Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben

2 2 EiT 2006/2007 Mål for dagen: Å gjøre dere bedre rustet til å presentere deres landsbytema på en webside/webpresentasjon Innhold - budskap - utforming

3 3 EiT 2006/2007 Utfordring Hvordan få studentene til å velge ditt landsbytema? Ditt verktøy: visuell kommunikasjon

4 4 EiT 2006/2007 Hva er visuell kommunikasjon? Å kommunisere et budskap ved hjelp av visuelle virkemidler som f. eks.: -Foto -Illustrasjon -Farger -Fonter

5 5 EiT 2006/2007 Forberedelser

6 6 EiT 2006/2007 Definer målgruppen: Effektiv kommunikasjon = kjenn din målgruppe Hvem?4. års studenter Hvor?Internett/EiTs hjemmesider Når?22. oktober - 15. november Hvorfor?På utkikk etter et interessant landsbytema

7 7 EiT 2006/2007 Spiss budskapet/din USP USP = Unique Selling Proposition: Rosser Reeves, New York 1940. Grunnlegger, Bates reklamebyrå En egenskap som kan presenteres som en unik grunn til å kjøpe et produkt eller en tjeneste (eller melde seg på et landsbytema) Det mest motiverende argument for at målgruppen skal velge ditt produkt/din landsby, og gi din webside sin oppmerksomhet

8 8 EiT 2006/2007 MED ANDRE ORD: Hva ved ditt landsbytema tenner studentenes interesse?!

9 9 EiT 2006/2007 Du har kun få sekunder til å sikre deg studentenes oppmerksomhet Hvis du bare kan si 1 ting…

10 10 EiT 2006/2007 HVA VIL DU SI?!

11 11 EiT 2006/2007 Bruk ditt fokusbudskap Velg et fokusbudskap/din USP; bruk ord, en illustrasjon og/eller et foto som du er sikker på vil få din målgruppes oppmerksomhet La ditt fokusbudskap/hovedelement dekke minst 30% av ditt totale oppslag

12 12 EiT 2006/2007 Aktiv fargebruk Bruk farger og bakgrunner aktivt og bevisst Farger skal brukes som et virkemiddel til å fremheve/tone ned ulik info på siden

13 13 EiT 2006/2007 Pass på at fargeflater ikke konkurrerer med informasjonen/fokusbudskapet

14 14 EiT 2006/2007 Forsikre deg om at du har god kontrast mellom bakgrunn og tekst, (deler av ditt publikum kan være fargeblinde/ha nedsatt syn. (rød/grønn)

15 15 EiT 2006/2007 Less is more Åpne/tomme flater strategisk plassert vil dirigere øyet til nøkkelelementer Husk at øyet ser etter kanter og linjer; plasser derfor i hovedsak tekst, bilder og andre elementer i balanserte grupper

16 16 EiT 2006/2007 Webdesign: noen visuelle tips Undersøkelser viser at folk flest er mest komfortable med lette og oversiktlige webdesigns Få men dekorative elementer Kort og relevant informasjon Kontaktinformasjon må være synlig fra alle sider

17 17 EiT 2006/2007

18 18 EiT 2006/2007

19 19 EiT 2006/2007

20 20 EiT 2006/2007

21 21 EiT 2006/2007 Webdesign: noen praktiske tips Formater: 1024 x 768 px (krever ok til god skjermoppløsning) event. mindre: 800 x 600, 720 x 600 (unngå for mye scroll) Farger foto: RGB Websafe farger: # 000000 = svart Oppløsning/resolution foto: 72 Fonter: systemfonter, f.eks. Arial/Verdana er godt lesbare på skjerm Fontstørrelse: normalt ikke mindre enn 11/12 pt Menyplassering: I toppen, høyre/venstre marg er kjente, og derfor også brukervennlige oppsett.

22 22 EiT 2006/2007 Unngå unødvendig scrolling flere veier

23 23 EiT 2006/2007

24 24 EiT 2006/2007

25 25 EiT 2006/2007

26 26 EiT 2006/2007

27 27 EiT 2006/2007

28 28 EiT 2006/2007

29 29 EiT 2006/2007

30 30 EiT 2006/2007

31 31 EiT 2006/2007

32 32 EiT 2006/2007

33 33 EiT 2006/2007

34 34 EiT 2006/2007

35 35 EiT 2006/2007

36 36 EiT 2006/2007 workshop Velg et landsbytema for dagen Jobb med USP/fokusbudskap 20/30 min Visualiser en forside/webside bilder - tekst - hovedbudskap Lag et ”ferdig” design på tildelt webmal Evaluering


Laste ned ppt "1 EiT 2006/2007 Halvdagsseminar VISUELL KOMMUNIKASJON ditt landsbytema på webben."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google