Cerebral Parese og kognitiv funksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Hjernen og læring Vår hjerne som sosialt instument
4 Bruk øynene riktig.
Hva er psykisk utviklingshemming?
Tilpasset opplæring Seniorrådgiver/spesialpedagog Kirsten Skram
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Turners syndrom og læring
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Relasjon med barn.
Psykiske utfordringer ved MS
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Fritidslederen min roper hjelp!
Selvfølelse vs selvtillit
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Skaperen, ordneren og danseren
- en nyttig test i demensutredningen?
Intelligens og intelligensutvikling
LÆRING Grunnleggende prosesser
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Tilpasset opplæring Seniorrådgiver/spesialpedagog Kirsten Skram
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Bruk av videokonferanse i forkant av gruppeopphold
12 Reflekterende lesing.
”jeg leser aldri – men jeg leser alltid”
Bergen, juni Paradigmestruktur: En kognitiv analyse av suffiksskifte i russiske verb Tore Nesset Universitetet i Tromsø.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Tema: Kommunikasjon i team
Lek og Læring i barnehagen
Å snakke med seg selv, fali det?
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Kari Berget Studentsamskipnaden i Trondheim.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Daniel Stern`s Teori.
Problemløsning.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Asperger syndrom og ADHD
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Holdninger.
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Yngre personer med demens
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Cerebral Parese og kognitiv funksjon Cerebral Parese og kognitiv funksjon. Nonverbal funksjon, oppmerksomhet, konsentrasjon og sosial funksjon hos barn og unge med lett og moderat CP. Sonja Christie Psykologspesialist, spesialist i klinisk nevropsykologi. Eikelund kompetansesenter 2006.

CP diagnosen sier noe om skader knyttet til hjerneområder som styrer motorikken vår. Hos noen er der og skader/dysfunksjon i andre områder av hjernen. Store eller mindre motoriske vansker sier ikke noe om graden av vansker kognitivt sett. Sonja Christie 2006

Sonja Christie 2006 Tatt fra sand, Sjaastad og haug Menneskets fysiologi Sonja Christie 2006

Relativt dårligere nonverbal enn verbal funksjon: Studier av barn med diplegi. Studier av barn med hemiplegi. Studier av barn med hydrocephalus og PVL. Sonja Christie 2006

Studie av barn med CP: Diplegi. 7 jenter, 6 gutter, alder 7 til 12 år. Testet med WISC-R. Gjennomsnittsprofil viser VIQ 25 poeng høyere enn PIQ. Samme tendens hos alle uavhengig av total IQ og motorisk funksjon. Sonja Christie 2006

Sonja Christie 2006

Mulige forklaringsmodeller: Tidlig skade i venstre hemisfære fører til overflytting av språkfunksjoner til høyre hemisfære på bekostning av nonverbale funksjoner. Endringer i hvit substans i hjernen etter tidlig skade/påvirkning. Hvit substans i høyre hjernehalvdel spesielt utsatt ved tidlig skade. Kognitiv utvikling påvirket av at barna har hatt mindre mulighet til motorisk utfoldelse. Sonja Christie 2006

Hjernen sett ovenfra. Foran Bak Sonja Christie 2006

Venstresidige / Høyresidige hjernefunksjoner: Ikke-språklige/non-verbale funksjoner. Visuospatialt, figur, form, retning. Ha det store overblikket over det en opplever. Sansing og motorikk relatert til venstre kroppshalvdel. Språklige/verbale funksjoner. Forstå språk og bruke språk. Bearbeide detaljer som sanses. Sansing og motorikk relatert til høyre kroppshalvdel. Sonja Christie 2006

Styrkesider: Gode verbale/språklige ferdigheter, til tross for talemotoriske vansker. Snakker gjerne tidlig. Beste læringskanal er den auditive. Selektiv og vedvarende oppmerksomhet og minne i forbindelse med auditivt materiale. Sonja Christie 2006

Rutineaktiviteter fungerer best. Faktakunnskap god. Gode lesere og skrivere, rent teknisk, etter hvert som de vokser til, leser gjerne tidlig. Rutineaktiviteter fungerer best. Faktakunnskap god. God på ”vite at tenking”. Kan være gode lyttere, ta imot lærdom auditivt. Sonja Christie 2006

Svakere sider: Relative vansker med nonverbal problemløsing, ”vite hvordan gjøre ting”, ”vite hvordan tenking”. Det å forstå årsakssammenhenger. Få overblikk over sosiale situasjoner , spesielt komplekse situasjoner. Tankevirksomhet hvor en ikke lett kan støtte seg til det språklige. Sonja Christie 2006

Tenke seg til helheter ut fra deler. Danne seg indre bilder . Tenke seg til helheter ut fra deler. Oppfatte likheter og ulikheter mellom former og figurer. Rom-retningsvansker. Organisere det de ser, visuospatial oppfatning og organisering. Oppmerksomhet og hukommelse for visuelt materiale. Konstruksjonsferdigheter. Sonja Christie 2006

Konkret i sin språkforståelse. Mer monolog enn dialog. Pragmatisk språkforståelse, det å forstå meningen bak ordene, ”skjulte budskap”, vitser, understatement, det som formidles i tillegg til ordene. Konkret i sin språkforståelse. Mer monolog enn dialog. Verbal IQ er oftest bedre enn Utførings IQ. Sonja Christie 2006

Forstå sosiale regler for samkvem. Har ofte selv dårlig repertoar for å sende ut passende sosiale signaler. Kan se ut til å mangle ”sunn fornuft” og viser grad av naivitet. Klarer dårlig å følge tempoet i veksling av sosiale signaler i sosialt samspill. Spesielt nonverbale signaler, men og ordveksling kan gå for raskt for dem. Kan fremstå som egosentriske. Grad av rigiditet i omgang med andre. Vansker med å komme i gang med handlinger. Sonja Christie 2006

Handle uten å forutse konsekvenser. Vansker med å skifte rutiner og tilpasse seg nye situasjoner. Lite utforskeraktivitet. Verbalitet er tilnærmingsmåten sosialt. Ofte dårlig selvfølelse og dårlig selvtillit. Hos små barn, tendens til utadrettet atferd, tendens til hyperaktivitet. Hos eldre barn og unge/voksne, mer tendens til nedstemthet og tilbaketrekning. Sonja Christie 2006

Skolemessig: Matematikkvansker, både når det gjelder mekanisk matematikk og mer abstrakt matematikk. Dårligere leseforståelse enn teknisk leseferdighet. Skrivevansker i form av lydrett skriving. Problemer med all form for organisering av lærestoff. De sosiale vanskene kan være store. Strever med all form for ”lagaktivitet”. Sonja Christie 2006

Mangfoldet innen CP-gruppen. Barn, unge og voksne i gruppen med lettere CP: Diplegi og Hemiplegi, vil , i tillegg til å ha ulik motorisk funksjon, være svært ulike m.h.t. grad av nonverbale vansker og grad av vansker innen oppmerksomhet, konsentrasjon, aktivitet og selvregulering. Mange kan ikke sies ”å ha vansker”. De vil likevel oftest ha ujevn evneprofil, med visse funksjonsområder som, målt med seg selv, ligger under gjennomsnitt. Dette kan føles problematisk, særlig hvis de ofte blir konfrontert med sine svakeste funksjonsområder. Sonja Christie 2006

Takk for meg! sonja.christie@statped.no