INVESTOR IN PEOPLE 16. august 2004 Veronica I. Unnerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Generelt ved medarbeidersamtaler
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
POLITIETS MEDARBEIDER- UNDERSØKELSE 2011 HOVEDRAPPORT.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Samhandling leder/verneombud
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Kommunen som arbeidsgiver
Ola Heen Strømmen, oktober 03
PRESIDENT ROLLEN Innledning til gruppearbeid PETS 2009.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Planlegge og prioritere tiltak
Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Arbeidsmiljøundersøkelsen 2008 Sentrale oppfølgingtiltak Wenche H. Nilsen HR direktør.
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Helsefremmende arbeidsplasser i Orkla
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Dialogkonferanse Behovene
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Utskrift av presentasjonen:

INVESTOR IN PEOPLE 16. august 2004 Veronica I. Unnerud

KUNDE KUNDE

43 fly Avdelinger i over 200 land 20000 biler

TNT står for kvalitet ISO 9001:2000 og 14001 Investors in People TNT er sertifisert innenfor: ISO 9001:2000 og 14001 Investors in People Health & Safety 5 star TNT jobber etter EFQM-modellen

TNT UK sertifisert 1994 TNT Norge sertifisert februar 2002 TNT Express Global sertifisering 2000

MÅLSETNINGEN TNT vil skape en organisasjonskultur basert på tre grunnleggende verdier: Engasjert og ansvarlig ledelse Involverte medarbeidere Styrt kompetanseutvikling

De 4 hovedprinsippene En Investor in People når sine forretningsmessige mål ved å sikre løpende utvikling av sine medarbeidere gjennom informasjon, motivasjon, anerkjennelse og en klar målsetting. En Investor in People vet hvor den vil, har klare mål og vet hva medarbeiderne skal gjøre for å nå dem. Virksomheten og medarbeiderne forbedrer sine resultater gjennom utvikling. Investering i utdannelse og utvikling vurderes løpende for å bedømme effekten og forbedre fremtidige resultater.

12 indikatorer Virksomheten støtter aktivt trening og utvikling for å forbedre resultatene. Medarbeiderne oppmuntres til å forbedre sin egen og andres arbeidsinnsats. Medarbeiderne tror på at deres innsats er verdifull og anerkjennes. Organisasjonen legger tilrette for at alle medarbeidere får like muligheter for trening og utvikling. Virksomheten har klare mål og aktivitetsplan som alle forstår. Læring og utvikling er en integrert del av virksomhetenes målsetting. Medarbeiderne forstår hvordan de bidrar til virksomhetens resultater. Lederne støtter aktivt læring og utvikling av sine medarbeidere. Medarbeiderne sikres effektiv introduksjon, læring og utvikling. Organisasjonens avdelinger og den enkelte medarbeider forbedrer sine prestasjoner gjennom læring og utvikling. Medarbeiderne forstår betydningen av trening og utvikling for organisasjonens, avdelingens og den enkeltes resultater. Virksomheten blir hele tiden bedre til å utvikle medarbeiderne.

Standarens oppbygging 4 Prinsipper -Planlegging: Bedriften skal ha klare mål og vite hva medarbeiderne skal gjøre for å nå dem. 12 Indikatorer Dokumentertebevis Virksomheten har klare mål og en aktivitetsplan som alle forstår. Handlingsplaner pr avdeling Kvartalsvise allmøter med presentasjon av avdelingsresultater

ALLE som er med og påvirker TNTs resultat skal vite: TNT’s mål? Hvorfor er jeg her? Hva er mine mål? Hva bidrar jeg med? Hvordan kan jeg bli bedre? Hvordan påvirker jeg at TNT når sine mål?

PROSESSEN I TNT Organisasjon Avdeling Virksomhets- plan Opplærings- budsjett Organisasjon Strategisk opplæringsplan Avd. Mål og handlingsplan Kompetanse plan Medarbeidersamtaler Avdeling Job profiler Opplærings- planer

Opplæringsprosessen Nyansatt/ ny jobb Jobprofil Opplæringsplan for de første 6 mnd Medarbeider-samtaler 2 X pr år Personlig opplæring/ utviklingsplan Kompetanseplan for hele avdelingen Opplæring Mål og hensikt - evaluering Gjennomføring Evaluering + forbedrings-punkter Leders evaluering av forbedrings-punkter

KOMMUNIKASJON

KOMMUNIKASJON Møter: allmøter hvert kvartal avdelingsmøter hver måned tverrfaglig samarbeid Medarbeidersamtaler hvert halvår Samtale mellom medarbeider og leder før og etter opplæring/utvikling Infotavler Internet og Intranet Håndbøker: personalhåndbok lederhåndbok prosesshåndbok Undersøkelser: medarbeiderundersøkelser kundeundersøkelser Månedens medarbeider

Sertifiseringen Levering av prosessdokument (bevis som tilfredsstiller standarden) 2,5 dager satt av til intervjuer – 39 medarbeidere Gjennomgang med Adm.dir. IiP rapport Revisor sender anbefaling til IiP-styret om sertifisering og for hvor lenge Handlingsplan

UTFORDRINGER Vedlikehold og utvikling IiP – levende i dagliglivet TID!

Hva betyr IiP-standarden for den enkelte? Kvalitetsmessig trening etter behov Regelmessig tilbakemelding og oppfølging fra overordnede Økt tilfredshet i arbeidssituasjonen Bedre kommunikasjon på alle nivå Større muligheter for faglig og personlig utvikling Økt ansvar og innflytelse på egen arbeidssituasjon Bedre arbeidsmiljø Være en del av en framgangsrik organisasjon

FORDELER Mer bevisste medarbeidere Mål og tiltak har en klar sammenheng Lettere å nå målene Enklere å implementere nye prosesser Inkluderende Arbeidsliv Etablert forum for kommunikasjon mellom medarbeider og leder

Resultatutvikling 2000-2003

Omsetningsutvikling 2000-2003

TNT Express People Survey 2004

B1. Hvordan vurderer du TNT som arbeidsgiver sammenlignet med andre bedrifter du har arbeidet for? B2. Hvordan vurderer du forholdene og miljøet du arbeider under sammenlignet med andre bedrifter du har arbeider for? B3. Hvor stor grad av jobbtilfredsstillelse har du hatt det siste året? B4. Hvordan vurderer du den generelle graden av jobbtilfredsstillelse i TNT? TNT Norge Satisfaction % 2002 89.5 % TNT Norge Satisfaction % 2003 92.8 % TNT Norge Satisfaction % 2004 94,4%

Hvor er vi best? Eksempler hvor vi skårer høyest: Spørsmål Spørsmålet C3 Din forståelse av av dine nære kollegaers ansvarsområde i jobbsammenheng 100 % E4 Selskapet blir sett positivt på av omverdenen C1 Bedriften har en tydelig organisasjonsstruktur 99,1 % E1 Bedriften dekker kundenes behov E2 Du forstår kundenes behov Bedriften har prosedyrer som hjelper oss å nå våre mål 98,2 % Bedriften har en sunn fremtid i et langtidsperspektiv Bedriften yter god servicekvalitet Bedriften har klare planer 97,3 % Selskapet har en ansvarlig holdning overfor samfunnet

Hvor har vi forbedret oss siden 2003? De laveste skår fra ifjor: Spørsmål Spørsmålet Skår 2003 2004 C2 Opplæring utenfor jobben 52,3 % 63,2 % B8 Belønningsformer 58,4 % 73,4 % C3 Kommunikasjon fra hovedkontoret 65,1 % 79,8 % Oppmuntring til selvutvikling 66,7 % 82,7 % Muligheter for personlig utvikling 67,5 % 78,9 % Muligheten til å lufte dine meninger for ledelsen 68,4 % 83,0 % D2 Din nærmeste overordnede gir meg jevnlig tilbakemelding på hvordan jeg utfører jobben min og hva jeg kan forbedre 69,6 % 88,3 % D3 Det er nok ressurser på ditt område for å kunne sikre kvalitetsservice 73,7 % 78,0 % Like muligheter for alle ansatte 77,0 % 83,3 %