Strategier og prinsipper for implementering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Kjennetegn ved gode skoleprogram Arne Tveit
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagen
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Pedagogisk ledelse i Den gode Akershusskolen
Torbjørn Torsheim, Førsteamanuensis Universitetet i Bergen
Forebyggende innsatser i skolen
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Lage en skriveplan for skolen
Organisering og arbeidet i kommunene
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
NOVA, Høgskolen i Oslo og Akershus
LP-modellen fra et rektorperspektiv
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Nye føringer – nye muligheter
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Senter for læring og utdanning
Brukermedvirkning i helseforskning
De viktigste resultatene
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Framtidig satsing på DUÅ
Samarbeidsutvalg (SU)
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Strategier og prinsipper for implementering Oslo 12.10.06 Torill Larsen Førsteamanuensis Betanien Diakonale Høgskole/ Hemil- senteret, Institutt for utdanning og helse, Universitetet i Bergen

Utvalget Torill Bogsnes Larsen, Universitetet i Bergen Willy Tore Mørch, Universitetet i Tromsø Dan Olweus, Universitetet i Bergen Sturla Helland, Psykolog, Kvinnherad kommune Kari Lamer, Høyskolen i Vestfold Hanne Øverlier, Helse- og Sosialdirektoratet Peder Stokke, Utdanningsdirektoratet

Bakgrunn selv om vi etter hvert har mye kunnskaper om hva som skal til for å lykkes med en iverksettelse av nye oppgaver i skolen, er det heller sjelden at nye undervisningsopplegg eller planer blir innført gjennom anvendelsen av en systematisk og målrettet tilnærming.

Mandat… Utvalget skal på et forskningsmessig grunnlag vurdere og utarbeide oversikt over hvilke prinsipper for implementering som ser ut til å være nødvendige for oppnåelse av resultater tilknyttet forebygging og redusering av ulike atferdsproblemer, utvikling av sosial kompetanse og etablering av hensiktsmessige læringsmiljøer i skolen.

Inndeling/faser Definering av behov og vurdering av organisatoriske forutsetninger Implementeringsfasen – gjennomføringen Evaluering og vedlikehold

1.Definering av behov og vurdering av organisatoriske forutsetninger Definering av skolens behov Aktiv skoleledelse Sikre tilslutning fra personalet Fordeling og prioritering av ressurser Informere/engasjere foreldre

2.Implementering-gjennomføring Fokusere på og tilrettelegge for systematisk arbeid over tid Skoleledelsens rolle som pådriver og tilrettelegger Opplæring og kompetanseutvikling Utvikle skolens samarbeidskultur Utvikling av felles forståelse eller felles visjon Gjennomføring med fokus på program lojalitet og/eller lokale tilpasninger

3.Evaluering og vedlikehold Etablere interne evalueringsrutiner Evaluere gjennomføringen – hva er gjort? Evaluere effekter – virker det? Opprettholde og videreføre læring og kompetanseutvikling blant lærerne Opplæringsstrategier for nye ansatte Etablere vedlikeholdsrutiner