Eksamen i Kunnskapsløftet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
EKSAMEN VGS.
©Byrådsavdeling for oppvekst
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Skolering i gjennomføring av muntlig eksamen i næringslivsøkonomi og entreprenørskap/bedriftsutvikling Johs Totland Rektor ved Akademiet vgs Bergen tidl.
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Bergen 9. mars 2006 Turid Ring Østensvig
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Sist gang snakket vi om……
Foreldremøte 10.trinn ”Åpen skole”
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Li skole INFORMASJONSMØTE 10.Trinn VELKOMMEN!
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Foreldremøte 10. trinn 24. april 2013.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Eksamen Klagerett, hjelpemidler Klagerett Fylkesmannen Hjelpemidler under sentralt.
skriftlig eksamen i norsk
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Velkommen til Hersleb vgs v/ Rektor Ann-Kristin Høgseth
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
©Bergen kommune Byrådsavdeling for barnehage og skole 1 Møte om eksamen 2008 Innhold PAS og Extens Lokalt gitt eksamen, instruks Lunsj.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 MK= 3 eksamener MED3001 og NOR en til VG2 MK= 1 tverrfaglig eksamen + kan.
Workshop Engelsk eksamen
EKSAMENSINFORMASJON VG1 2017
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
EKSAMEN 2018.
Eksamensinformasjon Vg3 4. april 2017
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Eksamensinformasjon Vår 2018
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Eksamen i Kunnskapsløftet Hjelpemidler og generelle regler for gjennomføring av eksamen i IT-fagene i Kunnskapsløftet Johs Totland

Rammevilkår for eksamen Styringsdokumentene Begrepet kompetanse Digitale ferdigheter og digital kompetanse Forskriften til opplæringsloven Utdanningsdirektoratet sitt forslag til ordninger Utfordringer

Styringsdokumenter Opplærings- lova med forskrifter

Utfasing av R94 – innfasing av LK06 (FOR kap. 24) 2008 2006 2007 2010 Siste eksamen i R94

Begreper: Kompetanse Fra St.meld. nr. 30 ”Evnen til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave” Fagkompetanse kan da være: evne til å mestre en kompleks utfordring eller utføre en kompleks aktivitet eller oppgave innen et gitt fagfelt Hva man gjør og får til i møte med utfordringene. DeSeCos definisjon.

Eksamen skal måle oppnådd kompetanse – også digital? § 4-15. Generelle føresegner    ….. Eksamen skal organiserast slik at eleven eller privatisten kan få vist både breidd og djupn i kompetansen sin i faget. Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den individuelle kompetansen til kvar elev slik denne kjem fram på eksamen. Forskrift til OPL

Hjelpemidler § 4-23. Hjelpemiddel til eksamen        Eksamen kan organiserast med eller utan hjelpemiddel. Departementet fastset kva for hjelpemiddel som er tillatne i kvart fag ved sentralt gitt eksamen. Ved lokalt gitt eksamen bestemmer skoleeigaren kva for hjelpemiddel som skal tillatast. Tillatne hjelpemiddel må vere formålstenlege og relevante for eksamen og ikkje svekkje grunnlaget for å vurdere elevens eller privatistens eigen kompetanse.

Rollefordelingen i forskriften Fastsette ordninger (hjelpemidler, antall eksamener mv) for sentralt gitt eksamen (delegert fra KD) Fastsetter datoer for sentralt gitt eksamen Gir regler og frister for oppmelding og trekk Utarbeider sentralt gitte eksamensoppgaver Ansvar for sensur ved sentralt gitt eksamen (delegert til fylkesmennene) Har ansvar for å trekke elevene til eksamen Har ansvaret for den praktiske gjennomføringen av sentralt gitt eksamen Har hele ansvaret for lokalt gitt eksamen Skoleeier Skolen Melder opp elevene til eksamen Har ”i praksis” ansvaret for den praktiske gjennomføringen av eksamen

Ordninger for sentralt gitt eksamen i Kunnskapsløftet Utdanningsdirektoratet går inn for følgende ordninger for de studieforberedende utdanningsprogrammene Vg1: 5-10 % av elevene trekkes ut i hvert fag Vg2: Alle elever skal opp til én eksamen Vg3: Alle elever skal opp i Norsk hovedmål. I tillegg skal alle trekkes ut i 2 andre fag med sentralt gitt eksamen (dvs. sidemål + programfag). Alle elever på Vg3 skal opp til én muntlig eksamen

Hjelpemidler ved sentralt gitt eksamen i Kunnskapsløftet Utdanningsdirektoratet går inn for følgende ordninger for de studieforberedende utdanningsprogrammene Modell 1 – alle hjelpemidler tillatt Modell 1 kan være både med og uten forberedelsestid. Dersom det skal være forberedelsestid må dette være faglig begrunnet fra nemnda, og forberedelses-tiden er da begrenset til 1 dag på skolen. Modell 2 – todelt eksamen, med begrensninger av hjelpemidler på den ene delen Modell 2 inneholder en del der enten ingen eller bare noen få spesifikke hjelpemidler er tillatt. På del to er alle hjelpemidler tillatt. Modell 2 kan ha forberedelsestid til del to. Begge delene av prøven skal utformes slik at de kan løses på alle taksonomiske nivå. Bruk av modell 2 vil begrenses til realfag. Elevene skal ikke ha anledning til å kommunisere på eksamensdagen

Utfordringer ved valgt løsning Stasjonære PC-er Her vil ordningen være lett å gjennomføre på skolene Bærbare PC-er eid av skolen Her vil det være en del logistiske utfordringer i forbindelse med å stenge for trådløs netttilgang og blåtann Bærbare PC-er eid av elevene Utfordringene knytter seg her til manglende mulighet til å konfigurere PC-ene pga at skolen ikke automatisk har tilgang. Mulig løsning: Logge trafikk og opplyse elevene om at forsøk på kommunikasjon er å betrakte som fusk.

Andre utfordringer

Andre utfordringer for sentralt gitt eksamen Læreplaner ”uten innhold” Flere veier til målet Hvordan måle fagkompetansen Hvordan formulere oppgaver som gir faglige utfordringer når alle hjelpemidler er tillatt?

Og rammene kommer i februar….