5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest Sørlandet sykehus HF Habiliteringsseksjon for barn og unge (HABU), Kristiansand PROSJEKT INTENSIV HABILITERING 5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest Helse Øst Helse Sør IEV mai 2004
HABU, Sørlandet sykehus, Kristiansand IEV mai 2004
Utvikling av et nytt norsk program for intensiv habilitering ved Sørlandet sykehus (01.01.02 - 31.12.06) Mandat Programmet skal være: Gjennomførbart ved andre barnehabiliteringstjenester Utviklet i samarbeid med ressursmiljø inkl brukerorganisasjoner. Tilpasset organiseringen av helsetjenestene i Norge og bidra til å øke bredden. Dokumentere: Effekt for barnets opplevelse og utvikling Brukertilfredshet hos foreldre Kompetanseheving hos lokale fagpersoner Faglig- og økonomisk ressursbruk ved gjennomføring av programmet (herunder ressursbehov mht romforhold, personell, økonomi). Ta i bruk moderne teknologi til kommunikasjon mellom hjem, fagpersoner i kommunene, HABU og PIH. www.HABU.no IEV mai 2004
www.HABU.no IEV mai 2004
Vi skal ikke finne opp noe nytt! Ideer/inspirasjon fra: Egne kurssamlinger Foreldreerfaringer PETØ DOMAN (IAHP) TIPO Litteratur/artikler, presentasjoner Diskusjoner i ulike fora IEV mai 2004
Barnet i fokus – flere kanaler Programmet retter seg mot barnet direkte og indirekte (via tiltakene mot foreldre og fagfolk) IEV mai 2004
Programmet er et tilbud til: PROSJEKT FOR INTENSIV HABILITERING (PIH) Utvikling av et program for systematiske tiltak, fokusert trening og stimulering for å fremme læring hos barn med hjerneskade Hvem retter vi oss mot? Programmet er et tilbud til: Foreldre som ønsker mer systematisk trening og stimulering av sine barn og å ta del i denne. Barnegruppen som gis tilbud i utviklingsperioden: Barn fra Helse Sør CP - i hver gruppe nærmere definert GMFCS nivå ca. 3 år ved oppstart CP diagnosen …Peder Esben ?& co bidratt til at en tenker nytt… Døgnrytme bestemmer, tilleggsdiagnoser, IEV mai 2004
Illustrasjon av programoppsettet pr. mai 2004 IEV mai 2004
Overfor barnet vektlegges fokusert trening KOMMUNIKASJON EGENLEDELSE MOTOR IKK Overfor barnet vektlegges fokusert trening Innen områdene : Motorikk Kommunikasjon Egenledelse Barnets initiativ ”dyrkes”, - motvirke passivitet Fremme evnen til organisere, planlegge, gjennomføre, evaluere Bevisstgjøre oppmerksomhet mot andre, føle og forstå, tenker Benytter lekpregete aktiviteter i tilrettelagte omgivelser naturlige situasjoner IEV mai 2004
Foreldre og lokal fagfolk overfor dem vektlegges bl. a Foreldre og lokal fagfolk overfor dem vektlegges bl.a. i veiledning og undervisning: Ressurser, belastning og mestring i familiene Foreldre/foreldre-samhandling Forene ressurser og øke samhandlingen rundt barnet Foreldrenes velger selv omfang av trening hjemme Opprettelse av TS team Foreldre/fagfolk Praktisk rettet veiledning ”Workshop”-arbeid Undervisning Kunnskap om spesielle forhold knyttet til barnet Generelle prinsipp om samhandling med barn (Marte Meo) Stimulering og trening av barnet i naturlige situasjoner og spesielt tilrettelagte situasjoner IEV mai 2004
Grad av strukturering av stimulering og trening med barn Bekrefte barnet Legge til rette for fysisk aktivitet Stimulering/trening på grunnlag av overordnede prinsipp Legge til rette for Kommu- nikasjon Skape struktur og skape forut-sigbarhet Stimulering/trening i naturlige situasjoner Stimulering/trening i spesielt tilrettelagte situasjoner Gi tilpasset hjelp Gi valgmuligheter IEV mai 2004
TS team - for å integrere, systematisere, fokusere og koordinere ressursene Består av: Foreldre og lokale fagfolk Utformer: Mål,særlig bevisst foreldres mål Tiltak for å nå målene Kvalitativ og kvantitativ registrering av trening/måloppnåelse Møtes: Ukentlig/ hver 2. uke – lokalt, korte møter Kontakt med HABU via interaktivt nettsted www.habu.no IEV mai 2004
Hvorfor? Imøtekomme ønske om mer intensive trenings- og stimuleringstilbud til barn. Større bredde i habiliteringstilbudet. Prøve ut nye samarbeidsmodeller. Økt forskning og dokumentasjon av resultater. Ser for oss at det utvikles nye og ulike modeller, 2 sentre i hver region, IEV mai 2004
Erfaring pr mai - 04 Barnet Foreldre Utfordringer Fagfolk Trives i gruppene, vil ikke slutte Variasjonsbredde øker innen fokuserte områder Utfordringer Rekruttering –treffer vi? Avslutning Adferdsproblematikk må inkluderes Samhandling i TS team Etablere workshops Balansegang mellom optimisme – muligheter Finne de gode lekeaktiviteter Begrepsavklaringer Foreldre Fremhever samtaler og gruppesamhandlingen Økt kunnskap, ser barnet bedre, vet hva de kan gjøre Registrering - Motiverende fremmer samhandling Dagslengde ok, mindre behov for lengde på opphold etterhvert Fagfolk Spennende å delta Ønsker mer veiledning IEV mai 2004
Å lykkes: har mer å gjøre med hvor godt vi forstår og kjenner vår egen styrke og våre svakheter, hvordan vi strategisk bruker vår kapasitet og våre ferdigheter til å nå våre mål, - enn ressursene i seg selv. Fritt etter M. Ylvisaker IEV mai 2004