Trond Hatling Leder NAPHA

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Behandling i en kommune – hva er det?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Litt mer om PRIMTALL.
«På lag med familien» En fokusgruppeundersøkelse om helsesøsters arbeid med overvekt blant barn Gerd Olaug Kallevik Presentasjon: Gerd Olaug Kallevik,
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Veiledning av elever / lærlinger
Kandidater til styret i UNG
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kritiske røster Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Fra ord til liv April 2010.
eksempel problemstilling
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Primærhelsetjenesten i et fremtidsperspektiv Anette Mjelde, avdelingsdirektør Psykisk helse og rus Lillestrøm 3. desember.
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren Trond Hatling Leder NAPHA.
Paradigmer og ulike kultur i psykisk helsetjeneste
Fra forskning til kompetanse – en egen sportsgren
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Utskrift av presentasjonen:

Trond Hatling Leder NAPHA Et nødvendig paradigmeskifte: Forskningsbasert kunnskap og kompetansebehov – hvilken sammenheng? Trond Hatling Leder NAPHA

Innlegget – hvilke tema? De to paradigmene Og behovet for endring Strategier for endring Det utvidede kompetansebegrepet Kvalitet – og måling av effekt Konsekvenser for kompetanseheving

Understanding philosophy through jokes Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem har jeg andre. Graucho Marx

No antiques But some damn fine junk!

Henta fra – rappa uhemmet fra Cathcart & Klein (2007): Plato and a platypus walk into a bar. Understanding philosophy through jokes, Penguin

Om analogier – og et innspill i profesjonsdebatten 3 ingeniørstudenter: Hvilken gud har designet menneskekroppen? Mekanisk ingeniør: se på alle leddene Elektrisk : nervesystemet har millioner elektriske koplinger Sivilingeniør: hvem ellers kunne kjørt et rør for giftavfall gjennom et rekreasjonsområde

Paradigmeskifte? Hva er et paradigme? særlige regler innenfor vitenskapelige disipliner. Thomas Kuhn: de felles, i vid utstrekning uskrevne spilleregler, som samler et forskerkollektiv omkring en bestemt problemløsende, vitenskapelig praksis. overgang fra et paradigme til et annet skjer gjennom kriser i vitenskapen. Disse er kjennetegnet ved en radikal uenighet blant representanter for disiplinen det gjelder. Resultatet - det nye paradigmet vinner frem og fortrenger det gamle; dette er den vitenskapelige revolusjonen.

To modeller Den medisinske Det kontekstuelle Disse belyser Trond

Den deduktive logikkens utfordring

Den kontekstuelle modellen Det er en helende setting Et konseptuelt rammeverk som gir både en forklaring på personens problemer, og en metode for å løse de Både teorien og metoden må være akseptable for person og hjelper – «pasientens endringsteori» En positiv relasjon med en hjelpende person En prosedyre som involverer både personen og hjelperen Og som fremmer positivt utfall

Fellesfaktorers betydning Terapiene like effektive Kompetent terapeut Effektive terapier Omfavnet av både klient og terapeut Klient motivert til å gå inn i prosessen

Edruelighet Gamle paradigmer nedkjempes ikke – de dør ut med sine tilhengere Det er til enhver tid vitenskapskollektivet som avgjør hva som er god vitenskap eller ikke Denne konkurransen er den faktiske falsifikasjonsprosessen (Popper)/verifikasjonsprosessen.

Ting tar tid De to modellene vil leve side om side i lang tid Kunnskapsgrunnlaget og kunnskaps-utøvelsen blir viktige kamparenaer Kan man så leve side om side eller er verdensanskuelsen som mellom ateister og troende?

Noen strategier for et paradigmeskifte - skynde på ”døden” Tydeliggjøre Myndiggjøre Gyldiggjøre Synliggjøre

- Tydeliggjøre Psykisk helsearbeid = folkehelseperspektiv Psykisk helsearbeid = langt mer enn helsetjenester Psykisk helsearbeid = levekår Psykisk helsearbeid = behandling (§1-1.3) Og hva er støttesamtaler? Tanta mi og bridge Hva er omfanget – og hva gjør man? Kvantitative og kvalitative mål IPLOS og KOSTRA er dårlige alternativ!

Myndiggjøre Feltet finansielt, bemanningsmessig og forskningsmessig dominert av spes. Helsetjenesten Forskyvningen må fortsette – også fra sykehus mot DPS (jfr årets Statsbudsjett) Forskning på pha helt sentralt Strålende at kommunens ansvar tydeliggjort i ny helse- og omsorgstjenestelov Hva er autoriteten basert på - substans? Papegøyer

Gyldiggjøre De tre kunnskapsformer – som burde vært fire (forskningsbasert, erfaringsbasert, bruker) Kunnskapsbasert praksis – må omfatte skjønn Skjønn viktig når generell kunnskap/regler mangler Skjønn helt nødvendig når generelle regler skal anvendes på enkelttilfeller Skjønn en forutsetning for individuelt tilpasset behandling

Synliggjøre Mye spennende/innovativ lokal praksis Lære av hverandre Forblir lokal Et pratende felt - skrivekurs Lære av hverandre Være stolte av hverandre www.napha.no www.psykiskhelsearbeid.no skriftestol.

Et utvidet kompetansebegrep – 7 elementer Evne til å identifisere problemet m den det gjelder, inkl familie/nettverk Langt mer enn ICD-10 – relevant i kommunen? Intrakraniale symptomer Evne til å finne ressurser Den som sliter Familie/nettverk/nærmiljø Langt større betydning for utfallet enn behandling

Kompetanse – forts. Metodekompetanse Relasjonskompetanse Minst 2  Tiltro til Relasjonskompetanse Lehrer Holdninger/verdier Brukermedvirkning Formidle håp Være tilgjengelig

Kompetanse – forts. Systemkompetanse Vilje og evne til samhandling Mao Hvilke tilbud finnes? Hva tilbyr de? Vilje og evne til samhandling På tvers av kulturer og tjenester Mao Langt mer enn formalkompetanse Ikke forbeholdt /mer av i spes. helsetjenesten

Kompetansekravet og samhandlingsreformen

Kvalitet? Mindre av: Mer av Å gjøre ting riktig Retningslinjer uten implementering/ kontekstualisering (Oslo vs. Senja) Behandlingslinjer veien å gå? Mer av Målgruppens erfaring med tilbudet Videreutvikle tjenestene ihh dette

Målgruppens erfaring – How to do it? Individnivå KOR - Klient- og resultatstyrt praksis Hvordan har livet ditt vært siden sist? Har vi snakket om det som er viktig for deg? Hvis ikke endring Bytt terapeut/tilnærming Dvs feedback som læring for klinikere Ikke forbeholdt spes helsetjenesten

Målgruppens erfaring – How to do it? Systemnivå Bruker Spør Bruker Gruppe-/eneintervjuer av tjenestens brukere av brukere Dialogkonferanse Brukere/tjenesteutøvere møtes Hvordan forstå intervjumaterialet – i tjenesteutvikling lokalt Årlige spørreskjemabaserte brukerundersøkelser er bortkasta tid

Kompetanse og effekt Så langt veldig opptatt av hvordan hjelpen blir gitt Ikke minst hvilken terapi som er viktigst/riktigst/best Langt mindre av hvilken effekt den har Ut over at vi tror det hjelper? Mye støtte for betydelige behandlereffekter hvilke komponenter er viktige? En bra handling – søvnløs - IRS

Hva er viktig effekt? Brukere Fagfolk Bedre kroppslig helse Bedre økonomi Arbeid/sysselsetting Noen å være glad i Bedre seksualliv Symptomreduksjon (langt nede) Brukere Fagfolk Symptomreduksjon Resten lengre ned – og andres ansvar Mest uttalt i spesialisthelsetjenesten – betydelige reimer av også i kommunen

Konsekvens for kompetanseoppbygging Mangfold av metodisk kompetanse i et miljø Pga mangfoldet av brukere – også innen en og samme diagnosegruppe ”Her jobber vi kognitivt/familieterapeutisk” burde vært forbudt – og har ingen faglig støtte Ingen studier viser forskjell i effekt etter profesjon Argument for tverrfaglighet – men ikke at noen er bedre enn andre

Kompetanseheving etter opptrappingsplanen Nyrekruttering mindre aktuelt pga endrede økonomiske rammebetingelser Jfr også psykologer i kommunene Må lære når folk møtes Fysiske og virtuelle nettverk for utveksling av erfaring/kunnskap/kompetanse Kommuner/DPS i fellesskap Det utvidede kompetansebegrepet i bunn bygger på det kontekstuelle paradigmet

Paradigmeskiftet kommer - det tar bare tid Hva med evigheten? 6 md igjen å leve Takk for meg Så langt!

Alt - og alle – har en indre mening Det de er ment å skulle bli Goldstein s 8) Jeg tror at man i stor grad har en fri vilje – ikke alle er der Golfvitsen s 22