Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Fra ord til liv August 2012.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Et program for ungdomsskolen
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Det gode Det rette Det rettferdige
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
S TORHAMAR VIDEREGÅENDE SKOLE. ” M IN LÆRINGSHISTORIE ” O VERGANGSSAMTALEN – HVILKE ERFARINGER ER GJORT G ERD VASAASEN OG MARIT RØHR BØ STORHAMAR VIDEREGÅENDE.
Allmennlegen som livsstilsveileder

Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Hva er verdien av ledertrening for menigheten?
Dialogen som pedagogisk verktøy
På mulighetenes marked
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den gode religions- og livssynslæreren
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Avdeling for sosionomutdanning
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Fellesskap med Gud.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Fra ord til liv April 2010.
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
I dag snakker vi om psykiske problem:
Å komme til seg selv og til Gud. Den yngste sønnen solgte alt sitt og dro til et land langt bort. Der sløste han bort alle pengene i et vilt liv.
Om det som truer fellesskapet Greiner på det gode treet.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Vurdering for læring.
Etikk i pedagogisk arbeid
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Morten William Knudsen
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Karriereveiledning i grupper
Har du et problem – har du også kunnskap.
Kjære forelder/ foresatt
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Jeg tror på Den Hellige Ånd … syndenes tilgivelse.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Utskrift av presentasjonen:

Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland Ved å lære karriereplanlegging allerede i ungdomsskolen får elevene en nødvendig kompetanse som gjør dem aktive og kompetente i egen livsplanlegging.

Øke valgkompetansen Økt valgkompetanse (kunnskap, ferdigheter, holdninger og evner?) gir mer modne og reflekterte valg. Ikke det ene perfekte valget, men bygge opp en kompetanse for å kunne treffe utallige valg de vil stå overfor i livet.

Gjøre eleven til aktør, ta ansvar. Bevisstgjøre eleven på overgangen ”Hvem er jeg?” til ”Hvem vil jeg være?” gjennom: Egne refleksjoner Snakke med personer som kjenner meg godt og som jeg stoler på. Snakke med personer som jeg kjenner overfladisk. Hvis du ikke følger egne mål, hvem sine mål følger du da?

Indre dialog Hvordan snakker jeg til meg selv. Bør dialogen med meg selv endres? Hvilke konsekvenser kan det få?

Forestillinger om yrker • Utfordre elevens forestilling om yrker. Hva gjør en sykepleier? Hva gjør en advokat? Hva gjør en Statoilansatt? Først notere ned hva de tror, så finne ut om det var rett…

Til slutt… Kunne se sammenhengen mellom identitet og karrierevalg.