Mappemetodikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samarbeid mellom skole og hjem
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Skole – hjem samarbeid.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Alternative opplegg og mappevurdering Mappevurdering Stimulering av avansert tenking.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Pedagogisk utviklingsarbeid
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Nye websider for Sørli skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Samarbeid mellom skole og hjem
Foreldre som gode leseveiledere
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Lederstil og Motivasjon.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Utarbeidet av Sissel Vestre
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Hva er viktig for elevers læring?
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Valgfag innsats for andre
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mappemetodikk

Mappevurdering Autentisk vurdering Egen vurdering Klare kriterier

Mappene er et vurderingsredskap som kan anvendes på mange forskjellige måter: Elevene : Selv bedømme hva de har lært, ønsker å lære, hvor de har motivasjon, sine sterke sider, og hva som må forbedres. Læreren : Forberede elevens læring og undervisnings kvalitet. Samle inn informasjon som gir et nyansert og godt grunnlag for vurdering av utvikling, og kvaliteten på undervisningen de har fått. Foreldrene : Bedømme og vurdere hva barna har oppnådd og hva de etterstreber. Skoleledere : Kan få et samlet bilde av hvordan undervisningen fungerer og hva eleven lærer.  

De amerikanske erfaringene Bedre vurderingsgrunnlag Utvikler elevens evne til egenvurdering Bedre kommunikasjon mellom lærer, elever og foreldre Større bevissthet om ulike momenter i undervisningen Lærerens vurderingsgrunnlag blir bedre

Autentisk vurdering Hva er autentisk vurdering? Mappevurdering Krav til autentisk vurdering Egenvurdering : Hvorfor egenvurdering?

Klare kriterier En viktig del av mappemetodikken og tenkningen bak er at skolen stiller krav, tydeliggjør sine mål og klargjør hva som forventes av elevene. En struktur som skal lette elevens arbeid, og gjøre dem mer bevisste på hva de arbeider med. Elevene må vite hva som kreves på de forskjellige karakternivåene.

 

Bruk av mapper i samarbeid mellom skole og hjem Utviklingssamtaler Mapper og utviklingssamtaler Elevstyrte mappesamtaler

Utviklingssamtaler Elevens sosiale og kunnskapsmessige utvikling. Hvordan fellesskapet kan bidra med en god utvikling. Samtalene skal ha ambisiøse mål og viktige mål, som likestilling, gjensidighet og framtidsorientering.

Likestilling Gjensidighet Fremtidsorientering Innholdet i samtalen

Mapper og utviklingssamtaler

Elevstyrte mappesamtaler Formålet: Skape en atmosfære som støtter samtalen mellom elev og foreldre når det gjelder forskjellige skolespørsmål.

Å begynne arbeidet med mapper.  Viktige trinn i Oppbygningen av en mappe 1.Bestem formålet før elevene begynner å samle arbeider i mappene. 2.Formålet kan relateres til kurs, fag, læreplanmål, spesifikke prosjekter eller skolens egen profil. 3.Inkluder elevene i mappearbeidet. 4.Lær elevene å ordne mappene, og undersøk hvordan de er organisert – sørg for en klar inndeling av de ulike seksjonene. 5.La elevene ha en egen arbeidsmappe i tillegg til vurderingsmappa.

Startfasen Gjør klart hva formålet med mappene er. Man bør sette opp en liste over hvorfor man ønsker å jobbe med mapper. Etter at formålet med mappene er klart, bør en ta stilling til form, innhold, organisering og oppbevaring. Mange har erfaringer fra arbeidsmetoder som kan benyttes i arbeid med mapper. Den konkrete utformingen av mappen. Introduksjon til elever og foreldre.

Hva skal mappen inneholde? 1.Viser dette at jeg er kommet nærmere noen av målene mine? 2.Forteller dette meg noe som er viktig? 3.Viser dette at jeg har gjort en innsats? 4.Er dette noe som jeg er stolt av? 5.Forteller dette om noe jeg ikke kunne fra før?

Skoler som har deltatt i prosjektet ”Lära att lära” har jobbet etter denne strukturen Situasjonen nå Det som har fungert best i mappene Det som har fungert godt Det som ikke har fungert Det som mangler Ønsket situasjon beholdes videreutvikles forandres eller fjernes skapes eller tilføyes

Mapper og mappeetikk

Mappen: Personlig preget spesielt på innsiden (personlig preg ved det ytre oppnås kanskje med et navn og et bilde på forsiden)  Er laget for å leses Skal være lett tilgjengelig for elev og lærere Eleven selv har myndigheten over mappen (evnt. Andre voksne etter avtale) Elevens eindom ikke skolens. Spesielle regler kan lages for innsyn i mappen (kan angi reglene på tittelsiden)

Forts.forrige side: Mappens ytre: Omslag, en perm eller en cd-rom Klistremerker, idolportretter og liknende er med på å gi mappen i et useriøst uttrykk Innholdet i mappen må være gjennomtenkt og arbeidet godt utført (ingen oppbevaringsboks) Eleven burde være gla i og identifisere seg med sin egen mappe. Alt som skal bli allment kjent kan få en plass i mappen Mappene må ikke brukes til dokumentasjon på en elevs svakheter, mangler og problemer innenfor (ingen elevjournal eller rapport i sosialpedagogikk

Mappemetodikk i framtiden Muligheter og begrensninger Omfattende innsats Kontinuitet, progresjon og kvalitet Mappen innbyr til læring

Tilpassing : alder motivasjon forutsetninger Prosjektet ” Læra at læra” : barnehagen     grunnskolen   den videregående skole

Muligheter Elevperspektiv Lærerperspektiv Forelderperspektiv

Begrensninger Stor innsats fra eleven, læreren og foreldrene. Læreren må ha stor fagkunnskap på sitt område, støtte fra skoleledelsen, tid til planlegging, tid til møter for å evaluere mappene. Ekstra plass for oppbevaring Ekstra utstyr som permer osv. Ikke glemme at det finnes elever med sosiale og emosjonelle vansker og at det derfor er viktig med nok tid til individuell evaluering og engasjerte lærere Støtte fra foreldrene er meget viktig

Kontinuitet, progresjon og kvalitet Sverige har i dag 3 læreplaner : førskoleklassen grunnskolen videregående Det er snakk om å ta 4-åringene inn i skolen, men det reiser seg mange spørsmål på veien….

Mapper innbyr til læring Elevene oppmuntres til å delta aktivt og til å ta i bruk eksisterende kunnskaper på nye problemer og i nye situasjoner. Mappene gir eleven kontroll og de ser seg selv lettere som et lærende individ. Evnen til realistisk egenvurdering utvikles.   Mapper baner vei for lærelysten

Presentert av: May Ruth Bøe Henrik Haugestøl Marthe Wessel Linda Engebretsen Espen Tanggaard Kristin Læret