Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertDagfinn Øverland Endret for 8 år siden
1
90 medlemmer – både små og store hus Nasjonalt nettverk - fra Longyearbyen til Lyngdal 20 % stilling som daglig leder Stifta på Ål i 1994 Driftet på dugnadsbasis
2
Å være et instrument for lokal, regional og nasjonal kulturpolitikk Fra kulturarena til kulturagent Kompetanseutvikling Internasjonalisering – kulturelt mangfold Være høringsinnstans og synliggjøre/påvirke For eksempel via Utviklingsgruppa for kulturbygg
3
Hva kjennetegner mange kulturhus i dag? Profesjonell drift Arena for lokale, nasjonale og internasjonale aktører Arena for både amatører og profesjonelle Representerer ofte et mangfold Lokalt kulturpolitisk verktøy
4
De moderne kulturbygg har 4 hovedfunksjoner: Saler, galleri, bibliotek, museum osv. Produksjon/aktivitet (øvingsrom/verksteder/lager osv.) Administrasjon – kulturfaglig miljø Møteplass – Foaje med servering/publikumsareal
5
Men hva ER det lokale kulturhuset/hus for kultur? Arena med fasiliteter – bygningsmasse? Kompetansesenter – produsentrollen? Møtested – for alle? Et (kultur)politisk redskap?
6
Sentrale utfordringer: HVA skal kulturhuset kunne tilby? Utfordringer rundt begrepet ”hus for kultur” Når og hvor gjøres valgene/beslutningene for byggene/driften? Til HVEM? Hvem BETALER dette? Bygger vi for morgendagens behov?
7
Sentrale utfordringer: Liten satsing på lokale kulturbygg – hus for kultur Det svakeste ledd – ref. punkt 15 i kulturløftet Hva blir effekten av en kulturlov? Manglende evne til å se sammenhenger
8
Veien videre? Driftsregnskap OG samfunnsregnskap Synliggjøre sammenhenger – få på plass empiri Kulturens egenverdi – ikke bare instrumentell effekt Ta vår plass – bli tøffere – spisse kravene Stå samlet for å øke trykket!
9
Møteplasser Danne nettverk Ikke la kannibalismen rå!
10
For kontaktinformasjon se: www.kulturhus.no
Liknende presentasjoner
© 2023 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.