1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Tanker om brukermedvirkning
Pilotprosjektet så langt
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
NARMA konferansen TDI TDI gruppen: Harry Aas Bjørn Heistad
IKT Orkide Ledelse og Skole
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
1 Kompetent brukerrepresentant En som er bevisst nok til ikke å bli et gissel.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Videreutdanning: Kreativ leik med IKT i barnehagen (10 SP) Samarbeid mellom HiNT og Steinkjer kommune, med støtte fra Norgesuniversitetet.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ERKJENNELSE ….. SOM GRUNNLAG FOR VÅRE HOLDNINGER DU ER KOMMET PÅ RETT PLASS BEGYNNER VI Å TA BORT DEN SOM ER NEDERST ….. ELEVSAMTALEN, hva er best: «å.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
2. Samling Pedagogisk ledelse i barnehagen RSK Vest-Finnmark 2011
Didaktiske analysekategorier
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
1 Rusmiddelpolitisk handlingsplan Presentasjon ved Kristin Langtjernet tlf
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
«Lese og løse oppgaver»
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Arbeid i valgkomite og nominasjonskomite på fylkesplan i Sp
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Hvordan kan vi arbeide med innovasjonsarbeid i egen kommune?
Kunsten å lykkes med innovasjon i kommunen… Flekkefjord legger stein på stein for å få etablert en innovasjonskultur i organisasjonen…
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Realfagskommunen Asker
Samarbeid og medbestemmelse
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.

 Hvilke ”drivkrefter” finnes det i barnehagene i vår egen kommune?  Bruke de superbrukerne som finnes i barnehage etaten - hvor er de?  Kartleggingsarbeid –hva trenger vi å vite om den enkelte ansattes digitale kompetanse?  Legge forholdene til rette for de gode teamene Hvem utgjør et godt team? 2

3 Skape de gode kunnskaps og læringsarenaene i egen organisasjon. Nettverk Arbeidsgrupper Alt krever tilrettelegging og tid

4 Bruker vi for mye tid på å overbevise og få med ”motstreberne” i stedet for å bygge opp omkring engasjement og motivasjon hos de som VIL? IKT i barnehagen er ikke et ”valgfag”! En utfordring å være tydelig nok

 Tema IKT utfordrer personalet på en ny og for mange skremmende måte.  For mange er dette helt nytt og ukjent, det må det tas hensyn til ulikt utgangspunkt hos den enkelte ansatte.  Skape trygge rammer i opplæringen *gruppearbeid. * nettverksgrupper. *fokus i egen barnehage. 5

Planlegging: Hvor begynner vi og med hvem begynner vi? Målrettet : realistisk prosjektplan/arbeidsplan og forankring både i kommunens ledelse og politisk Prioritering: Hva skal vi satse på, hva trenger vi av IT kunnskap for å innfri det som forventes av oss i barnehagene? Lojalitet: det er med og mot vind, det kreves lojalitet fra den enkelte i forhold til satsingsfeltet vi har bestemt oss for. 6

 Økonomi og vilje til å satse på barnehage innen kommunens ledelse og politiske nivå.  Barnehage som en viktig læringsarena i tidlig innsats. Aksept og felles holdning til barnehage som en viktig del av utdanningskjeden.  En oppdatert barnehagesektor på digitale verktøy og programvarer en økonomisk utfordring. Her må en tenke nytt 7

 Ha høye forventninger til deltakelse og initiativ fra alle ansatte.  Medvirkning og eierforhold mulighet til å kunne påvirke innhold og fremdrift. 8

 Skape rom og tid i en hektisk barnehagehverdag.  Utfordringer i forhold til å få hjelp når det trengs – godt samarbeid med kommunens IT avdeling er viktig.  Lederne i barnehagene spiller en viktig rolle i implementering av digitale verktøy. 9

 IKT videreutdanning for styrere  Kick off samling ” SNABLA BRA ” for alle ansatte.  Kurs i å lage fotostory, bildebehandling og digitale kamera  Enkel innføring i Word  Kurs i Power Point  Oppdaterte hjemmesider kurs for alle styrere og pedagogiske ledere, krav og forventninger til at sidene blir oppdatert og holdes levende 10

11

 Hva fungerer bra ?  Hvorfor fungerer det bra?  Hva fungerer mindre bra?  Hva må vi endre ? 12

13 Å Ta tempen på det vi holder på med Å Være oppdatert og vite hva som skjer ute i barnehagene Å Trives med å jobbe med utfordringer som ikke lar seg løse i en håndvending Å Være lydhør og endringsvillig Å Tørre å stille krav og ha høye forventninger

 BARNEHAGESEKTOREN ER I RASK VEKST OG ENDRING, OMVERDENEN SER IKKE ALLTID UT TIL Å HA FULGT MED? FLEIP ELLER FAKTA  BARNEHAGEN SOM EN DEL AV LIVSLANG LÆRING ER EN UTFORDRING Å FÅ FREM I FLERE SAMMENHENGER ? FLEIP ELLER FAKTA  LYKKE TIL I VIDERE ARBEID MED IMPLEMENTERING AV DIGITALE VERKTØY I DERES BARNEHAGEHVERDAG The end …… MEN HELT TIL SLUTT…. 14