Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer."— Utskrift av presentasjonen:

1 Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling:
Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer og dilemmaer oppfatter kommunene/fylkeskommunene/tillitsvalgte at overføring av forhandlingsansvaret kan gi med tanke på den kommunale/fylkeskommunale arbeidsgiverpolitikken, interne forhold i kommunen/fylkeskommunen og i skolen som arbeidsplass, samt når det gjelder skolens og videregående opplæring utvikling?

2 Viktigste hensyn- arbeidsgiver:
Rammer - ikke regler Lokale forhandlinger framfor sentrale Større innslag av prestasjonslønn Tettest mulig integrering av lærerne - helhet og likhet vektlegges Arbeidstidsbestemmelsene viktigst å endre - mer fleksibilitet, men også ”normalitet” Personalledelse og utviklingsressurser viktigst for kvalitetsutvikling Overgangsordninger for å sikre samarbeid, utvikling og tillit i relasjon til lærerne og skolen

3 Viktigste hensyn - arbeidstaker:
Å sikre deltakelses- og medvirkningsordninger, også for små foreninger Å sikre det gode samarbeidet som har vært i forberedende lokale forhandlinger Uttelling for relevant og målrettet kompetanse Arbeidstidsavtaler og-ordninger tilpasses lokalt Bedre og mer kompetent skoleledelse Mer engasjert politiske ledelse

4 Muligheter Å rette opp skeivheter mellom kommuner/fk
Å gi skolen en tydelig lokal forankring Å skape en helhetlig arbeidsgiverpolitikk Å strømlinjeforme kommunens/fks organisasjon Å skape likhet og rettferdighet, legitimitet og troverdighet som arbeidsgiver

5 Utfordringer Å sørge for at kommunenes og fylkeskommunenes arbeidsgiverpolitikk er i samsvar med skolepolitiske målsetninger og utviklingstrekk. Å styrke den politiske og administrative ledelsens skolepolitiske kunnskap Å øke skoleledelsens kunnskap og kompetanse angående arbeidgiverpolitikk Å koordinere feltet og å ta et kollektivt ansvar for skolen og opplæringen på nasjonalt nivå


Laste ned ppt "Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google