Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Relasjon med barn.
Presentasjon av Masteroppgave
HELSE OG LIVSSTIL.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
Hvem ansetter du? •De som har mye til felles med deg selv –…men som ofte er litt mindre erfarne –…og helst litt mindre intelligent/smart enn deg selv!
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Venn kommer av norrønt: Vinr
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Språk og sosialisering
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kompetente barn og unge
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Nulltoleranse for mobbing
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Utviklingsøkologiske modell
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Venn kommer av norrønt: Vinr
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
(Barne-og ungdomspsykologi)
1 Jeg og samfunnet.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
PBL – Jente 14 år Espen, Hugo, Dag Morten, Rune, Tormod og Henrik
Modeller og sosiale nettverk
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Aggresjon.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Læring som en sosial og kulturell prosess
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Lekens egenverdi.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Barns utvikling: viktige begreper
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
(Barne-og ungdomspsykologi)
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering Mennesket Arv og kultur Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Effekter av sosial deprivasjon Sosial deprivasjon: mistet sos.fellesskap og normal oppvekstforhold ”Ville”barn Isolerte og sterkt depriverte barn Utsatt for tvilsom resosialisering Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Sensitive perioder og optimale læringstidspunkter Kritiske faser hos dyr Harlow-ektepare apeforsøk Fullstendig isolerte apebabyer Overbeskyttende mor aleine med barn Sammen med jevnaldrende uten voksenkontakt Kritiske faser hos mennesker Eksperiment på fødeavdelingen Pessimisme og ny optimisme Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering Omsorg, stimulering og sosialisering Barn trenger: Omsorg med strukturelle, kulturelle og sosio-dynamiske kvaliteter Voksne som er: Tilgjengelige Sensitive overfor barns behov og signaler Stabile i sin omsorg Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering Arv eller miljø Begge deler gjelder, men det er bare miljøet vi kan korrigere Personlighet og samspill Rolletaking og empati Evne til å leve inn i andres følelse Skille egen følelse fra andre Å ta ansvar og handle uegennyttig til andres beste Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering

Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering Dette gir grunnlag for utvikling av Kognitive egenskaper Sosiale egenskaper Prososial atferdskonstruksjon Mead og speilingsteorien Vygotsky Begrepsutvikling Ytre tale Indre tale Harald Høie Kultur og natur. Sosialisering