Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Oppfølging normer og regler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Einar Duenger Bøhn UiO, våren 2012
Forelesning 20: Modernitet og Modernisme
Motivasjon.
Alkohol | fotball.
Barn og unges rett til deltakelse
Perioden ideene personene
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Venstres sosialliberalisme
Brasil bilde 1 Presentasjon:
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
7 Demokrati.
Etikk i psykologisk forskning
Etiske modeller - hva er det?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Frihet til likeverd Likhetsverdier, lokal tilpasning og ansvarsfordeling 2011 Heidi Haukelien Halvard Vike Aina Landsverk Hagen Gudrun Rudningen.
FORELESNING 2: Sofistene og Sokrates
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Forelesning 11: Moderne Politisk Teori
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
Enevelde og opplysningstid
Etisk teori (Moralfilosofi)
Etikk.
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Forelesning 11: Kants Teoretiske Filosofi
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 14: Kants Etikk
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
POLITIKK.
Kriminalitetsforståelser
Kvalitative og kvantitative metoder
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
1 May Thorseth Professor Filosofisk institutt og daglig leder Program for anvendt etikk, NTNU
Lek og Læring i barnehagen

Integrasjonsteori og integrasjonshistorie
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
David Garland: The culture of control Kjersti Ericsson.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Demokrati Kommunevalg Periode i samfunnskunnskap fram til kommunevalg 14 september Kapittel 5 og 6.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
MILL OG KONSEKVENSETIKK. Litteratur: Erik Brøntveit og Knut Duesund, Filosofi, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2. utg., 2004, kap. 9, 18 Jan-Olav.
Stoisismen og kristendommen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Den norske arbeidslivskulturen
Kapittel 7 Demokrati.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Etikk i skole og arbeidsliv
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning 13: Kants Politiske Filosofi/Utilitarismen Narve Strand

Kants Politiske Filosofi (grunnlag) Hans moralfilosofi

Samfunn og Lover Basert moralsk autonomi → Rett til alt som er nødvendig for å føre et moralsk liv: (1) Konstitusjonelt styre (2) Rettsstat (3) Fred

Konstitusjonelt Styre Statsmakten må representere folkeviljen—moralsk autonomi Borgerne må kunne akseptere denne frivillig Statsmakt bare legitim hvis i.h.t. moralsk autonomi

Rettsstaten Tuftet på det rasjonelle, liberale rettsprinsipp: Ethvert menneske har rett til så mye frihet som er forenlig med andre menneskers frihet Statens rolle: (a) Lovgivning/dømming i.h.t. dette (b) Tvangsrett

Kants Legalisme Spørsmål: Men hva hvis staten krenker borgernes rettigheter? Kant: Borgerne aldri lov si opp samfunnskontrakten! Aktiv motstand undergraver selve rettsstatstanken

Fiat iustitia, pereat Mundi!

Politikk vs moral! Tvangsretten sentral Kun staten tvangsrett For å fremme moralen!

Mellomstatlige Forhold Naturtilstand Krig den største trussel mot menneskets egenverdi! Hvordan skape en internasjonal rettsorden?

INTERNASJONAL RETT (retningslinjer) Permanente fredsavtaler Ingen nasjon arves, byttes, o.s.v. Gradvis avskaffe stående hærer Utenlandsgjeld forbys Ingen innblandning i annen stats konstitusjon og indre styre Alle krigshandlinger i tråd m/ gjensidig tillit i framtiden

M.a.o: Behandle stater som autonome størrelser m/ rettigheter!

Kun v/ å fremme internasjonal rett at vi sikrer oss selv permanent→ opplyst egeninteresse igjen

Krever: (1) Alle stater demokratiske (2) Nasjonenes rettigheter basert føderasjon frie stater (3) Såkalt kosmopolitisk rett (begrenset til gjestfrihet/grunnleggende rettssikkerhet)

Kant derfor en begrenset idealist: Opplyst egeninteresse grunnlag moral og politikk Basis FN og menneskerettigheter, men minimalistisk forståelse Rom viss forskjellsbehandling borgere og ikke-borgere

Kant: Oppsummering Lockes begrep om iboende rettigheter → internasjonal og kosmopolitisk rett Rasjonelt forsvar med basis i autonomitanken (Rousseau) Politikk og internasjonal orden primært i moralens tjeneste Problem: Konsekvenser (jmf. moralfilosofien)

Utilitarismen Engelsk retning filosofi og rettstenkning 1800-tallet

Mot emotivisme og deontologi: Konsekvensetikk

Utilitarisme (grunnlag) Årsak all handling: (U1) Velvære eller lyst (pleasure) Rettferdiggjøring handling eller lov: (U2) Mest mulig lykke eller nytte (utility) for flest mulig

Hvis lovverk, autoritet eller sosiale forhold ikke basert (U1-2) → Forandre de!

Hvordan vurdere?

Spørsmål: Fører handling eller lov A til mer lykke (eller mindre ulyst) enn handling B? Svar: Ja, da er den også mer moralsk eller rettferdig!

Bentham: Nyttekalkylen! Faktorer: (1) Intensitet (2) Varighet (3) Sikkerhet (4) Tidsperspektiv (5) Fruktbarhet (6) Renhet (7) Omfang

→ Effektivisering! Rasjonalisering! Humanisering! Alle telle likt!

”Å henrette eller underkaste fanger hjerteløs, uverdige forhold er ikke moralsk riktig”

”At kvinner skal få lov til å arbeide og tjene penger er moralsk riktig”

”Barnearbeid (12-timers dager) er moralsk riktig”

”Det er til beste for samfunnet at de rike betaler mer skatt, er m/ å finanserierer velferdsgoder”

”Å ta fra noen sine borgerrettigheter er moralsk riktig hvis det skaper mer sosialt samhold for flertallet”

”I en gruppe bestående mest av sadister eller kriminelle er det moralsk riktig å handle på en måte som er fullstendig umoralsk og kriminelt andre steder”

”Å tillate mord i kannibalistiske samfunn er moralsk riktig”

Problem Det utilitaristiske prinsipp forenlig med umoral, kriminalitet og urettferdighet Går imot hva de fleste oppfatter som riktig og rimelig Relativisme? Irrasjonell?

J.S. Mill 1806-1873 Kritikk og videreføring av klassisk liberalisme og sosialliberalismen (utilitarismen)

Ingen metode som ikke har uheldige konsekvenser hvis den blir brukt av en idiot! De fleste av oss er ikke idioter! Mot ren kvantitativ tilnærming (rangering lyster/ulyster)

Aldri rettferdig å frata noen deres borgerrettigheter, goder, utnytte de, forhindre de fra å ytre seg fritt, tenke selv! → Mot ekstrem liberalisme (libertarianisme) og flertallstyranni

Mer tilbake til Lockes og Kants rettighetstenkning Men: Rettferdiggjøring på utilitaristisk grunnlag mulig?

Regelutilitarisme Ikke nok applisere utilitaristiske prinsipp direkte på situasjoner, handlingsregler må til: Fortolke prinsippet unngå absurde situasjoner Formulere unntaksløse regler Grunne rettigheter i lyst og lykkemaksimering

Styrke: Regelutilitarisme = syntese deontologi, konsekvensetikk og emotivisme Rom for det kategoriske, men samtidig lydhør for konsekvenser, situsjoner Mest helstøpte moralske og politiske teori kanskje?

Svakhet: Kan man begrunne unntaksløse regler på basis av lyst og nyttemaksimering? Uklart hvordan løse konflikt mellom likestilte regler, handlingsalternativ Har vi full oversikt og kontroll over konsekvensene egentlig?