Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Med forskning på timeplanen
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Nysgjerrigper på kick-off Paris, mars Bruk Årets Nysgjerrigper •Inviter finalister og vinnere fra Årets Nysgjerrigper til å kaste glans over ditt.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Med forskning på timeplanen
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Historiefaget i skolen
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Nysgjerrigpers lynkurs NKUL 2005
Teknologi og forskningslære
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
TV-aksjonen Med TV-aksjon får vi... Verdens største dugnad for mennesker med demens Nrks hjelp til å spre kunnskap og fjerne tabu Penger til informasjon,
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Vitensenteret i Trondheim
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Dobbeltkompetanse i psykologi - hva ønsker vi fra prosjektet?
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Innføring i Bergen, 18. oktober Ola Nordmanns Europa.
Ingen tid å miste! Kari-Ann Baarlid, Nestleder i fagavdelingen
1 Litt om undervisning i noen aktuelle sjangre Forklaring Eksperiment Rapport Utredning.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Aggression Replacement Training
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Valgfag på Kastellet skole
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Velkommen til samling for Kompetansemegling! Tirsdag 7. desember 2004 i Forskningsrådet.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hva er Nysgjerrigper? Norges forskningsråd sin satsning på barn og unge Skal stimulere til nysgjerrighet og forskertrang Har en egen forskermetode Gir.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Systematisk Observasjon av Lesing.
Mennesker er nysgjerrige
Mennesker er nysgjerrige
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjerneelementer under arbeid
Utskrift av presentasjonen:

Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006

Program 11. oktober Nysgjerrigpers læringsressurser : Pause :Nysgjerrigpermetoden – Forskerspiren i praksis : Lunsj : Hvorfor Nysgjerrigper?

Nysgjerrigper gjennom 16 år 1990: Årets Nysgjerrigper – Tegn en forsker 1993: Nysgjerrigperiskopet på NRK TV 1994: Klubb med eget blad 1997: Nysgjerrigpers arbeidsmetode 2001: Deltakelse på festivaler 2002: Regional juryering i konkurransen 2003: Lansering av nysgjerrigper.nonysgjerrigper.no 2004: Nettverk av ressurslærere 2005: Lansering av nysgjerrigpermetoden.no

Nysgjerrigper – et kunnskaps- prosjekt for barneskolen Stimulere til undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Styrke barns kunnskap om forskning og vitenskap Være et supplement til undervisningen Bidra til grunnleggende ferdigheter på ”nye” måter Bidra til rekruttering og allmenndannelse

Skolekontakt Nysgjerrigpers arbeidsmetode nysgjerrigpermetoden.no Lærerkurs, foredrag, seminarer Nettverk av ressurslærere Skolemedlemskap Lærerrom på nysgjerrigper.nonysgjerrigper.no Møteplasser/arrangementer Mediearbeid

Nysgjerrigper-bladet 12 år siden første utgivelse Inspirere til aktivitet, undring og eksperimentering Spre leseglede og interesse for forskning og vitenskap ”Mer på nett”

nysgjerrigper.no Forskning, nyheter og informasjon Multimedia, forsøk og aktiviteter Lærerrom nysgjerrigpermetoden.no – logg inn Nyttige lenker Nyhetsbrev og RSS

Årets Nysgjerrigper Forskningskonkurranse Frist for innsending 1. mai Systematisk bruk av flere fag Nysgjerrigperfondet Regional juryering Prisutdeling og premiering Prosjektsammendrag og rapporter på nett Stor oppmerksomhet i media …over til Rebecca!

Forskerspiren ”Naturvitenskapen framstår på to måter i naturfagundervisningen: Som et produkt som viser den kunnskapen vi har i dag og som en prosess som dreier seg om naturvitenskapelige metoder for å bygge kunnskap. Prosessene omfatter hypotesedanning, eksperimentering, systematiske observasjoner, åpenhet, diskusjoner, kritisk vurdering, argumentasjon, begrunnelser for konklusjoner og formidling. Forskerspiren skal ivareta disse dimensjonene i opplæringen.” (Kilde: Kunnskapsløftet)

Nysgjerrigpers arbeidsmetode Metodens 6 trinn: Dette lurer jeg på Hvorfor er det slik? Legg en plan for undersøkelsen Ut for å hente opplysninger Dette har jeg funnet ut Fortell til andre

Hvorfor Nysgjerrigper?

Nysgjerrigper – et kunnskaps- prosjekt for barneskolen Stimulere til undring, forskning, opplevelse og fantasi Vise at forskning er gøy Styrke barns kunnskap om forskning og vitenskap Være et supplement til undervisningen Bidra til grunnleggende ferdigheter på ”nye” måter Bidra til rekruttering og allmenndannelse

Allmenndannelse ”…tilegnelse av konkret kunnskap om menneske, samfunn og natur som gir overblikk og perspektiv; ved kyndighet og modenhet for å møte livet – praktisk, sosialt og personlig, og ved egenskaper og verdier som letter samvirket mellom mennesker, og gjør det rikt og spennende for dem å leve sammen.” (KUF 1996, side 35)

Noen fakta Av norske 13-åringer mener: 75% at naturfag er interessant 75% at naturfag er vanskelig å forstå 69% at naturfag er nyttig i hverdagslivet 62% at naturfag er viktig for samfunnet 23% at naturfag skaper forurensning 14% at naturfag er farlig og truende 10% at naturfag skaper problemer (SAS-studien 2002)

Et godt utgangspunkt…. Nordmenn er mer positive til forskning og teknologi Flere vil vite mer om forskning og vitenskap De yngste er mer positive enn de eldre Dagsaviser, TV og radio er de mest sentrale kildene Stadig flere velger Internett som informasjonskanal (NIFU STEP Skriftserie 21/2004) …Skolen er i endring og elevene stiller større krav!

Kontaktinformasjon Marianne Løken Telefon: E-post: ”Kontakt oss”