Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Advertisements

Lilandspeiderne Informasjon.
Matematikklek i Solsletta barnehage
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Tallknuserne og de fire regnearter
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Om å skrive om litterære tekster
Dialektisk relasjonsteori
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Velkommen til klasse- foreldrene
Impulsuka 2013 Kristiansand
Bygg en ”Påskeby” Av Kristin & Silje.
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
12 Reflekterende lesing.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
i:SEE Conceptual Learning DA
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
-ikke bare for zippylæreren…
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Undersøkelseslandskap
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Hvorfor foreldremedvirkning?
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Tidlig innsats i matematikk
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Lyshovden Oppveksttun!
FORELDREMØTE 1. KLASSE 23. SEPTEMBER 2014.
Foreldremøte 2. trinn
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
BARNAS BARNEVERN 2020.
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Sannsynlighet og kombinatorikk
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Matematikk/literacy LUB uke 36 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Foreldremøte 2. trinn 14. September Presentasjon av lærere på 2. trinn:
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Velkommen til foreldremøte.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Verktøy for å kartlegge holdninger
MATEMATIKK 1. trinn.
Matematikk i skole og hjem
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
«Utviklende læring i matematikk»
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Systematisk Observasjon av Lesing.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
Matematikk på ungdomstrinnet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk? Foreldrematematikk Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?

Hva er matematikk? Matematikk er ikke bare et skolefag Et språk Et nyttig verktøy i hverdagen Svært mange yrker krever en viss matematisk innsikt.

Matematikk på skolen Et sentralt fag i hele grunnskolen Matematikk er et logisk oppbygd system hvor alt har sin naturlige posisjon Det meste i faget bygger på tidligere erfaringer og resultater Derfor må elevene ha et fast grep om det de har lært tidligere, slik at de konsentrere seg om det som er nytt

Samarbeid om matematikkopplæringa Hjemmet Livet Verden Skolen Mattematikktimene Pensum

Matematikk og språk hører sammen Godt språk er en hjelp i matematikk Tallforståelse bygger på noen få grunnleggende begreper Mengdebegrep (alle, mange, få ) Rekkefølgebegreper (først, sist, foran, bak, over, under ) Relasjonsbegreper (lang, kort, stor, liten mindre, høy, lav) Formbegreper (sirkel, kvadrat, rektangel, oval)

Å lære matematikk Utforske Tenke på ulike måter Lære på ulike måter Konkretiseringsmateriell Formulere spørsmål

Hva kan vi gjøre hjemme? Støtte, oppmuntre Jakte på matematikken rundt oss Leksehjelp Spille spill og leke Be barna sette ord på hva de kan og hva de har lært

Leksehjelper Oppgaver kan løses på forskjellige måter La barnet fortelle hvordan det tenker Ikke gi fra deg svaret med en gang Gale svar kan være til hjelp Hjelp barnet til å (tørre å) prøve seg Finn gjerne konkrete gjenstander som kan hjelpe barnet Få barnet til å innse at noen oppgaver må man streve med

Egen holdning til matematikk Uansett hvor lite eller mye vi selv kan – viktig å ha en positiv holdning til faget Å ha en positiv holdning til matematikk ser ut til å henge sammen med gode resultater i matematikk En av fire voksne har matte-angst (VG 15.08.09)

…før oppsummering så.. Ha utstyret i orden: - Å pakke pennal med blyant, viskelær, linjal og annet utstyr er like viktig som å pakke riktige bøker.

Oppsummering Vis interesse! Ha realistiske mål. Ikke legg lista for høyt Vær bevisst hvilke holdninger du overfører. Still gode spørsmål. Legg til rette for jevn jobbing! Ikke bare skippertak før prøver. Hjelp til som materialforvalter Skaff nødvendig utstyr.