta i det «det magiske møte mellom kunster og elev» Den kulturelle skolesekken, kunst- og kulturfeltet lukrativ ordning for kunstnerne tilpasning av kunsten til målgruppa og kunstens integritet mangel på innsyn i utvalgsprosesser

Den kulturelle skolesekken - Forvaltningen og skolen Stor variasjon og kompleksitet kunst og kulturprosjekt (ut)danningsprosjekt demokratisk prosjekt mangfoldighetsprosjekt mellom kultur og skole mellom kulturløft og kunnskapsløft nasjonale mål og lokal forankring (Homme og Rykkja 2013 «Heftig og begeistret – skolesekkens heiagjeng») (Homme og Rykkja 2013 «Skolesekkforvaltning – krysspress og handlingsrom»)

DKS-organisasjonen

Begeistring: byråkratiet og skolen god, verdifull, unik, gave, suksess, magisk, dannende, utfordrende Hvordan ser Skolesekken ut fra forvaltningens side? Hvordan ser skolene på Skolesekken? Datagrunnlag: feltarbeid, intervjuer, spørreundersøkelse Statsvitenskapelig perspektiv: institusjonell teori, teorier om iverksetting av politikk

Byråkratene: DKS-ansatte i fylkeskommuner og kommuner

Iverksetting og institusjonalisering av Den kulturelle skolesekken: Hva med ”DKS-byråkratiet”? egen livsverden, faglighet, språk, og forestillinger om egen betydning former mennesker maskinrom: systemisk hukommelse eller avansert faglighet, kontroll med ressurser og realisering av prosjekter skaper «skolesekkpolitikk» sikrer rettsstaten: sørge for elevene skal få møte profesjonelle aktører fra kultursektoren

Krysspress… Hvem? Rammer Bakgrunn: kultur, administrasjon & utdanning: kunstnere, kunstvitere, administrativt utdannete Heltid, deltid Helhetlig ansvar vs ansvar for enkeltfunksjoner Rammer Nasjonale retningslinjer vs lokale behov Mellom arbeidsgivers forventninger, kunstnerinteresser og skolefeltet Lojalitetsforpliktelser: muligheter for valg

…. og handlingsrom Hva gjør de? Hvordan? former skolesekkprogrammet: kontakt med kunstnerne og kulturinstitusjoner, kulturformidlere, eksperter produserer forestillinger, DKS-møter koordinerer kontakten mellom kommuner/skoler og kunstnerne Hvordan? skjønn: egen kompetanse og erfaring, nettverk, festivaler/fagsamlinger, eksperter nasjonalt og lokalt utvikling av teknikker og rutiner: kvalitet, ressurser, lokal forankring, medbestemmelse «organisatorisk hykleri»: mangler samsvar mellom legitimering utad og interne prioriteringer institusjonalisering: felles normer og regler

DKS i skolen Spørreundersøkelsen: rektorer og kulturkontakter på 400 skoler Stor oppslutning om ordningen

DKS i skolen Oppslutning om DKS. Prosent enig. N=432

DKS i skolen

DKS i skolen Elevenes utbytte av DKS ifølge rektorer og kulturkontakter. Prosent enig. N= 432.

DKS som godhetsmakt Begeistring, entusiasme, oppslutning Positive endringer både for kunst, kulturfeltet og skolefeltet (gjensidig tilpasning) Kunstens egenverdi og kunstnernes eierforhold til ordningen (gir legitimitet) Skolesekken preges av godhetsdiskurs som tildeler makt og definerer legitime posisjoner Kritikk blir vanskelig, «illegitimt» Utvikling, fornyelse og endring forutsetter at man stiller spørsmål, er åpen for konstruktiv kritikk og diskusjon

Skolesekkens utfordringer Skolen og kultursektoren: ulik forståelse av mål, formål og kjernebegreper -> utfordring for gjennomføringen Skolesekken for alle: ikke valgfri, alderssegregert, når ikke alle grupper Estetiske fag i skolen: lærernes kompetanse og fagenes plass i skolen under press, flere eksterne kulturtiltak Mangfold og flertydighet: mange skolesekker, uklar kvalitetsforståelse

Anbefalinger Større åpenhet i utvalgsprosessene Større mulighet til innsyn i programmeringsarbeid og utvalgspraksis Større grad av medvirkning og innflytelse fra skolens aktører

Rapportering Den kulturelle skolesekken Breivik, Jan-Kåre og Cahtarina Christophersen (red.) (2013): Den kulturelle skolesekken Kulturrådets skriftserie, Bergen: Fagbokforlaget (under utgivelse)