Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Møte i Vegdirektoratet 9

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Møte i Vegdirektoratet 9"— Utskrift av presentasjonen:

1 Møte i Vegdirektoratet 9
Møte i Vegdirektoratet 9. oktober FAVs kommentar til Riksrevisjonens rapport Adm. direktør Arne Aaberg

2 Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehald av vegnettet
Dokument nr. 3:16 (2008–2009) Riksrevisjonen konkluderer: Styringssystemet for drift og vedlikehold har mangler - pålitelig informasjon om driftstilstanden på veinettet mangler Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet - sikker informasjon om arbeidet til entreprenørene holder tilfredsstillende kvalitet mangler Svak konkurranse om kontraktene - krav om systematisk arbeid for å stimulere konkurransen

3 Asfaltproduksjon + 650’ t Levert til Svv (1 000 tonn) vedlikehold nyanlegg ca ? ca ? (2 300 ?) 649

4

5 Riksrevisjonens undersøking av drift og vedlikehald av vegnettet
Dokument nr. 3:16 (2008–2009) Riksrevisjonen konkluderer: Styringssystemet for drift og vedlikehold har mangler - pålitelig informasjon om driftstilstanden på veinettet mangler Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet - sikker informasjon om arbeidet til entreprenørene holder tilfredsstillende kvalitet mangler Svak konkurranse om kontraktene - krav om systematisk arbeid for å stimulere konkurransen

6

7

8 Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet… - hvilket grunnlag er det for å hevde dette ??
I invitasjonen til å gi pris heter det: Konkurransegrunnlaget er omfattende/komplisert, med ensidig risikofordeling Mengde funksjonsoppgaver ofte betydelig undervurdert (+70%) Mengde G-3 oppgaver (enhetspriser) betydelig overvurdert (-60%) Brist i forutsetninger bl.a. som følge av endret oppdragsmengde fører til frustrasjon på begge sider av bordet

9 Entreprenørene leverer ikke riktig kvalitet… - ja, sikkert riktig for deler av arbeidet, men 50% ??
Bygger på intervjuer med vegvesenets byggeledere F11 skjemaer (byggeledernes subjektive vurdering av entreprenørens kompetanse, kvalitet, HMS, samarbeid,++) SINTEFs undersøkelser – positivt, men 36 / Publikum – er alt entreprenørens ansvar ? Vegvesenets krav til oppstart brøyting kan oppleves utilfredsstillende av trafikkantene Spesielt at entreprenørenes synspunkter ikke er hørt (F11) Manglende faktagrunnlag Er vedlikeholdet dårlig / dårligere enn før ? Kan være – kanskje også pga redusert standard i dagens kontrakter Kontraktsmalen Komplisert å praktisere for begge parter –> frustrasjon -> samarbeid Ensidig risikofordeling – en av partnerne i fellesskapet lider..

10 Svak konkurranse om kontraktene…
Tilbudsoversikt 2% med 1 tilbyder 35% med 2 tilbydere 36% med 3 tilbydere, .. Hvodan er sammenhengen mellom antall tilbydere og pris ? SAS / Norwegian Bratt lærekurve og dårlige økonomiske resultater for entrenprenørene Erfaringsdata og økning i kontraktsomfang har ført til prisoppgang Dagens pris reflekterer kostnadsnivået – kanskje ?

11 Svak konkurranse om kontraktene…
Mesta Drifts tilpasning fra 100% markedsandel til 50% på 6 år viser at entreprenørene har gått inn i markedet ”med full tyngde” SVV må også kunne vurdere pris som mål på konkurransen

12

13 Veien videre.. Entreprenørene må på sikt ha et økonomisk utbytte som sikrer forsvarlig drift, rekruttering og fornyelse SVV må erkjenne disse behovene og partene må gjensidig bidra til at man lykkes – nå skapes inntrykk av at ingen av oss lykkes Vi ser positivt på samarbeidet med Vegdirektoratet Glad for at det er lagt et godt grunnlag for samarbeide gjennom Policygruppen og det arbeid som DOV-utvalget har gjennomført Aktørene må få lov å utvikle seg i dette markedet Kostnader knyttet til kompetanse- og organisasjonsoppbygging er tatt Investeringer i maskiner og utstyr er gjennomført Vi må bygge videre på dyrekjøpte erfaringer Ikke slipp taket og hiv dere over noe nytt nå Entreprenørene ønsker fortsatt samarbeid om utvikling av et oppdatert konkurransegrunnlag

14 I invitasjonen til dagens møte kan vi bl.a. lese:
”Det er gjort en del justeringer i de nye kontraktene. Den viktigste endringen er at det legges opp til at mengde inngår i oppgjørsformen for brøyting og strøing. Dermed oppnås en mer balansert risikodeling enn i dagens kontrakter.” SAMARBEID ER NØKKELEN TIL SUKSESS


Laste ned ppt "Møte i Vegdirektoratet 9"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google