1 Norges Rederiforbunds kompetanse, rekruttering og utdanningssatsning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Johan Petter Barlindhaug Styreleder North Energy ASA Prof. II Nordområdesenteret v/Universitetet i Bodø Møter vi utfordringene med tyngde - eller er vi.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Cathrine Bjune Shipping Management.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
NOKUT fagseminar Thon Hotel Gardermoen 3. november 2009 Internasjonalisering og samarbeid Jens P. Tøndel Divisjonsdirektør Handelshøyskolen BI.
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Sist oppdatert november 2013.
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
1 Bedriftssamarbeid som middel for økt rekruttering Et case fra Høgskolen i Vestfold 24. Okt 2008 v/Marius Imset.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utdannes det riktig kompetanse for fremtiden?
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Maritim strategi - ubalanse mellom tilbud og etterspørsel etter maritim kompetanse 17. September 2014 Ove Trellevik. Maritimpolitisk talsmann. Næringskomiteen.
maritim rekruttering og næringens behov
Utenlandsstudenter, sett fra NSO sitt perspektiv Ved Anders Kvernmo Langset, Leder, Norsk studentorganisasjon Utenlandsstudenter som kompetanseressurs.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
xxx 1.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Rammevilkår for skipsfarten Sjøsikkerhetskonferansen 2004 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg 5. Oktober 2004.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samspill mot suksess Jan Erik Korssjøen.
Kompetanse og lønn – innspill/ utfordringer i Forutsetning og bakteppe: En arbeidsgiverorganisasjon, men tett dialog med kommunene som tjenesteyterne.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Fremtidens spesialsykepleiere
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Universitetet i Stavanger
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

1 Norges Rederiforbunds kompetanse, rekruttering og utdanningssatsning

2 Langsiktig, trendmessig vekst i de maritime markeder –Økende verdenshandel og sjøverts transportbehov –Sterk intra-regional transportvekst, jf. Asia –Økende overføring av gods fra land til sjø –Økt energibehov gir vekst i offshore aktiviteter Økt etterspørsel etter maritimt personell, og hard konkurranse om de beste menneskene Økt fokus på miljø og strengere miljøkrav Men: Hvor omfattende og langvarige blir effektene av finanskrise og global resesjon? Hvem blir sterkest berørt – og hvordan? Norge har en sterk posisjon: –En av verdens ledende maritime nasjoner –Høyere kvalitet og lavere alder enn verdensflåten –Ledende på maritim forskning og miljøinnovasjon –Næringen og myndighetene pådrivere for globalt GHG- regelverk Det globale bildet

3 Strategien tar et perspektiv utover finanskrisen Tid Global vekst Forbundets langsiktige ambisjoner og prioriteringer Kortsiktige aktiviteter og prioriteringer drevet av den aktuelle situasjon

4 Maritim kompetanse og rekruttering 1 av 4 strategiske fokusområder Styrket nasjonalt og internasjonalt arbeid for rekruttering og utdanning til den norsktilknyttede flåten. Styrket innsats for å øke kompetanse og samspill langs hele verdikjeden fra yrkesfaglig utdanning til forskning og innovasjon, og for å styrke det samlede norske maritime kompetansemiljøet. NR må ta en tydeligere initierende, drivende og koordinerende rolle.

55 Ikke for alleMaritim karriereMaritim traineeGlobal Maritime Knowledge Hub Maritime informasjons- og rekrutteringstiltak En multimedia- kampanje for å rekruttere flere sjøfolk. Ansvarlig: Maritimt Forum Målgruppe: elever i ungdomsskole og videregående skole o Informasjons- og rekrutteringstiltak for landbaserte stillinger Ansvarlig: Det Norske Veritas, Norsk Industri og Norges Rederiforbund e.no Traineeprogram for hele klyngen. Ansvarlig: Norges Rederiforbund Målgruppe: studenter med mastergrad i økonomi, ingeniør eller jus, samt høyere maritim utdanning e.no Forskningsinitiativ for å sikre næringsrelevant forskning og gjøre Norge til det fremste maritime forskningsmiljøet. Ansvarlig: Oslo Maritime Nettverk og Norges Rederiforbund Målgruppe: De maritime forskningsmiljøen e

6 2-årig program hele klyngen traineer i året masterstudenter og maritime studenter kombinasjon av jobb og faglig program 6 samlinger i Norge, England og Singapore Maritim trainee

7

8 Informasjons- og rekrutteringskampanje initiert og drevet av Det Norske Veritas, Norsk Industri og Norges Rederiforbund. Hovedmålsetting: å øke rekrutteringen av dyktige, nyutdannede studenter med mastergrad eller bachelorgrad innen økonomi, teknologi, maritime fag, jus og enkelte samfunnsvitenskapelige fag til landbaserte stillinger. Delmål: 1.Øke studenters bevissthet og kunnskap om den norske maritime næringen på et tidlig stadium i deres studieløp. 2.Øke fokus på den norske maritime næringen hos fagpersoner innen relevante og også noen kanskje mer perifere studieretninger og fag ved utvalgte høyskoler og universiteter. Maritim karriere

9 Informasjonstiltak: og ”Introduction to Norwegian Maritime Industry” foredrag Tiltak rettet mot utvalgte utdanningsinstitusjoner som kan gjøre utdanningene mer attraktive for studentene og lærerkreftene - prosjektoppgaver / bachelor- og masteroppgaver - praksisopphold - bedriftsbesøk - gjesteforelesninger I tett dialog med utdanningsinstitusjonene og studentforeningene blir nå følgende tema diskutert; - Praksisplasser (nasjonalt og internasjonalt) - Caser - Bruk av programmer for utveksling - Fagseminarer - Kombinasjonsutdanninger (studier og jobb) - Sommerjobb - Tilgang til forkurs - Maritim sommerskole (for både studenter og lærere) Tiltak

10 Hva er næringens behov? Trenger kompetanse både til sjøs og på land Nasjonal og internasjonal kompetanse “Sjømannskap” er grunnlaget for kompetansen Kompetanse innen sentrale fagområder –Ingeniør –Økonomi –Jus –Nautikk –Maskindrift Kunnskap innen “nye” områder –Krysskulturell kompetanse –IT –Arktisk

11 ”Noe for alle. Alltid” Land Sjø InternasjonaltNasjonalt Shipping Offshore

12 Hovedutfordring - Image og interesse Industriens image som en attraktiv karrierevei må forbedres Et dårlig image reduserer interessen hos unge mennesker og minsker attraktiviteten til en maritim karriere Stadig flere unge, velger bort realfag og teknologistudier

13 Hvordan ? Tiltrekke oss de beste hodene gjennom å være en attraktiv arbeidsplass Sikre en kritisk masse norske sjøfolk Sikre kvalitativt god maritim opplæring også i utlandet Kvalitet i maritim utdanning Opprettholde den komplette maritime klyngen og sikre kompetanse i alle ledd i klyngen Forskningsbasert maritim utdanning

14 Strategi og fokusområder Fastsatt av kompetanse og innovasjonsstyre Strategi 1: Omdømmebygging mot universiteter og høyskoler (studenter og lærekrefter) Strategi 2: Fokus på rammevilkår (mobilitet av ressurser og løsing av sertifikater) Strategi 3: Volumbygging i eksisterende strukturer Strategi 4: Etablering av lokalt innhold i utvalgte geografiske områder Strategi 5: Kunnskapsdeling

15 Strategi 1. Generell promotering og omdømmebygging av skipsfart Systematisk ”branding” og profilering skal øke kjennskap og gjøre industrien attraktiv for ungdom Øke attraktiviteten til maritime karrierer Påvirke utdannings institusjonene (Master, Bachelor) Øke antallet ungdom som velger en maritim karriere

16 Strategi 3. Volumbygging Etablere infrastruktur og prosjekter med hensikt på å levere kvalifiserte norske og utenlandske sjømenn og riggarbeidere i takt med den økte etterspørselen

17 Hovedutfordring - Volum og Kvalitet Det er en forventet en økining i brutto etterspørsel over de neste årene Etterspørselen etter medarbeidere på land vil også øke Økt turnover vil skape ytterligere press i arbeidsmarkedet Økte kundekrav vil føre til ytterligere utfordringer knyttet til erfarent mannskap, kvalifikasjoner og stabilitet.

18 Strategi 4. Etablering av lokalt innhold Etablere lokale ressurser og kontakter Sikre kvaliteten i de lokale utdanningsinstitusjonene Støtte medlemmer i de politiske prosessene Styrker konkurranseevnen og åpner nye strategisk viktige markeder Lokalt innhold

19 Utdanningsprosjekter i utlandet Lokalt innhold Norges Rederiforbund Filippinene Russland Videre- og etterutdanning Offiserer Ingeniører Offiserer Vietnam Offiserer Spesial- utdanning Brasil Offiserer Spesial- utdanning

20 The NSA Philippines Cadet Project JBL Foundation Mar. University ( ) –(Molo, Arevalo, Bacolod) University of Cebu ( ) Maritime Academy of Asia and the Pacific ( ) PMMA ( ) ( ) DMMA ( )

21 Project Overview: Total of 2825 NSA Cadets have enrolled (Batch 1-15) Total of 1363 NSA Cadets have graduated (Batch 1-11) 351 Cadets terminated ( 12 %) 1160 NSA Cadets in the Project today (Jan. -08) 15th Batch ( ) intake 459 cadets This year (2008) intake approx. 500 cadets Budget 2008 US $ 3.7 million

22 NSA Phil. Cadet Project Statistics (Intake levels by Batch)

23 Norwegian Training Center Manila NTC National Maritime Institutions Offshore Service Vessel disciplines Deck Engine Ratings Skilled crew – advanced offshore operations Mobile Offshore Unit disciplines English Language Training Programme Upgrading and Special Training Programmes

24 Russland Rekruttering av kadetter i samarbeid med Admiral Makarov State Maritime Academy i St. Petersburg –Selektering og ekstrautdanning til et utvalgte kadetter Subsea ingeniørprosjekt i samarbeid med Baltic State Technical University –Rekruttering av russiske nyutdannede ingeniører til subseabedriftene. –6 måneder med etterutdanning i engelsk, HMS og subsea

25 Vietnam Rekruttering av kadetter i samarbeid med Vietnam Maritime University og University of Transport –Selektering av kadetter –Tilleggsutdannelse for spesielle fartøystyper (offshore og gass) –Ekstra engelskundervisning til de utvalgte kadettene

26 Brasil Kadettprogram ved CIAGA, Rio de Janeiro –Sisteårs studenter gis ekstra opplæring i engelsk, tilvenning til norsk utstyr og offshore spesifikke krav Offshore relaterte kurs –Kurspakker tilpasset fartøysgruppene og spesifikke krav til etter- og videreutdanning –Ship handling –DP –Offshore winch –Crane operation and maintenance –Vessel maintenance –Rigging –Hydraulics –Automation skills –IT –Marine Cooking

27 Strategi 5. Kunnskapsdeling Ved å dele kunnskap og erfaringer kan medlemmer forbedre operasjoner gjennom samarbeid

28 Hovedutfordring - erkjennelse ”Bransjen har en stor kompetanse- og rekrutteringsutfordring, men vi klarer oss fint”

29 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN