1 Jeg og samfunnet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Oppfølging normer og regler
Normer, verdier og holdninger
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Likestillingsarbeid i barnehagen fokus på menn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Introduksjonssenteret
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Leken i et samfunnsperspektiv
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Samfunnvitenskapelige begreper
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
SOSIALISERING Oppdragelse: En betegnelse på forming av
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Barns læring, voksnes ansvar!
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
CEDAW og de deltidsansatte
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
"God bagasje på livets reise."
Kjell Erik Øie Statssekretær
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Kompetansemål kapittel 1 og 2
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Definisjoner.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Om identitet og sosialisering
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Livet i skolen Pedagogikk og elevkunnskap
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hva er viktig for elevers læring?
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Læringskultur i ditt klasserom -Avhengig av deg som leiar -Korleis du brukar mogelegheitene til å skape ein kultur som støttar og oppmuntrar til læring.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Samarbeid og konflikt.
Barns utvikling: viktige begreper
Kapittel 8 Roller og normer
Samfunnsfag s
Forskjeller mellom gutter og jenter
Interkulturell kompetanse i fremmedspråksundervisningen (nivå III)
Roller.
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Utskrift av presentasjonen:

1 Jeg og samfunnet

Stikkord Samfunn: ei gruppe individer som lever sammen. Norm: regel som sier noe om hva som er forventet normal atferd.

Stikkord Formelle normer: skrevne, i form av et regelverk eller en lov. Uformelle normer: allment aksepterte regler for skikk og bruk.

Stikkord Normsendere: de som er med på å påvirke oss i sosialiseringsprosessen. Sanksjon: positiv eller negativ reaksjon eller tilbakemelding.

Stikkord Rolle: summen av forventningene som er knyttet til deg i en situasjon. Rollekonflikt: når alle forventer noe ulikt av deg, fordi du har ulike roller i forhold til dem.

Identitet Medfødt identitet: utseende, evner og personlighetstrekk. Kulturelt skapt identitet: formet av kultur og miljø.

Sosialisering Sosialisering er en prosess der vi tilegner oss de normene og rollene som gjelder i samfunnet. Primærsosialisering: sosialisering i den private sfæren. Sekundærsosialisering: sosialisering i det offentlige rom.

Kjønnsroller og kjønnsidentitet Bestemte oppfatninger om hva som er mannlig og hva som er kvinnelig. Det er sterke normer knyttet til kjønnsrollene, og vi blir sosialiserte til å oppføre oss som jenter eller gutter, kvinner eller menn. .

Kjønnsroller og kjønnsidentitet Kjønnsroller varierer mellom kulturer, og de endrer seg over tid. .