Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport"— Utskrift av presentasjonen:

1 Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport 29.9.2016

2 Viktigste funn Generelt sett er graden av digitalisering i bransjen moderat. Løsninger som GTIN/GLN benyttes i liten grad av de aller fleste, og en betydelig andel av bestilling, kontroll og fakturering skjer manuelt eller via Det er betydelige forskjeller mellom bransjene. Rør-bedriftene som har deltatt i undersøkelsen er generelt sett mer digitaliserte og bruker i større grad elektroniske systemer, spesielt i forhold til bygg Bestillinger gjøres i hovedsak fra byggeplass, og skjer fremdeles i betydelig grad via /telefon, spesielt for firma innenfor bygg Nærmere halvparten (47%) ser et stort eller svært stort potensiale for forbedring av identifikasjon og logistikk i prosjekter Mangler ved egne og/eller leverandørenes IT-systemer ses på som de største barrierene for videre utvikling. 1 av 3 opplever at de ikke har tilfredsstillende IT-løsninger relativt til behovene

3 Anvendelse av digitale muligheter til produktsøk og logistikk
Rapport Kartlegging av produktsøk og logistikk i prosjekter 26. September 2016

4 Hovedtrekk ved funnene (1)
Størst forbedringspotensial har planlegging og koordinering i prosjektet Digitale verktøy som BIM og CoBuilders Project Exchange kan være nyttig, men det kreves kontinuerlig oppdatering av alle for å utnytte hele potensialet. Identifisering og dokumentasjon av byggevarer – en «skinnprosess»? Erfaring med produkter gjør at behov for dokumentasjon under bygging og verdien av denne, er minimal I bestillings- og leveranseprosessen er forventet monteringstid og kostnader viktige for bestilleren Det er etablert stor tiltro til at erfaring er det beste grunnlaget for mer effektive prosesser. Det betyr at det skal tydelige krav eller overordnet regulering til for å ‘pushe’ folk over til nye arbeidsmåter Digitale verktøy verdsettes – men løsninger må først bevise praktisk merverdi, før de kan komme til å erstatte etablert manuell praksis.

5 Hovedtrekk ved funnene (2)
Digitale verktøy som brukes er sjelden integrert med hverandre. For det første er flere av kjerne-aktivitetene fortsatt manuelle og verktøy brukes mest for administrative prosesser. Mellommenneskelig relasjoner er viktig på byggeplassen – og tungtveiende i valget av og samarbeid med leverandører og entreprenører Grossister og leverandører er viktige støttespillere for entreprenører – også utover bare det å levere varer. Bl.a. er funksjon som mellomlager, produktspesialist og leverandør av produktsammenligning og -kunnskap nevnt som viktig Feil på produkter kan oppdages så sent som når produktet skal monteres og en kontrollprosess som avdekker alt ved mottak er vanskelig å gjennomføre. Prosessen for behandling av faktura utføres bare delvis på byggeplassen. Antatt kobling mellom varemottak, -kontroll og godkjenning av faktura er oftest en manuell håndtert prosess

6 Noen observasjoner Prosjektleder rollen er kompleks!
Figuren til høyre illustrerer kompleksiteten rundt koordinering og informasjonsflyt som sentreres rundt prosjektlederen på prosjektet, basert på opplysninger som ble gitt

7 Noen observasjoner Fossefall eller smidig prosjektgjennomføring?
Det er litt pussig at man på overordnet nivå forsøker å implementere en typisk fossefallsmodell for prosjektgjennomføring når andre bransjer (f.eks. IT-bransjen) satser på mer agile/smidige prosjektmodeller, eller i alle fall på hybride modeller. Det er også verd å merke seg at selv om man på overordnet nivå i byggeprosjektene (hovedkontornivå) tenker at man styrer etter fossefallsmetoden, så styres byggeplassen langt mer agilt/smidig og pragmatisk for å sikre gode leveranser og utnyttelse av alle faggruppers kompetanse. ?


Laste ned ppt "Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google