FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
Advertisements

VERDIGHETSPRINSIPPER
Læren om sjelen.
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Kjærligheten landet i julen
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Perioden ideene personene
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
Religioner og livssyn i dag
Etiske modeller - hva er det?
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
ROMANTIKKEN.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Ulike psykologiske retninger og deres historie.
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Antikkens Hellas f. Kr.
Enevelde og opplysningstid
Etikk.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 5: Aristoteles’ Teoretiske Filosofi
FORELESNING 3: Platon I: Teoretisk Filosofi
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Forelesning 8: Descartes
Forelesning 8: Middelalderen
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 2 A - Grunnskolen 1. – 10. klasse
Problemet og løsningen:
Ingvild L, Hege, Thomas og Ørjan ALU 2F 2002/3
Forelesning i mikroøkonomi.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Oppsummering Retorikk og dialektikk hos Platon
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Forelesning 1: Teoretisk filosofi v/Stig Hareide
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
FILOSOFI - IDRETTSFILOSOFI
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
Dei tre store Sokrates, Platon, Aristoteles. Sokrates f.kr. Ein av antikkens tre største filosofar Hovudkjelda til hans liv er Platon, kva er.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.
Norsk skole.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Antikkens filosofer 8. trinn
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
"den lutfattige pratmaker” Av Atle Sævareid
Skapt som mennesker.
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi Narve Strand

Oppsummering Aten, Sofistene, Sokrates: Sofistene: Antroposentriske vending Sokrates: Søken etter vitenskapelig grunnlag dygd:

Grunnproblem: Den Sokratiske Metode gir oss ikke positiv viten

Platon Arvtager både Sofistene og Sokrates Hvordan skape godt liv og samfunn ikke bare basert fornuft og dygd, men der de er styrende? Hans bidrag: Idélæra

Menneskesyn Mennesket = Kropp + Sjel Dualisme Sjelen det egentlige mennesket

Sjelen = ulegemlig og udødelig. (1) Tre deler (2) Pre-existens. Viten (3) Gjenerindring (4) Dygd: Fornuft i høysetet; en sjelstilstand!

Hulelignelsen

Idealstaten (”Staten”) (1) Dygd ↔ effektiv, spesialisering, innsikt (2) Rettferdighet = dygd (3) Rettferdig stat → effektivt styre, arbeidsdeling, ekspertvelde

Kunstens Rolle Sofistene rett: UTDANNING avgjørende Men: Politisk talekunst er ikke nødvendig. Faktisk: All kunst og poesi som ikke bidrar til en moralsk og rasjonell samfunnsorden skal vekk!

UTDANNINGENS TRE TRINN: 1. Alle barn fra 10 – 20 år utdannelse, religion, musikk, gymnastikk. 2. Utsiling ved 20. års alderen. Studerer særlig matematikk til 30 års alderen. 3. Utsiling ved 30 års alderen. De beste studerer filosofi i fem år. (styrer staten fra rundt 50 års alderen.)

1. utsiling blir arbeidere, bønder og kjøpmenn (produsenter). 2. utsiling blir administratorer og krigere 3. utsiling blir styrerne (filosofene).

Rettferdighet Sjel/Samfunn Klasse Sjelsdel Dygd Ledere Fornuft Visdom Forsvarere Vilje Mot Produsenter Begjær Måtehold Samspill alle 3 = Rettferdighet!

PRO/CON: Klassesamfunn Ekspertvelde Opphevelse familie og privat eiendomsrett Totalitært styre? Feminist?

“Lovene” (senere verk) Privat eiendomsrett og familie tillatt Forsamlinger og ting for undersåtterne Lover, men herskerne fungerer som “lovvoktere” (nomophylakes) Fornuftens/dygdens selvtilstrekkelighet opprettholdt

Spørsmål Er fornuften/dygden selvtilstrekkelig? Er de nok for å skape et samfunn i alles interesse? Er det verdt prisen?