Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Kristin Andresen Soldal
Samiskopplæring i Nordland
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
læringsstrategier, modul 1
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Veiledning av elever / lærlinger
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Youth Olympic Games (YOG) Ungdoms-OL 2016
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Samarbeid OT/NAV/skole
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Overgangsprosjektet NY GIV
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever?
Ny GIV i Akershusskolen
Ny GIV-metodikken: Ikke bare for Ny GIV-elever? 9. november 2012: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Øyvind Sæteren Hans-Olav Gammelsrud Margrethe H. Mobæk Ny GIV / FYR.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Lillian Kjeldsrud Faglærer HS Dokka Videregående skole Lærerrollen og faglig leder sin “nye rolle» i prosjektet og i Kunnskapsløftet. Konkrete endringer.
Tromsfylke.no Go Campus Tverretatlig oppstartssamling 10. april 2014 Randi Ovesen Ass.rektor SMI-skolen, og prosjektleder Ny GIV – Overgangsprosjektet.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Undervisningssektoren 2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Det viktige samarbeidet
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Tankekart og læringstrategi
Velkommen til et nytt skoleår!
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Helhet og sammenheng Skoleeierkonferanse 23. januar 2015
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Internasjonalisering
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune, avdeling for videregående opplæring

Hvorfor har Akershus fylkeskommune (AFK) laget et strategi- og veiledningshefte? Har AFK hatt en S T R A T E G I?

S uksess med tidligere hefter gir oss motivasjon til å lage nye.

T iming i prosjektet: Fra overordnede prinsipper for god pedagogikk og didaktikk til å gå helt konkret inn i praksisfeltet.

R obust læring: Med tiden glemmer vi kanskje navnet på alle byer i Belgia, men evnen til å lære å lære forsvinner ikke.

En av nøkkelsetningene i heftet: « Vi er primært opptatt av hva elevene kan og hva de bør gjøre i sitt læringsarbeid, ikke hvem eller hva de er» (s. 5). Men det skader ikke å ha hjernen med seg når man gjør noe!

Læringsstrategier: Skaper forståelse hos elevene, slik at de ikke famler i blinde, men jobber tidseffektivt med lærestoffet.

A lle fag skal være forankret i bruk læringsstrategier koplet opp mot de grunnleggende ferdighetene. A lle elever har nytte av å bruke læringsstrategier.

T rekantsamarbeid i utarbeidelsen av strategi- og veiledningsheftet: Koordinerende prosjektansvarlige: Linn-Hege Eliassen, Yngve Rønning og Janita Flem. Kursholder i Ny GIV- relatert etterutdanning: Lisbeth Brevik. AFK sentralt: Øyvind Sæteren og Hans-Olav Gammelsrud.

E rfaringer med bruk av strategi- og veilednings- heftet mottas gjerne, men først må heftet leses!

G jør/tenker vi likt når det gjelder læringsstrategier på skolen/i kommunen/i fylket?

I lle bra at vi i Akershusskolen på denne samlingen kollektivt reflekterer rundt læringsstrategier og grunnleggende ferdigheter!