Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap 2010. Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om plan for SAMARBEID SKOLE – NÆRINGSLIV i Askøy kommune
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Teknologi i klasserommet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Vurdering for læring.
Et program for ungdomsskolen
Veiledning av elever / lærlinger
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07

SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Hvordan tette gapet mellom skole og næringsliv? Kristine Engan Ræder, UE Trøndelag.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
- inspirerer elever til å velge realfag. Norsk næringsliv vil ha stort behov for arbeidstakere med realfaglig utdanning i årene som kommer. Allerede i.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Lek og Læring i barnehagen
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Til elevene Hei! Du begynner nå på en prosess der du skal foreta et valg av utdanning som vil påvirke ditt fremtidige yrkesliv. Mulighetene er mange, og.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
Framtid - Samspill - Skaperglede
Norsk skole.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Utdanningsvalg – 9. trinn 15-16
v/Kristina Ness og Selma Pedersen NBF Kick Off 2017
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap 2010

Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge grunnlag for selv. Faget er en motvekt til en teoristyrt skole. Elevene får muligheten til å bruke engasjementet sitt og vise den indre drivkraften de har. Elevene får jobbe med noe som er virkelig. De møter og snakker med ulike mennesker og jobber med virkelige penger. Elevene lærer å bli gode arbeidstakere eller ledere, og de får en større forståelse av hva som venter dem i framtiden. Elevene får et bredere erfaringsgrunnlag til å velge videre utdanning og fremtidig yrke, også som en del av utdanningsvalg. Elevene vil bli tryggere på å kunne delta i frivillig arbeid. Elevene tør mye mer, kanskje en dag starte noe selv.

Vært et eget fag siden Faget er lagt til 9. trinn. Entreprenørskap er forankret i skoleutviklingsplan 2009 – 2013: ”Rakkestadskolene har som en følge av en bevisst satsing over flere år, i ulike sammenhenger gjort seg positivt bemerket innenfor området entreprenørskap i skolen. Denne satsingen videreføres og videreutvikles i samarbeid med blant andre Ungt entreprenørskap i Østfold.”

Entreprenørskap skal ha sin egen årsplan med mål og vurderingskriterier ut fra K-06. Skolen har utlyst en egen stilling som entreprenørskapskoordinator, med en time nedsatt og lønn fra den lokale potten. Vi samarbeider med rådgiver på skolen som en del av ”Utdanningsvalg”, og er inne med informasjon allerede på 8. trinn under ”En dag i arbeidslivet”. Faget har et eget rom, og etter hvert eget utstyr. Entreprenørskap har et eget rom i Fronter.

Elevene starter og driver sin egen bedrift. Vi starter i nov/des. med en kick-off, hvor idé og bedriftsdannelse står i fokus. Vi har fokus på idé og ikke økonomisk inntjening. Elevene blir kurset i søknad/cv og regnskap. Elevene skriver forretningsplan, samarbeidsavtale, vedtekter og IA-mål. Vi har et svært godt samarbeid med UE Østfold, og mottar kursing fra dem i f.eks regnskap. Elevene lærer å samarbeide med hverandre og voksne. Elevene deltar på ulike typer messer.

Hvordan få faget til å fungere best mulig? Viktig at hovedlærer lager et opplegg med faste rammer, slik at det blir minst mulig ”flyte” tid. Dette opplegget kan ligge rimelig fast fra år til år, og gjør faget forutsigbart. Nyttig å kjøre en kursingsøkt slik at faglærerne føler at de får noe igjen for å ”gi bort” timer. Alt er læring!! Nyttig å ha en karakter i faget av noe slag som motiverer til arbeid. Konkurranser virker også motiverende på mange elever, legg inn konkurranser underveis. Jobb godt med gruppebygging og samarbeidstanken i starten. Prøv å finne alternative løsninger til elever som ikke greier den løse undervisningsformen. Nyttig å planlegge noen ”vernede bedrifter” som er mer lærerstyrt fra starten av. Vår erfaring er at flere elever faktisk fungerer bedre i disse timene enn andre.

Entreprenørskap gir elevene et tidlig innblikk i det som venter dem i framtiden!