Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1."— Utskrift av presentasjonen:

1 Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1

2 Tverrfaglighet • Real World Problems trenger tverrfaglighet for å kunne løses • Den institusjonelle mentaliteten som finnes i f.eks. akademia gjør tverrfaglighet vanskelig

3 Disipliner blir til institusjoner • Fagdisipliner er forankret i institusjoner • Institusjoner har – Budsjetter – Hierarkier – Rekrutteringsprosedyrer – Diplomer og utmerkelser – Kriterier for faglighet – Kriterier for hva som gir anerkjennelse

4 Disiplinert tenkning • Fagdisipliner – Avgrenser studieobjektet – Bestemmer hva som er de viktigiste årsak- virkning-relasjonene – Lager et eget faglig ”språk” • Disiplinert tenkning ignorerer mange mulige forklaringer på en problemstilling • ”Trangsynt”

5 Motstand mot tverrfaglighet • Mange tenker at man må velge mellom faglig dybde og faglig bredde • Tverrfaglighet = overfladisk

6 Sosial tilhørighet • Institusjoner gir en rituell bekreftelse på identitet og samhold. • ”Jeg er ikke bare utdannet sosiolog, jeg er sosiolog” • Å krysse disipliner vil derfor si å – Utfordre egen identitet – Utfordre verdier og normer i faget

7 Hva disiplinene tilbyr • ”Briller” å se igjennom • Disse brillene fungerer også som skylapper • Står en overfor et Real World Problem må man begnytte flere briller på en gang

8 Eksempel • En byplanlegger som skal forvalte naturresursene i en bydel vil ha nytte av å spørre – En jurist – En økonom – En sosionom – En arkitekt • Disse kan ha svært forskjellige syn på saken • Byplanleggeren er interessert i alle aspekter

9 Problem • Er det riktig å forvente at en byplanlegger skal kunne integrere kunnskapen fra spesialiserte disipliner? • Hvis ikke akademikerne klarer å snakke sammen, hvordan skal da verden utenfor klare å dra nytte av å snakke med dem?

10 Tverrfaglighet • Anvende flere eksisterende aspektsyn • Utvikle nye aspektsyn basert på – Syntese av eksisterende – Originale ideer – Lokal og praksisforankret kunskap


Laste ned ppt "Institusjonelle perspektiver på tverrfaglighet Gruppe 1."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google