© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Lørenskog Idrettsforening
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
TOFU TimeOut For Utvikling
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Generelle tiltak og forebygging
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Hva er en foreldrekontakt?
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Hvorfor foreldremedvirkning?
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Drop-In metoden i skolen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
A-team Positivt læringsmiljø for alle elever i Oppegård Kommune Et samarbeidsprosjekt mellom Alternativ Opplæring (AO) og PPT, august 2014.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Skole- hjem samarbeid.
Velkommen til foreldremøte!
1 Kommunikasjon.
Negative konsekvenser
Velkommen til Apalløkka
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Velkommen til foreldremøte, 28. februar
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Utskrift av presentasjonen:

© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis Om samarbeid Hjem - skole © Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis

Samarbeidets hensikt Målet er at alle elever skal lykkes ut fra sine forutsetninger Alle foreldre ønsker at sitt barn skal lykkes Alle lærere ønsker at hver enkelt elev skal lykkes

Familie Individuell støtte Støttesystem Skolens læringsmiljø Skolehelsetjeneste Psyk h-tjeneste PP-tjeneste Buf-tjeneste

Skoleomfattende Klasse- og undervisningsrom Hjem - skole samarbeid Fellesområder utenom klasse- og undervisningsrom Klasse- og undervisningsrom Hjem - skole samarbeid Den enkelte elev

Foresatte har en sentrale rolle Skolen og foresatte må utgjøre et team for å støtte elevenes sosiale og skolefaglige utvikling Uten samarbeid med foresatte, vil innsats og tiltak være begrenset Foresattes støtte og involvering er av stor betydning for utbyttet av skolens innsats og tiltak

Hvorfor involvere foresatte i PALS? ”Foreldre på banen – ikke på sidelinjen” Foreldre er selvsagte støttespillere for skolen, spesielt når de blir positivt inkludert Kan åpne opp for veiledning og støtte for å fremme foreldreferdigheter fremme relasjonen mellom foreldre – barn fremme elevenes mestring og selvbilde

Hvorfor involvere foresatte i PALS? (forts.) Elevene trenger optimal støtte for å lykkes ut fra sine forutsetninger på skolen (sosialt og skolefaglig) Foreldreinvolvering mer viktig for elevenes mestring, enn lengre skoledag eller mindre klassestørrelse Aktiv involvering av foresatte når det går bra, forenkler samarbeidet når det ikke går bra Individuelle støttetiltak på skolen forutsetter meningsfull foreldredeltakelse!

Utfordringer i skole – hjemsamarbeidet Foresatte er utilstrekkelig informert Foresattes egne negative skoleopplevelser Etablering av kontakt først når problemer har oppstått

Hva trenger foreldrene fra skolen? Kontakt ved skolestart (og deretter regelmessig) Konkret informasjon om skolens forventninger til elevene Få generell informasjon om hva som foregår på skolen Få høre positive ting om sitt barn Få vite om problemer før de utvikler seg og kommer ut av kontroll

Støttende kommunikasjon Være vitende om, sensitiv og respektfull for familiens kultur, verdier og synspunkter Kommuniser jevnlig og på ulikt sett viktigheten av familiens involvering Kommunisere ”jeg budskap” – jeg opplever det som vanskelig å…. Ta foreldrene på alvor (såfremt ikke noe annet tilsier det); still åpne spørsmål og vær ydmyk Aksepter at det ikke er en standard for hvordan foresatte involverer seg i skole - hjemsamarbeidet

Støttende kommunikasjon (forts) Respekter de enkelte foresattes grad av engasjement Tenk at grad av engasjement kan endres over tid Unngå å gi foreldre skyldfølelse (verbalt eller nonverbalt) Kommuniser viktigheten av gjensidig (team)samarbeid (dele ansvaret)

Skoleomfattende involvering av foresatte Eksempler: Inkluder FAU i PALS teamet Tilrettelegg for brobygging mellom PALS-teamet og skolens foresatte Inviter foresatte i klasseromsaktiviteter Inviter foresatte i skoleomfattende aktiviteter Inviter foresatte til skolens ulike aktiviteter og arrangement ???????

Positiv kommunikasjon hjem-skole Eksempler: Informasjonsbrev om skolen og skolens arbeidsform Gi foreldrene: Skole- og klasseromsforventninger (”ranselmappe”) Rutiner og timeplan Forventninger til enkeltelever Klassens kalender og nyhetsbrev ”Godt-nyttbrev” Telefon, e-post og sms Kontaktbok/skolehjemkort

Involvering av foresatte om individuelle støttetiltak Bruk problemløsning – hvordan kan vi skape positiv endring? Formidle optimisme – dette kan vi gjøre noe med Samarbeid om utforming av støtteplan ”Sjekk-inn/sjekk-ut” Hjem-skole kort ”Godt nytt” info Info om aktuelle ferdighetstemaer Informer om aktuelle foreldretilbud (behandling, veiledning)

Kommunikasjon og samarbeid hjem – skole Diskutere i personalet hvorfor det er viktig å involvere foresatte i den skoleomfattende innsatsen PALS Drøfte kommunikasjonsmåter som fremmer / hemmer utviklingen av et godt samarbeid Utforme gode kommunikasjons- og samarbeidsformer mellom hjem og skole

Oppgave Vurder kommunikasjons- og samarbeidsformer mellom skole – hjem som fremmer: Skoleomfattende involvering av foresatte Involvering av foresatte om individuelle støttetiltak Velg en metode du vil ønske å forbedre/utvikle Lag et forslag og del dette med dine kollegaer i gruppene/teamene