Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA 18.11.2009 1 IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
Layout - utforming - design i
Universell utforming og Tilgjengelighet på nett Haakon Aspelund Deltasenteret.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
1.Om postere Postere er vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker altså ikke om plakater som.
Dette er en vitenskapelig plansje i størrelse A1 (594mm x 841mm) laget ved hjelp av PowerPoint. Skriften her er Arial 48pt og fargen er lik streken.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
AKTIVITETSFOKUSERTE TILTAK
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Forskjeller på tale og skrift
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Vurdering av pedagogisk programvare
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Tema: Universell design Rune Runnestø Mem Thi Van Seminar om utfordringer og muligheter innen Universell utforming av IKT 5. Mars 2009.
Å snakke med seg selv, fali det?
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av faghefter:
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Bruk av iPad Hilde Fresjarå, NAV kompetansesenter for tilrettelegging og deltakelse.
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Spes.ped Marianne, Tove, Henning 1 AUTISME AUTISME Autisme er en alvorlig psykisk forstyrelese som kan opptre i en schizofreni eller utvikles i tidlig.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
PowerPoint……eller ikke ?. En presentasjon er en bildefortelling Nina Johansen.
1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.
Kap 1 - Hjerne Hvis hjernen skades før, under eller etter fødselen, kan det medføre en eller flere følgende tilstander: utviklingshemming cerebral parese.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Presentere en teknisk rapport
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
1 Kommunikasjon.
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
Kapittel 14: Tale og lytte
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Vurderingskriterier enkel versjon
Noen tips om PowerPoint
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for særskilt omtanke og tilrettelegging  IKT – Mikroelektroniske hjelpemidler  Hjelpemidler eller leketøy/læremidler  Multifunksjonalitet – universell utforming  Programvare  Krav til utforming: Valg av leke-/læremidler

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov HVILKE BARN SNAKKER VI OM?  Forsinket utvikling/barn i risiko  Kognitiv funksjonsnedsettelse (psykisk utviklingshemming)  Diffuse tegn på skader og utviklingsforstyrrelser Konsentrasjon Motorikk/koordinering Kommunikasjon og språk Sosial deltakelse

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov HVILKE BARN SNAKKER VI OM II?  Somatiske tilstander Muskelsykdommer Cerebral Parese/Senere hjerneskader Epilepsi  Multifunksjonshemmede  Større kommunikasjonsvansker  Minoritetssråklige med særskilte behov

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov IKT – Mikroelektroniske hjelpemidler  IKT: Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Bilder, tegninger, symboler, skrift ASK: Syntetisk tale, tale-til-skrift mv Interkommunikasjon  Mikroelektronikk Bryterstyring – behov, utforming, tastatur, tilpasning osv. Infrarød teknologi Interaktiv skjerm Foto/film

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Hjelpemidler eller leketøy/læremidler  Forskjell leketøy/læremidler - diffus grense  Eks. leketøy “Fri lek”: Fantasi, sekvensstier, spill mm Læremidler: Mere bevisst rettet inn mot en snevrere målsetting – f.eks. begrepsdannelse, tall/mengde, former  Eks. hjelpemidler Kompensatoriske Tegne/skrive, Lydversjonering  Behov for klassifisering?

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Multifunksjonalitet – universell utforming  Hva er multifunksjonalitet?  Et leketøy/læremiddel designet for en gruppe kan passe for flere  Flermedialt  Tilgang for flere  Retning universell utforming  Inkluderende perspektiv

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler  Hva skal programmet tilfredsstille? Eks. Fantasi, språk, begrepsdanning, tall osv.  Interesseområder Barnets spesielle områder “Byggmester BOB”  Kognitivt nivå – modenhet Forutsetninger for forståelse, tanke og strategi  Persepsjonskanaler Klarhet visuelt, auditivt, motorisk

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler II  Tydelighet Klarhet i illustrasjon Farger Kontrast Detaljer Mengde  Prosessering Tilpasning av tid

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler III  “Historien” – sekvensen Interessevekkende Enkel - komplisert  Mulighet for samtale “Naturlige” stopp Stillbilder  Skrift Valg av fonter Størrelse

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov VURDERING AV PERSEPTUELLE FORHOLD  Verbal/auditiv eller visuell  Motorisk/kinestetisk  Klarhet i illustrasjon  Farger og form  Kognitive forhold –  Historie og sekvens  Tempo

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov PROGRAMVARE  Skrive Fingre Tastatur – ulike tilpasninger  Verktøy Tilgang på ressurser: Bilder, tegninger, ord, symboler  Presentasjon

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov PROGRAMVARE II  Interaktivitet Kommunikasjonsforbindelser  Deltakelse Flere arbeider med utforming Brukergrensesnitt for flere

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Programvare III  Spill “kvalitetsvurdering”  Film Lengde, “bildepersepsjon”  Trening og øving F.eks. Matching, diskriminering, assosiering  Kreativitet Interaktiv skjerm, “whiteboard” Tegne/ male Lekeskrive

Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov POSITIVE EFFEKTER  Motiverende  Holder oppmerksomhet – konsentrasjon  Raske svar – reaksjoner  Bredere muligheter for barn med motoriske funksjonsnedsettelser  Kreativitet  Kognitiv trening  Historier med ulike valg  Individuell tilpasning – flerdeltakelse  Mestring for alle