Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEgil Holen Endret for 9 år siden
1
Veg og Transportavdelinga
2
Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger - ca 45 % økning ved fornyelse av årets kontrakter. •Klager fra publikum på standard. •Klager fra entreprenørene på kontraktsform og risikofordeling. •Entreprenør tjener økonomisk på å gjøre minst mulig.
3
Riksrevisjonens rapport •Analyse av drift/vedlikehold i perioden 2003-2009 –Dokumentanalyse •Styringssystem, rapportering, rundskriv, håndbøker, maler, korrespondanse, notat –Case studie •SINTEF har sett på 2 vegstrekninger –Spørreundersøkelse •Byggeledere og seksjonsledere –Intervju •Samferdsels.dep, Vegdirektorat, Regionene, 4 distrikt
4
Kvalitet •I vår evaluering av entreprenøren konkluderer vi i ca. 50 % av vurderingene at entreprenørene leverer en mangelfull leveranse. •SINTEF’s Case – studie underbygger vår evaluering –29 avvik på 46 observasjoner Forslag til tiltak i rapport mht driftskontraktene: •Økt omfang stikkprøvekontroll. •Økt håndheving av sanksjoner. •Økte ressurser for å gjennomføre oppfølgingen. •Endre risikofordelingen mellom Entreprenør – Byggherre ved å se på nye kontraktsformer. •Bedre oppfølging av rapportering
5
Hva gjør vi i Region nord mht utvikling av kontraktsformer Nye kontraktsformer innenfor D&V - utlysning •Delte entrepriser med forsterket byggherrestyring i Vesterålen i 2009 •Partneringavtale i Tromsø 2010 •Utviklingskontrakt Helgeland i 2010 •Tilleggsavtale økt samarbeid/Partnering på en kontrakt som lyses ut i 2009 (eller på eksisterende kontrakt).
6
Utviklingskontrakt Helgeland •Drift, vedlikehold og investering i 1 kontrakt •Kontraktsperiode 15 år (utbygging 8-10 år) •Veglengde 26 mil –8,5 m vegbredde, 10 t aksellast, utbedring sikt og mindre kurver og stigninger –G/S-veger, 5 stoppeplasser m/toalett, utbedring av skilt/rekkverk –Sikre at sikkerhetssone og stoppsikt er i tråd med normalene. –Utbedring bruer og tuneller. •Kostnadsramme over 15 år Utbedring: 3,8 milliarder Drift: 0,3 milliarder 90 km/t veg gir en kostnadsøkning på 2,6-3,1 milliarder
7
Utviklingskontrakt Helgeland •Forutsigbar og sammenhengende utbygging/utbedring. •Entreprenør vil ha ansvar for detaljprosjektering, bygging og drift og derved ha interesse av gode løsninger. •Færre kontrakter reduserer rigg kostnader. •Insitament vurderes i forhold til byggetid Dele besparelser på våre byggherrekostnader Omdømme – Framdrift betyr noe for vårt omdømme Færre trafikkulykker – reduserte samfunnskostnader Prisstigning –Reduserte kostnader, tidligere bompengeinnkreving Kjøretid – redusert kjøretid gir reduserte samfunnskostnader
8
Partneringkontrakt i Tromsø •Prosjektgruppe etablert •2 møter gjennomført •Svært uklart hvor langt man skal gå med hensyn til partnering. •Partnering på DV kontrakter i Norge innenfor vegsektoren er helt nytt. •Midlertidig stopp pga. at forslaget om ny kontraktsmodell må godkjennes i Troms fylke (overtok over 80 % av vegnettet i kontrakten)
9
Partnering Bruk av ulike virkemidler for å bedre samarbeidet skal gi økt kvalitet til samme eller redusert pris og bedre fordeling av risiko
10
Delte entrepriser i Vesterålen •Dagens Vesterålen kontrakt deles opp i: 7 vinterkontrakter + 1 for brøytestikk 3 til 4 biler pr. kontraktsområde + krav om noe reserve for spesielle situasjoner. Veglengde 9,5- 14 mil pr kontrakt 4 - 6 sommerkontrakter delt på fag •Overgang fra å være funksjonsbeskrevet til oppgavebeskrivelse. •Ansvar for bestilling av iverksetting endres fra entreprenør til byggherre. •Byggherren tar over administrasjon og styring av kontraktsarbeidene Økt bemanning i SVV
11
Delte entrepriser i Vesterålen Mål: •Økt konkurranse ved å legge til rette for mindre entreprenører. •Øke vår kompetanse innenfor Drift/vedlikehold •Bedre resultat på vegen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.