Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT Hvilke barn snakker vi om? Behov for særskilt omtanke og tilrettelegging IKT – Mikroelektroniske hjelpemidler Hjelpemidler eller leketøy/læremidler Multifunksjonalitet – universell utforming Programvare Krav til utforming: Valg av leke-/læremidler
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov HVILKE BARN SNAKKER VI OM? Forsinket utvikling/barn i risiko Kognitiv funksjonsnedsettelse (psykisk utviklingshemming) Diffuse tegn på skader og utviklingsforstyrrelser Konsentrasjon Motorikk/koordinering Kommunikasjon og språk Sosial deltakelse
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov HVILKE BARN SNAKKER VI OM II? Somatiske tilstander Muskelsykdommer Cerebral Parese/Senere hjerneskader Epilepsi Multifunksjonshemmede Større kommunikasjonsvansker Minoritetssråklige med særskilte behov
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov IKT – Mikroelektroniske hjelpemidler IKT: Informasjons- og kommunikasjonsteknologi Bilder, tegninger, symboler, skrift ASK: Syntetisk tale, tale-til-skrift mv Interkommunikasjon Mikroelektronikk Bryterstyring – behov, utforming, tastatur, tilpasning osv. Infrarød teknologi Interaktiv skjerm Foto/film
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Hjelpemidler eller leketøy/læremidler Forskjell leketøy/læremidler - diffus grense Eks. leketøy “Fri lek”: Fantasi, sekvensstier, spill mm Læremidler: Mere bevisst rettet inn mot en snevrere målsetting – f.eks. begrepsdannelse, tall/mengde, former Eks. hjelpemidler Kompensatoriske Tegne/skrive, Lydversjonering Behov for klassifisering?
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Multifunksjonalitet – universell utforming Hva er multifunksjonalitet? Et leketøy/læremiddel designet for en gruppe kan passe for flere Flermedialt Tilgang for flere Retning universell utforming Inkluderende perspektiv
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler Hva skal programmet tilfredsstille? Eks. Fantasi, språk, begrepsdanning, tall osv. Interesseområder Barnets spesielle områder “Byggmester BOB” Kognitivt nivå – modenhet Forutsetninger for forståelse, tanke og strategi Persepsjonskanaler Klarhet visuelt, auditivt, motorisk
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler II Tydelighet Klarhet i illustrasjon Farger Kontrast Detaljer Mengde Prosessering Tilpasning av tid
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Krav til utforming: Valg av leketøy og læremidler III “Historien” – sekvensen Interessevekkende Enkel - komplisert Mulighet for samtale “Naturlige” stopp Stillbilder Skrift Valg av fonter Størrelse
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov VURDERING AV PERSEPTUELLE FORHOLD Verbal/auditiv eller visuell Motorisk/kinestetisk Klarhet i illustrasjon Farger og form Kognitive forhold – Historie og sekvens Tempo
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov PROGRAMVARE Skrive Fingre Tastatur – ulike tilpasninger Verktøy Tilgang på ressurser: Bilder, tegninger, ord, symboler Presentasjon
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov PROGRAMVARE II Interaktivitet Kommunikasjonsforbindelser Deltakelse Flere arbeider med utforming Brukergrensesnitt for flere
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov Programvare III Spill “kvalitetsvurdering” Film Lengde, “bildepersepsjon” Trening og øving F.eks. Matching, diskriminering, assosiering Kreativitet Interaktiv skjerm, “whiteboard” Tegne/ male Lekeskrive
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov POSITIVE EFFEKTER Motiverende Holder oppmerksomhet – konsentrasjon Raske svar – reaksjoner Bredere muligheter for barn med motoriske funksjonsnedsettelser Kreativitet Kognitiv trening Historier med ulike valg Individuell tilpasning – flerdeltakelse Mestring for alle