Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
Hva viser følgeevalueringen av samkommuneforsøket så langt? Roald Sand Nord-Trøndelagsforskning Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 1
2
Fokus i evalueringen (1)
i hvilken grad ser forsøket ut til å nå sentrale mål innen: - økonomi - tjenesteyting - demokrati - regional utvikling hvordan kan evalueringen bidra til at sentrale mål nås? Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 2
3
Fokus i evalueringen (2)
årlige undersøkelser for å måle utvikling dokumentstudier observasjon intervjuer og spørreskjema til adm. ledere, ansatte, politikere, næringsliv, samarbeidsaktører) sammenlignende analyser og tverrfaglig perspektiv innspill til forbedringsområder i dag fokus på ”ansatteundersøkelsen” og utvikling i ISK. Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 3
4
Utvalg og svarandeler Enhet Svar Utvalg Svar% Interne tjenester 41 50
82 % LaNa/ PBOM 22 29 76 % HeRe 35 83 42 % BaFa 39 72 54 % Ledere L/V 31 36 86 % Totalt 168 270 62 % Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 4
5
Trekk ved undersøkelsen
E-post og nettbasert Anonymitet Tekniske problemer (SPSS) Medarbeiderundersøkelse BaFa og HeRe har lav svarprosent Øvrige enheter har høy svarprosent Samlet svarandel er 62 % Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 5
6
Reell mulighet til å påvirke utformingen av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 6
7
Tilstrekkelig informasjon om hvordan omlegging til ISK påvirker arbeidssituasjonen
Noe bedre informasjon og påvirkningsmulighet på Levanger enn på Verdal i følge ansatte. Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 7
8
Endring i enhetens økonomiske rammer som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 8
9
Endring i mulighet til å utføre enhetens arbeidsoppgaver med tilstrekkelig kvalitet som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 9
10
Endring i enhetens spesialiserte kompetanse som følge av ISK
Nesten alle mener breddekompetanse er økt (51 %) eller den samme som før (38 %) Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 10
11
Endring i tjenestekvalitet i enheten som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 11
12
Endring i enhetens evne til å møte nye utfordringer som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 12
13
Endring i tid til planlegging i enheten som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 13
14
Endringer i arbeidsmiljøet i enheten som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 14
15
Mine rettigheter som ansatt er blitt ivaretatt i ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 15
16
Mine arbeidsoppgaver er endret som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 16
17
Arbeidspresset har økt som følge av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 17
18
Jeg trives ikke på denne arbeidsplassen!
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 18
19
Endring i tjenestekvalitet som Servicekontorene yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 19
20
Endring i tjenestekvalitet som IKT yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 20
21
Endringer i tjenestekvalitet som Økonomi yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 21
22
Endring i tjenestekvalitet som Organisasjon yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 22
23
Endring i tjenestekvalitet som BaFa yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 23
24
Endring i tjenestekvalitet som HeRe yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 24
25
Endring i tjenestekvalitet som LaNa yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 25
26
Endringer i tjenestekvalitet som PBOM yter
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 26
27
Hvordan har kommunene utviklet seg som regionale utviklings-aktører som følge av ISK ?
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 27
28
ISK gjør det enklere for brukerne
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 28
29
ISK gir flere gråsoner som ingen tar ansvar for
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 29
30
Enhetene i ISK samhandler ikke godt nok med morkommunene
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 30
31
ISK har hatt for rask framdrift
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 31
32
Vurdering av samlokalisering av enhet du jobber i eller har mest kontakt med?
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 32
33
Holdning til opprettelse av ISK
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 33
34
Rutinene i enhetene i Levanger og Verdal var svært forskjellige før ISK ble etablert
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 34
35
I enheten har vi fått til felles rutiner og forståelse for hvordan arbeidsoppgaver skal løses
Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 35
36
Antatt situasjon i 2008 Nord-Trøndelagsforskning
18. september Side 36
37
Generelle resultater IKT mest positiv til ISK
Økonomi og lønn/personal er også svært positiv Innen HeRe er det mer moderat BaFa, LaNa, PBOM, og delvis Kemner er mest negativ til ISK Her er det % som ønsker seg tilbake til førsituasjonen Gjennomgående er det flertall blant ansatte for samarbeide like tett eller tettere enn i dag Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 37
38
Er samkommune en mellomløsning eller et fremtidsrettet alternativ?
Det vet vi ikke! Det er et potensial for forbedring ved: intern organisering og kultur ledelse forbedring av arbeidsmiljøet forbedring og evaluering av tjenester og tjenestekvalitet å styrke og realisere brukerperspektivet Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 38
39
forts. Er samkommune en mellomløsning eller et fremtidsrettet alternativ?
Det ser ut til at en kan lykkes mht. Samarbeid med næringsliv Rollen som regional utviklingsaktør Samarbeid med andre kommuner på Innherred Målsettingen om bedre ressursutnytting; både gjennom utnytting av kompetanse og gjennom bedre organisering av tjenesteproduksjonen Undersøkelser i løpet av våren 2006 vil gi mer presise svar på spørsmål om utviklingen i ISK Nord-Trøndelagsforskning 18. september Side 39
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.