5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Videreutvikling og ny organisering
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Nordisk tilsynskonferanse
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
Kommunalt foreldreutvalg for grunnskolen i Kristiansand Samspill og rolleforståelse Hvorfor det er viktig at ansatte, foreldre og elever medvirker.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
Helse Sør RHF.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kroppsøvingsdidaktikk
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
VURDERING.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
:32 Spørreundersøkelse april Response Log.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Prosjekt tidlig innsats
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Samtale 2.
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Tvang eller frivillighet
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Lek og Læring i barnehagen
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Hva skal til – sett fra en helseregion Christel G. Meyer Spesialrådgiver Medisinsk og helsefaglig avdeling HELSE ØST.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Strategi- og aktivitetsplan
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
BarnsBeste Brukerutvalget Siri Gjesdahl leder. Strategi/ satsingsområder: 2007: Oppstart regjeringens satsing på barn som pårørende Modellkommuneforsøket.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Oppsummering av FOU - prosjekt
Oppsummering av FOU - prosjekt
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest Sørlandet sykehus HF Habiliteringsseksjon for barn og unge (HABU), Kristiansand PROSJEKT INTENSIV HABILITERING 5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest Helse Øst Helse Sør IEV mai 2004

HABU, Sørlandet sykehus, Kristiansand IEV mai 2004

Utvikling av et nytt norsk program for intensiv habilitering ved Sørlandet sykehus (01.01.02 - 31.12.06) Mandat Programmet skal være: Gjennomførbart ved andre barnehabiliteringstjenester Utviklet i samarbeid med ressursmiljø inkl brukerorganisasjoner. Tilpasset organiseringen av helsetjenestene i Norge og bidra til å øke bredden. Dokumentere: Effekt for barnets opplevelse og utvikling Brukertilfredshet hos foreldre Kompetanseheving hos lokale fagpersoner Faglig- og økonomisk ressursbruk ved gjennomføring av programmet (herunder ressursbehov mht romforhold, personell, økonomi). Ta i bruk moderne teknologi til kommunikasjon mellom hjem, fagpersoner i kommunene, HABU og PIH. www.HABU.no IEV mai 2004

www.HABU.no IEV mai 2004

Vi skal ikke finne opp noe nytt! Ideer/inspirasjon fra: Egne kurssamlinger Foreldreerfaringer PETØ DOMAN (IAHP) TIPO Litteratur/artikler, presentasjoner Diskusjoner i ulike fora IEV mai 2004

Barnet i fokus – flere kanaler Programmet retter seg mot barnet direkte og indirekte (via tiltakene mot foreldre og fagfolk) IEV mai 2004

Programmet er et tilbud til: PROSJEKT FOR INTENSIV HABILITERING (PIH) Utvikling av et program for systematiske tiltak, fokusert trening og stimulering for å fremme læring hos barn med hjerneskade Hvem retter vi oss mot? Programmet er et tilbud til: Foreldre som ønsker mer systematisk trening og stimulering av sine barn og å ta del i denne. Barnegruppen som gis tilbud i utviklingsperioden: Barn fra Helse Sør CP - i hver gruppe nærmere definert GMFCS nivå ca. 3 år ved oppstart CP diagnosen …Peder Esben ?& co bidratt til at en tenker nytt… Døgnrytme bestemmer, tilleggsdiagnoser, IEV mai 2004

Illustrasjon av programoppsettet pr. mai 2004 IEV mai 2004

Overfor barnet vektlegges fokusert trening KOMMUNIKASJON EGENLEDELSE MOTOR IKK Overfor barnet vektlegges fokusert trening Innen områdene : Motorikk Kommunikasjon Egenledelse Barnets initiativ ”dyrkes”, - motvirke passivitet Fremme evnen til organisere, planlegge, gjennomføre, evaluere Bevisstgjøre oppmerksomhet mot andre, føle og forstå, tenker Benytter lekpregete aktiviteter i tilrettelagte omgivelser naturlige situasjoner IEV mai 2004

Foreldre og lokal fagfolk overfor dem vektlegges bl. a Foreldre og lokal fagfolk overfor dem vektlegges bl.a. i veiledning og undervisning: Ressurser, belastning og mestring i familiene Foreldre/foreldre-samhandling Forene ressurser og øke samhandlingen rundt barnet Foreldrenes velger selv omfang av trening hjemme Opprettelse av TS team Foreldre/fagfolk Praktisk rettet veiledning ”Workshop”-arbeid Undervisning Kunnskap om spesielle forhold knyttet til barnet Generelle prinsipp om samhandling med barn (Marte Meo) Stimulering og trening av barnet i naturlige situasjoner og spesielt tilrettelagte situasjoner IEV mai 2004

Grad av strukturering av stimulering og trening med barn Bekrefte barnet Legge til rette for fysisk aktivitet Stimulering/trening på grunnlag av overordnede prinsipp Legge til rette for Kommu- nikasjon Skape struktur og skape forut-sigbarhet Stimulering/trening i naturlige situasjoner Stimulering/trening i spesielt tilrettelagte situasjoner Gi tilpasset hjelp Gi valgmuligheter IEV mai 2004

TS team - for å integrere, systematisere, fokusere og koordinere ressursene Består av: Foreldre og lokale fagfolk Utformer: Mål,særlig bevisst foreldres mål Tiltak for å nå målene Kvalitativ og kvantitativ registrering av trening/måloppnåelse Møtes: Ukentlig/ hver 2. uke – lokalt, korte møter Kontakt med HABU via interaktivt nettsted www.habu.no IEV mai 2004

Hvorfor? Imøtekomme ønske om mer intensive trenings- og stimuleringstilbud til barn. Større bredde i habiliteringstilbudet. Prøve ut nye samarbeidsmodeller. Økt forskning og dokumentasjon av resultater. Ser for oss at det utvikles nye og ulike modeller, 2 sentre i hver region, IEV mai 2004

Erfaring pr mai - 04 Barnet Foreldre Utfordringer Fagfolk Trives i gruppene, vil ikke slutte Variasjonsbredde øker innen fokuserte områder Utfordringer Rekruttering –treffer vi? Avslutning Adferdsproblematikk må inkluderes Samhandling i TS team Etablere workshops Balansegang mellom optimisme – muligheter Finne de gode lekeaktiviteter Begrepsavklaringer Foreldre Fremhever samtaler og gruppesamhandlingen Økt kunnskap, ser barnet bedre, vet hva de kan gjøre Registrering - Motiverende fremmer samhandling Dagslengde ok, mindre behov for lengde på opphold etterhvert Fagfolk Spennende å delta Ønsker mer veiledning IEV mai 2004

Å lykkes: har mer å gjøre med hvor godt vi forstår og kjenner vår egen styrke og våre svakheter, hvordan vi strategisk bruker vår kapasitet og våre ferdigheter til å nå våre mål, - enn ressursene i seg selv. Fritt etter M. Ylvisaker IEV mai 2004