AKAN PRISEN 2005 AKAN I LARVIK KOMMUNE Larvik kommune Ca innbyggere Ca ansatte (2.200 årsverk) AKAN siden 1993 Vitalisert 2004/2005
AKAN i Larvik – hva har vi gjort? Noe nytt og grensesprengende? Nei Tenkt nye tanker? NEI! Vi har satt av tid og ressurser for å implementere Akan i hele organisasjonen – selv om vi har hatt AKAN-ordning i 12 år!
AKAN– hva har vi lagt til grunn? Vi har lagt til grunn: - at AKAN i bunn og grunn dreier holdninger og kulturer – dvs. hvordan vi vil ha det her hos oss. - at AKAN har liten verdi hvis den ikke er kjent og eies av hele målgruppen; alle ansatte, inkludert ledere, verneombud. tillitsvalgte
Organisering av AKAN i Larvik AKAN-utvalget er et underutvalg av HovedAMU AKAN-utvalget er partsammensatt slik: Arbeidsgivers representant Hovedverneombudet Hovedtillitsvalgt HMS-tjenesten 1 representant AKAN-hovedkontakt Ungdomsrepresentant
Ambisjoner At alle enheter besøkes og at vi gjennom informasjonsarbeidet når mer enn 50 % av kommunens ansatte At AKAN oppleves som et positivt redskap for å opprettholde en sunn bedriftskultur der ansatte bryr seg om, og tar vare på, hverandre
AKAN– Hvordan har vi gjort det? Vi sørget for at retningslinjer harmonerte med kvalitetsystem, personalhåndbok, med mer Vi oppdaterte det vi hadde/utarbeidet nye retningslinjer for håndtering av rusmiddelmisbruk på arbeidsplassen Vi utarbeidet redskap som ville gjøre det enkelt for den enkelte leder å benytte AKAN
AKAN– Hvordan har vi gjort det?(forts ) Det ble utarbeidet standarder for advarsel, AKAN-avtale etter ”føy til, slett, kryss av” metoden Alt av retningslinjer og skejma er lagt på web og innarbeidet i kommunens rutiner og kvalitetsystemwww.aktivhms.no Det ble utarbeidet et info-opplegg
Implementering av AKAN i organisasjonen Vedtatt av HovedAMU Forankret i rådmannens ledergruppe Løpende informasjon til alle ledere om informasjonsopplegget (lederforankring) Tilbud til alle enheter/avdelinger om informasjonsopplegg (3/4time) v/AKAN hovedkontakt.
Implementeringen (forts.) Føring: Alle enheter SKAL ta imot tilbud om informasjon – ikke aksept for å velge bort (pr er ca. 50 samlinger gjennomført) Samme informasjon gis alle enheter
Implementeringen (forts.) Opplegg Faktainformasjon om alkohol/virkninger AKAN-retningslinjer, statistikk, personalreglementet osv, Case, to relevante case drøftes først i smågrupper deretter i plenum Spørsmål og innspill Tidsbruk: ca 45 min.
Implementeringen (forts.) AKAN-hovedkontakt melder om god respons på orienteringsmøtene, med spørsmål, diskusjoner og meningsutvekslinger; ”- grua meg til dette, tenke at dette ble kjedelig, men det var jo interessant og ganske spennende” – er ofte tilbakemeldingen! Casene ”en leder som drikker – og har gjort det lenge” og ”en sykepleier i bakrus som ber om å få jobbe på kjøkkenet en dag” engasjerer!
Dele kunnskap Retningslinjer, skjema og informasjonsmateriell er lagt ut på Vi deler gjerne våre retningslinjer og arbeidsprosedyrer, samt erfaringer med andre. Kunnskap er fantastisk – den vokser gjennom deling!