Ny GIV i Akershusskolen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Åsmund Sollien Schau og
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
Læring på arbeidsplassen
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
FYR Ny GIV
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Fra skoletaper til skolemestrer erfaringer med Ny GIV i Akershus.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Sommerskoletilbud i Akershusskolen Evaluering av aktiviteter som ble gjennomført sommeren 2012 og tanker om framtidige tilbud. 11. sept. 2012: Hans-Olav.
Øyvind Sæteren Hans-Olav Gammelsrud Margrethe H. Mobæk Ny GIV / FYR.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Lokal arbeidstidsavtale
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Praksiseksempel fra Lørenskog
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
IKO-modellen i Akershus System for tett og systematisk elevoppfølging Hans-Olav Gammelsrud, avd. videregående opplæring Sarpsborg,
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV Hva startet det med ? – krafttak for grunnleggende ferdigheter Opplæringslovens § 13,10.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Presentasjon- takk Kjekt å få være med og dele erfaringer – verdien av informasjonsutveksling –alt alle vet mer om hvordan på best mulig måte sikre overganger-grunnlag.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Utskrift av presentasjonen:

Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV fase 3 27.06.2012

Ny GIV i Akershusskolen Hva er Ny GIV?

Ny GIV i Akershusskolen

Ny GIV i Akershusskolen

Ny GIV i Akershusskolen Lærerskolering 6 dager. 160 lærere Kompetanseheving/spredning av Ny GIV-metodikk i alle skolene. ca. 600 kursplasser 412 elever intensivopplæring i 10. trinn Systematisk samarbeid mellom kommune og fylkeskommune om tett oppfølging av svakt presterende elever FYR – fellesfag, yrkesretting og relevans IKO- modellen Kvalitets-forum

(tilpasset opplæring) Ny GIV i Akershusskolen Ny GIV og IKO-modellen Spesialundervisning Tredelt elevgruppe Normal oppfølging (tilpasset opplæring) Tett oppfølging (i perioder) Identifisert når: Lavt karaktersnitt Høyt fravær – mønster i fravær IV eller 1. Mistrivsel Urealistiske yrkes/studieplaner Kritiske grunnleggende ferdigheter (lese, skrive, regne) Felles mål i Akershus

Kvalitetsforum Ca. to ganger i året Samordningsmøte Oversikt over hovedutfordringer i det 13-årige løpet Enighet om prioriterte områder for kvalitetsutvikling Samordningsmøte Fylkesdirektør Alf Skaset Skolesjef/kommunaldirektør i 22 kommuner Utforme mål for kvalitetsutviklingen Tildele ressurser til utviklingen Utlyse søkbare prosjektmidler Akershus fylkeskommune Definere tiltak som skal iverksettes i skolene – definere organiseringsform Følge opp måloppnåelse – rapportere Søke om prosjektmidler til alternative prosjekter Fem kvalitetsfora Rektorer vgs. Skolesjef/kommunaldirektør i tilhørende kommuner Kvalitetsutvikling som medfører: Bedre 13-årig løp Høyere gjennomføring vgo. Videregående skoler Ungdomsskoler

Ny GIV i Akershusskolen Innsatsområder 2012: IKO-modellen. Hvordan få til en felles tilnærming til bruk av IKO-modellen i Akershus/i hvert Kvalitetsforum? Erfaringsutveksling og kompetanseheving i Ny GIV-metodikken. Samarbeid på tvers av skoleslagene. Tallmaterialet som utgangspunkt for skoleutvikling. Hvordan kan vi bruke det tallmaterialet vi har per i dag? Hva ønsker kvalitetsforaene av ytterligere data.

Ny GIV i Akershusskolen Nasjonalt nivå FYR i Akershus Styringsgruppe Alf Skaset, fylkesdirektør (leder) Per Hedum, rektor vgs Anne Gry Enger, rektor u-skole Helge Dulsrud og Øyvind Wee kommunaldirektører i Skedsmo og Bærum Elisabeth Kolbjørnsen, leder av veiledningssenter Øyvind Sæteren (prosjektleder) Ledelse Prosjektledelse Øyvind Sæteren AVO prosjektsekretariat Ressursskoler FYR Jessheim vgs. Vestby vgs. Nesbru vgs. Utviklings- og spredningsarbeid Knutepunktskole Koordinator 3 lærere Spredning og erfaringsutveksling Akershus fylkeskommunes fagnettverk Ledersamlinger

Ny GIV i Akershusskolen Skedsmo skal som knutepunktskole: Foreta begrepsavklaring Utføre læreplananalyse – hva skal, bør, kan yrkesrettes Beskrive prinsipper for gode yrkesrettingsopplegg Beskrive behov for fellesfaglig kompetanse i et utvalg bransjer Utvikle og samle gode undervisningsopplegg Beskrive prinsipper for god organisering for å skape rom for lærernes yrkesretting

Ny GIV i Akershusskolen

Ny GIV i Akershusskolen Prosjektstruktur og økonomi Prosjektleder AFK (1 mill) Prosjektansvarlige per kommune (2 mill fordeles etter nøkkel, 3 mill fra 2013) En av de prosjektansvarlige får rolle som koordinator for deltakende kommuner (en per fase) KD finansierer opplæring av lærere og vikarutgifter. Intensivkurs innenfor skolenes rammer.

Ny GIV i Akershusskolen Settes av 7 % ressurs + 1 % per skole til arbeidet. Oppstart 1. august.

Ny GIV i Akershusskolen Settes av 20 % ressurs til arbeidet. Oppstart 1. september. Legges opp til søknadsrunde.

Ny GIV i Akershusskolen Prosjektet skoleåret 2012/13: Lærerskolering i Ny GIV-metodikk – kurs for «superlærere» Faglig innhold fra matematikk-, lese- og skrivesenteret Meget bra evalueringer, praksisnært og direkte overførbart Kommunene får refundert vikarutgifter samt reiseutgifter Starter 15.-17. oktober. Siste samling 14.-15. februar Egen samling i Akershus regnes som 6. kursdag Viktig å plukke ut egnete lærere Intensivkurs- grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter: Ulike modeller, maks 7,5 uketimer 466 takket ja, 412 fullførte i vår Evalueres av følgeforskning NOVA fant i 2011 at tilbud på over 13 uker gav best effekt Prosjektet anbefaler 6 klokketimer per uke

Ny GIV i Akershusskolen Målgruppa for Ny GIV-10 % svakest presterende elever med potensial til å bestå: Prosjektet skal medvirke til at en definert målgruppe får et godt nok grunnlag til å kunne fullføre og bestå videregående opplæring. Dette grunnlaget gis gjennom at; elevene lærer det de trenger av grunnleggende ferdigheter i regning, skriving og lesing, og ved at elevene blir motivert til videre skolegang.

Ny GIV i Akershusskolen Følgende elever i Akershus skal tilbys Ny GIV-status: Elever som befinner seg blant kommunens 10 % svakest presterende elever (til jul i 10. trinn) med potensial til å kunne bestå videregående skole, og som har kritisk svake grunnleggende lese-, skrive- og regneferdigheter, og som trenger et intensivkurs basert på Ny GIV-metodikken for å få et godt nok grunnlag for å kunne fullføre og bestå vgo.

Ny GIV i Akershusskolen Følgende elever skal i utgangspunktet ikke være Ny GIV-elev: Elever som ikke behersker norsk godt nok til å inngå i gruppen (minoritetsspråklige) Elever som ligger godt over 3 i snitt (30 poeng kan være en rettesnor for øvre grense) Elever som gjør det godt i de fleste fag, men som sliter med matte (her bør problemet løses i matte så langt det er mulig) Elever med omfattende IOP

Ny GIV i Akershusskolen Krav til organisering av intensivopplæringen Undervisning kan skje i egne grupper, men det innvilges ikke forsøk for lengre periode enn jan. – juni. (jf. opplæringsloven § 8-2). Undervisningen skal ikke medføre at elevene mister vurderingsgrunnlag i fagene. Forsøk for maksimalt 7,5 timer per uke. Bør fordeles likt på lesing, skriving og regning. Intensivopplæring kan gjerne kombineres med andre aktiviteter for å øke motivasjon for deltakelse.

Ny GIV i Akershusskolen Forsøk etter opplæringslovens § 1-4 Dersom skolen/kommunen planlegger en praksis som avviker fra lov eller forskrift sendes en forenklet forsøkssøknad. Departementet har laget en egen søknadsmal. Alle kommuner som søkte i fjor fikk innvilget. Forsøket innvilges for skoleårene fram til og med 2013. Koordineres av prosjektansvarlig.

Ny GIV i Akershusskolen ENEBAKK ENEBAKK UNGDOMSSKOLE MJÆR UNGDOMSSKOLE GJERDRUM GJERDRUM UNGDOMSKOLE HURDAL HURDAL UNGDOMSKOLE NANNESTAD NANNESTAD UNGDOMSKOLE NESODDEN ALVÆRN UNGDOMSKOLE TANGENÅSEN UNGDOMSKOLE BAKKELØKKA UNGDOMSSKOLE NITTEDAL HAKADAL UNGDOMSSKOLE LI SKOLE NITTEDAL UNGDOMSSKOLE OPPEGÅRD SOFIEMYRTOPP SKOLE, AVD. FLØYSBONN HELLERASTEN SKOLE INGIERÅSEN UNGDOMSSKOLE FLÅTESTAD SKOLE RÆLINGEN MARIKOLLEN UNGDOMSSKOLE SANDBEKKEN UNGDOMSSKOLE

Ny GIV i Akershusskolen Milepæler Ny GIV i Akershusskolen Søke om forsøk etter § 1-4, utarbeide opplegg for intensivopplæring. Høst 2012 Kurs for to lærere per ungdomsskole (Ny GIV-lærere). Start oktober 2012, del 2 februar 2013 Interne kurs i Ny GIV-metodikk tilbys fase 3-skolene (for andre lærere enn Ny GIV-lærerne. Høst 2012 Videreutvikling/implementering av felles IKO-modell. Høst 2012 Innføring av Vokal som hjelpeverktøy. Høst 2012 Intensivopplæring av elever i målgruppa. Start 1. jan 2013