Laste ned presentasjonen
1
Forelesning 10: Hume Narve Strand
2
Hume 1711-1776 Førte videre empirismens kunnskapskritikk
Tok oppgjør m/ kontraktteorien til Hobbes og Locke
3
Locke Mennesket et blankt ark (tabula rasa)
All kunnskap basert erfaringen Hvis IKKE: Tomme ord/begrep!
4
Hume All kunnskap stammer fra erfaringen (bevissthetsinnhold)
(1) Inntrykk (impressions): (a) Umiddelbare sanseinntrykk (b) Direkte psykologiske erfaringer (2) Idéer (ideas): Bilder, avskyggninger basert (1) (a) Enkle: Direkte kopier (1) (b) Sammensatte: Assosiasjon flere inntrykk (3) Hvis ikke: Tomt begrep/meningsløs setning!
5
Eksempler meningsfulle utsagn (analytiske):
”2 + 2 = 4” ”Alle ungkarer er ugifte menn” ”Sitron er en frukt” Eksempler meningsfulle utsagn (syntetiske): ”Jupiter har 4 måner” ”Det regner ute”
6
Hva m/ ’Ting’? Tomt begrep!
7
’Person’? Selvet en illusjon!
8
’Årsak’? (1) Suksesjon (2) Nærhet tid og rom (3) Nødvendig sammenheng ALDRI erfaring (3) → Kun subjektiv forventning!
9
BILJARDKULER A A B B
10
’Induksjon’? Ikke slutte logisk framtid fra fortid Eller fra noen til alle Eller begrunne induksjon likhet bevissthetsinnhold og tingene selv Ihvertfall ikke begrunne induksjon induktivt → Induktiv viten ikke begrunnes rasjonelt!
11
Alle utsagn som inneholder disse begrepene er meningsløse derfor:
F.eks. ”Alle ting har en årsak” ”Alle svaner er hvite” ”Kreft er skadelig” ”Alle mennesker er født m/ visse rettigheter”
12
Empirisme → Skeptisisme!
Ikke objektiv viten om verden egentlig
13
Verre: Siden ingen res cogitans, ingen sikker viten om meg selv engang!
14
Natural Belief I hverdagslivet antar vi likevel:
(1) Objektiv verden eksisterer uavhengig av oss (2) At den er slik den framstår for oss (3) At ting fortsette å oppføre seg slik de har gjort hittil
15
”ER”/”BØR” → Hele grunnlaget naturretten borte!
(1) Kan ikke bare slutte fra ”er” til ”bør” (2) Slutte fra deskriptive til normative utsagn = feilslutning (3) Fornuften ↔ ”er”, ikke ”bør” → Hele grunnlaget naturretten borte!
16
(1) ”Alle mennesker har lik verdi”
→ ”Alle mennesker bør behandles likt”? (2) ”Mord er galt” (3) ”Frihet er en grunnleggende verdi” (4) ”Lex iniusta non est lex”
17
Emotivisme Alle disse utsagnene basert følelsene
→ Kan ikke diskuteres rasjonelt Følelsene kan framdeles være allmenmenneskelige Hvis forholde oss upartisk og desinteressert → allmenmenneskelig og riktige dommer
18
Samfunn, Legitimitet, Lov
Naturgitte følelser basis samfunnsdannelse, ikke naturlige rettigheter Samfunnet mer holdt sammen av disse + kulturbestemte reaksjonsmønstre Lover og regler kun legitime i den grad samsvarer m/ disse
19
Oppsummering Hume bringer empirismen/kritikken rasjonalismen til sin logiske konklusjon Markerer slutten naturrettens dominans
20
Problem (1) EPISTEMOLOGI: Hvis ikke noen objektiv viten i streng forstand, blir ikke naturvitenskap subjektivt? (2) SAMFUNNSLÆRE: Mulig å være emotivist uten å bli subjektivist og relativist? Hvordan være upartisk da? Problematisk grunnlag rettigheter?!
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.