Region øst. Region sør Region vest Region midt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvorfor overfisker Ivan
Advertisements

Ørnulf Wiig Installasjon AS
Planlagte endringer for funksjonskontrakter
Totalentreprenørens avtale
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Kontraktsoppfølging mv.
Norge rundt – og litt til
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Temamøte SVV 12.mai 2005 Funksjonskontrakter – drift og vedlikehold  Trond Johannesen  Adm. direktør MEF.
Fakta- og analysedagen Stein Gunnes, sjeføkonom Håvard Almås, næringspolitisk rådgiver Frokostmøte
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
NAFun seminar 30. oktober 2007 Vegdekkers overflateegenskaper og funksjonskontrakter.
Bransjemøte - SVV - mars 2005 Ny organisasjon – konkurranse- utsetting – ble det som vi trodde?  Hovedinntrykk: Vi er godt fornøyd med utviklingen  Forvaltning.
NAFun 30.okt 2007 td 1 Funksjonskontrakter for dekkevedlikehold - hvordan? NAFun 30.oktober 2007 Torgrim Dahl / Rolf Johansen.
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Presentasjon av RISA Eier Bjarne Risa.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Nytteverdien av en miljøsaneringsbeskrivelse
Innsamlingssystem for brukte smøreoljer m.v. Innspill fra Norsk forening for farlig avfall (NFFA) i møte med SFT 3. mars 2008.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Bosetting Nina Gran.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 4. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Bakgrunn og politisk behandling Budsjettforliket i 1998: ”Stortinget ber regjeringen utrede og legge frem for Stortinget en vurdering av mulige.
Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Bransjemøte i Vegdirektoratet 2. mai 2007 Samarbeide Statens vegvesen / AEF ? Erfaringer fra arbeidet med konkurransegrunnlag.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Statens Vegvesen som byggherre
1 Statens Vegvesen som byggherre Hanne Rønneberg, (avtroppende) styreleder EBA ((Nyvalgt) styremedlem RIF) eller får vi lov til å vi kalle dere kunde??
Drift og vedlikehold - videre prosess Eirik Øvstedal 28. september 2010.
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Evaluering av entreprenøren Erfaringer og videre bruk Sveinung Ø.Tubaas.
Samhandling Erfaringer fra funksjonskontrakter Torgeir Leland Byggherreseksjonen – Vegdirektoratet
Drift og vedlikehold av riks- og fylkesveger
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Bildebredden må være 23,4cm Dialogmøte for økonomiansvarlige i kommunene onsdag
Besøksadresse: Stranden 1 B (Aker Brygge), 0250 Oslo Postadresse: Postboks 191, 1319 Bekkestua Erling Grimstad advokat & rådgiver Styreansvar.
Tvisten Holm-Lie Mai 02 Avtale ml Holm og Lie Første faktura. Holm betaler ved forfall Avtale ml Holm og underentrpr. Direktebetaling
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Statens Vegvesen 20 mai 2009  Felles bransjemøte  Kapasitet og hvordan møte økt omsetningsvolum  Trond Johannesen  Adm. direktør  Maskinentreprenørenes.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Utfordringer drift&vedl.  Trafikantenes forventninger.  Økt etterslep og forfall.  Økt trafikk (hytter/langtransport)  Ulike krav til standard.  Mye.
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Møte i Vegdirektoratet 9
Partssammensatt samarbeidsutvalg 8.september 2014
Offentlige anskaffelser
Utskrift av presentasjonen:

Region øst

Region sør

Region vest

Region midt

Region nord

Laveste oppleste tilbudspris Prisene holder seg jevnt over på samme nivå som i fjor – med noen unntak.. Mesta enda mer dominerende enn tidligere – foreløpig 70% andel i 2005 mot 56% i 2004.

Vunnet (og tapt)

Funksjonskontrakter Opprinnelige forutsetninger Store kontrakter – gir færre samarbeidsparter og forenkler byggherreoppgavene og kontrolloppgavene Vesentlig med kvalifiserte entreprenører med et KS opplegg som ivaretar trafikantenes behov – hver time – hver dag – hele året og som forstår rollen/ansvaret En antok at ca. 50 medlemsbedrifter fra MEF i tillegg til arbeidsfelleskap ville kunne tilfredstille krav til egenkapital på 10% (senere redusert til 5%) SVV følger med og ser på utviklingen i markedet. Hvis kontraktsstørrelsen bidrar til å hindre sunn konkurranse, vil en vurdere mindre kontraktsstørrelser evt. vurdere å trekke ut oppgaver for å gjøre kontraktene mindre.

Hvordan har vi tatt utfordringene Kontraktene er kompliserte – gir risiko for dårlig oppfølging og kontroll Entreprenørenes kvalitetsplaner mangler i noen tilfeller, SVV har fulgt dette for dårlig opp. Gir stor risiko for at det er mangler ved leveransene Byggherrens oppfølging skjer ikke alltid ”etter boka” – ref. intern rapport nr (SOPP). Gir risiko for mangler ved leveransen

Hvordan har vi tatt utfordringene Fordi SVV sin oppfølging i noen tilfeller er mangelfull, gir dette risiko for mangelfull innsats fra entreprenørene. Med dagens regime, bidrar mangelfull innsats til et bedre økonomisk resultat hos entreprenøren Det mangler tilbakemelding fra entreprenør om feil og mangler ved vegnett. Slik tilbakemelding skal gjøres i henhold til kontrakten. Gir risiko for at viktige feil og mangler ikke oppdages og utbedres Håndtering av etterslep har ikke funnet sin form, dette praktiseres forskjellig fra region til region. Gir risiko for unødvendige konflikter og tilleggsfakturaer fra entreprenør for arbeider som egentlig hører inn under funksjonsansvaret.

Hvordan har vi tatt utfordringene Friksjonsmålinger, har gitt noen konflikter. Det er avdekket manglende kalibrering av måleutstyr, og at uenighet om virkelig tilstand bunner i manglende kunnskap om måleregler for friksjon og kalibrering av utstyr. Risiko for at manglende målinger, dårlige målinger og mangelfull kunnskap gir utilsiktet risiko for glatte veger og dårlig trafikksikkerhet Det hersker noe usikkerhet om hvordan regler for sanksjoner skal praktiseres.

Konkurransesituasjonen Mesta er svært dominerende i markedet, nærmer seg 70% ”vinnerandel” i siste utlysingsrunde, noe som øker risikoen for monopoldannelse MEF bedriftene deltar av og til, men blir sjelden tildelt en kontrakt Konkurransen i distriktene synes å være avtagende, i år hadde vi en kontrakt hvor bare Mesta leverte tilbud Prisene er lave, og som oftest under våre byggherreoverslag. Noen tilbud er betydelig lavere enn våre byggherreoverslag. Dette gir risiko for at entreprenørene vil tape penger på oppdraget og høy risiko for mangelfull leveranse med dagens oppgjørsform gjennom rundsum betaling for å ivareta funksjonsansvaret

Hvordan håndteres utfordringene Få anbud: Vi vil i neste utlysingsrunde lage flere mindre kontrakter hvor flere av de mest risikoutsatte oppgavene gjøres opp etter mengde Redusere entreprenørens risiko pga unormale værforhold: Vi vurderer for de samme oppgavene å fastsette en enhetspris på forhånd som ligger nær entreprenørens selvkost for å redusere entreprenørens risiko – for eksempel når saltstrøing må økes utover det som en normalt ville ha kalkulert med. For de samme oppgavene vil konkurransen fortsatt skje gjennom å konkurrere på rundsum for å ivareta funksjonsansvaret Byggherrens kvalitetsmal: Vi har arbeider med å lage en kvalitetsmal som vil representere minstemål av hva som forlanges av en entreprenørs kvalitetsplan.

Hvordan håndteres utfordringene Effektivisering av entreprenørens rapportering til byggherre: Forenkler rapporteringsarbeidet for entreprenører og gjør det enklere for byggherren å følge opp entreprenørens leveranser i henhold til avtale - Arbeid med systemspesifikasjon har startet Anbud på web: Konkurransegrunnlag lages av byggherren i G-PROG, entreprenøren får utdelt konkurransegrunnlag som kan leses inn i standard kalkyleverktøy, entreprenøren leverer anbud på fil som lastes inn i byggherrens G- PROG. Vil gi gevinster for entreprenør så vel som byggherre. - Arbeid er igangsatt med prøveprosjekt i Region sør med å lage konkurransegrunnlag i G-PROG - Dagens web løsning er planlagt videreutviklet som en integrert del av