Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Advertisements

Planlagte endringer for funksjonskontrakter
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Hva nå? Strategiske utfordringer for RHF’ene etter evalueringen Fagrådets høringskonferanse Oslo 11. Juni 2007.
Kontraktsoppfølging mv.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
Kommunene som markedsaktører Christine Meyer Kommuneloven 20 år Jubileumskonferanse 25. september 2012.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Styrearbeid i Norwegian
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Strindheim håndball Elite
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1. Jernbaneverket  Konkurranseutsatte arbeider  Nyinvesteringerca mill kr  Vedlikeholdsarbeider (varierer)ca. 300 mill kr  Totalt pr. årca.
NY PKK Tor Simonsen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Statens Vegvesen som byggherre
Bransjekontaktmøte Vegdirektoratet 9. mai 2006 Bransjesamarbeid etatsnivå Statens vegvesen.
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
BAKGRUNN OG MÅL ARBEIDSGRUPPE SAMHANDLING (SYSTEMATISK SAMARBEID) OPPSTARTMØTE 8. JANUAR 2010 BJØRN ERIK SELNES.
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Dialogkonferanse om Ruters bussanbud i 2015 Et av Vestlandets største børsnoterte selskap.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
© Bergen kommune Hva er god eldreomsorg? Bjørn-Frode Schjelderup Fraksjonsleder helse og sosialkomiteen (H) Bergen kommune 15. Mai 2007/Radison SAS Royal.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Anskaffelse av spesialbiltransport innen TT-tjenesten Informasjonsmøte for leverandører,
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
TILBUDSKONFERANSE 1604 SKOGRYDDING NORD OG SØR Anne Lise Hovin.
Utfordringer drift&vedl.  Trafikantenes forventninger.  Økt etterslep og forfall.  Økt trafikk (hytter/langtransport)  Ulike krav til standard.  Mye.
Noen refleksjoner og innspill
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Møte i Vegdirektoratet 9
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter Interesse for å gi tilbud 1 tilbyder 1 kontrakt 2 tilbydere 14 kontrakter 3 tilbydere 7 kontrakter 4 tilbydere 7 kontrakter 5 tilbydere 2 kontrakter

Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter Markedet preges av et fåtall entreprenører Mesta har om lag 2/3 av markedet Kolo Vegdekke er nest størst Få andre entreprenører enn de store

Framtidig struktur for funksjonskontrakter for å oppnå større konkurranse Hvor går grensen for liten konkurranse Få tilbydere, men lave priser? Få tilbydere og høye priser? Mange tilbydere og lave priser? Mange tilbydere og høye priser (neppe trolig)?

Forutsetninger i omorganiseringen – hva ble vektlagt før omorganiseringen ”Vegvesenet har lagt vekt på i første omgang å gå ut med store kontrakter” ”..store kontrakter gir entreprenørene bedre muligheter for helårlig beskjeftigelse, og derved bedre utnyttelse av mannskaper, maskiner og utstyr. Dette vil kunne gi gunstigere priser for oss som byggherre.” ”Store kontrakter vil gi færre samarbeidsparter og vil forenkle kontrollopplegget i en viss grad. Dette vil gi mindre utgifter til å ivareta byggherrerollen, enn et opplegg med små kontrakter og mange aktører.”

Hva ble sagt om KS opplegg For drift og vedlikehold av veger er det vesentlig at de kvalifiserte entreprenører har KS-opplegg som ivaretar trafikantenes behov hver time, hver dag, hele året. Det kreves også HMS-opplegg som ivaretar sikkerhet og arbeidsmiljø for de som må arbeide på et sted der trafikken går til enhver tid. Drift og vedlikeholdsarbeider skal bedre og ikke redusere trafikksikkerheten. Dette er noe av bakgrunnen for at vi nå ved første gangs utlysing av funksjonskontrakter legger opp til at de entreprenører som er aktuelle for oppdrag er økonomisk solide og av en viss størrelse med et utprøvd KS-opplegg. Det er derfor satt krav om egenkapital på minimum 10 % av kontraktsummen, og at egen bemanning skal utgjøre minimum 25 % av den totale arbeidsstokk.

Kontraktstørrelse – arbeidsdeling mellom byggherre og entreprenør Vi må se på kontraktstørrelse, arbeidsdeling – og risiko på grunn av: Konkurransesituasjonen utenfor de store byene Lavt antall aktører i markedet Tilbakemeldinger fra publikum og innspill fra overordnet nivå, vi er usikre på om vi klarer vi å imøtekomme deres forventninger

Grunnlaget for funksjonskontrakter utfordres – noen spørsmål vi stiller oss Har entreprenørene tilstrekkelig gode dokumenterte kvalitetsrutiner tilpasset det aktuelle prosjektet og som omfatter systematisk arbeid for å revidere rutinene når det oppstår avvik? Har entreprenørene ressurser og personell avsatt til kvalitetsarbeid på prosjektnivå? Hva skal til for å få til forbedringer på dette området? Entreprenørene er flinke til å kutte kostnader og drive effektivisering. Gir dette for stor risiko for byggherren for at jobben ikke blir gjort slik som byggherren har forventninger om? Når jobben ikke blir som forventet, utløser dette kritikk fra brukerne og samfunnet – og mer ”administrativt arbeid” hos byggherren. Grunnlaget for ”arbeidsdeling” mellom entreprenør og byggherre blir annerledes enn vi trodde.

Langsiktige trender – blir det slik hos oss? I 2003 la vi mer av ansvaret over på entreprenørene og antok at arbeidsmengden på byggherresiden ble redusert. Var dette en riktig antakelse?

Grunnlaget for funksjonskontrakter utfordres – noen spørsmål vi stiller oss (forts) Vi opplever at noen entreprenører ønsker å skyve mer ansvar og risiko over på byggherren, for eksempel for vinterarbeider og renhold. Vi ser muligheten for at slike spørsmål må avklares i retten. Blir vi tvunget inn i ”gammeldagse”, men velprøvd oppgjørsformer, hvor arbeid gjøres opp etter utførte mengder? Er det slike oppgjørsformer som vi egentlig vil ha? Dette medfører mer administrativt arbeid og større risiko må legges på byggherren. Vi har betydelige utfordringer med etterslepet som øker, gir andre forutsetninger for entreprenørene enn forutsatt – mer arbeid som må gjøres opp etter utførte mengder?