Tilpasset opplæring/ spesialundervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Ordinær opplæring og spesialundervisning Randi Rusten
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Kursdag for foreldre , Inger M. Skar Mouland
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
Endringer i regelverk.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Alvorlig skolefravær.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Opplæringslova.
Per Kristian Storstad AVGO
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Tilpasset opplæring/ spesialundervisning Fagsamling, elektrofag og IKT servicefag 03. oktober 2013 Utdanningsavdelingen v Anne Engan Djupvik Foto: Crestock

Nasjonale mål St.meld. Nr.30: Kultur for læring (2003-04) ”Det er imidlertid et klart mål at spesialundervisning skal være nødvendig for en lavere andel elever enn hva tilfellet er i dag” Økning av vedtak om spesialundervisning de siste årene, spesielt på ungdomstrinnet Intensjonen framover er å bruke mer ressurser på tidlig innsats i på barnetrinnet for å forebygge økende problemer på ungdomstrinnet Enkeltvedtak medfører i stor grad individrettede tiltak for enkeltelever Ressursene skal i større grad rettes mot hele elevgruppen for å gi bedre tilpasset opplæring for alle elever Mange av elevene som får vedtak om spesialundervisning vil kunne få tilbud innenfor tilpasset opplæring Viktige prinsipper i videregående opplæring er: Inkluderende- , likeverdig- og tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring § 1-3 i opplæringsloven: «Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten» Dette er et generelt prinsipp for skolens og bedriftens virksomhet og kjennetegnes av variasjon av arbeidsoppgaver, lærestoff, arbeidsmåter, læremidler og variasjon i organisering av og progresjon i opplæringa Ordinær opplæring for alle - ikke en individuell rett Krever ikke enkeltvedtak Gir ikke klagerett i henhold til forvaltningsloven

Utfordring Stor andel av elevene/lærekandidater søker spesialundervisning Ca 930 søkere i Nordland hvert år PP-tjenesten gir anbefaling om spesialundervisning (Ulike skjema for elev/lærekandidat) Behandling av søknad om spesialundervisning for elever er delegert til de videregående skolene. Lærekandidatenes søknad behandles av utdanningsavdelingen Mange får avslag med begrunnelse i tiltak innenfor tilpasset opplæring Mye tidkrevende saksbehandlingsarbeid Alle elever/lærekandidater som får vedtak om spesialundervisning skal ha individuell opplæringsplan (IOP) og skriftlig halvårsvurdering to ganger per år

Spesialundervisning § 5.1 i opplæringsloven: «Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet , har rett til spesialundervisning» § 4.2 i opplæringsloven: «Lærekandidatar som ikkje har eller ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning etter kapittel 5. For slik opplæring gjeld § 5-1, bortsett frå andre leddet siste setning, §§ 5-3, 5-4, 5-5 og 5-6 tilsvarande.» Sakkyndig vurdering: Før vedtak om spesialundervisning kan fattes skal det foreligge en sakkyndig vurdering som viser elevens behov for spesialundervisning og hvilke opplæringstilbud som skal gis Individuell rett hjemlet i enkeltvedtak Klagerett i henhold til forvaltningsloven

Avklaringer Fylkesmannen i Nordland, fagsamling november 2012 Walter Frøyen, leder PP-tjenesten i Oslo - presisering av hva som er spesialundervisning avvik fra læreplanene i kunnskapsløftet på det aktuell trinnet erstatte innholdet i læreplanene med opplæring på andre områder organisering av opplæringen utenfor skolens ordinære rammer

PP-tjenesten Individrettet arbeid Utredning av behov for spesialundervisning - elever og lærekandidater Utarbeide sakkyndig vurdering med tilrådning om spesialundervisning Systemrettet arbeid Hjelpe skolene og bedriftene i arbeidet med systemtiltak innenfor tilpasset opplæring (f eks klasseledelse, tilpasning ved spesifikke lærevansker, psykiske vansker) Problemstilling: Det brukes betydelig mer tid på individrettet arbeid enn på systemtrettet arbeid – hvordan snu dette?

Sakkyndig vurdering § 5-3 i opplæringsloven: Før kommunen eller fylkeskommunen gjer vedtak om spesialundervisning etter § 5-1 eller vedtak om spesialpedagogisk hjelp etter § 5-7, skal det liggje føre ei sakkunnig vurdering av dei særlege behova til eleven. Vurderinga skal vise om eleven har behov for spesialundervisning, og kva for opplæringstilbod som bør givast.

Forts Sakkyndig vurdering skal blant annet utrede og ta standpunkt til Elevens/lærekandidatens utbytte av det ordinære opplæringstilbodet Elevens/lærekandidatens lærevansker og andre særlige forhold som er viktige for opplæringen Realistiske opplæringsmål for eleven/lærekandidaten Om det ordinære opplæringstilbudet kan tilpasses i forhold til elevens vansker Hvilken opplæring som vil gi et forsvarleg opplæringstilbod Dersom vedtaket avviker fra sakkyndig vurdering, skal vedtaket blant annet vise hvordan fylkeskommunen mener at eleven/lærekandidaten likevel får et opplæringstilbud som oppfyller retten etter § 5-1

Tilbakemeldinger fra PP-tjenesten Vanskelig å vite hvilke systemtiltak skolene/bedriftene har innenfor tilpasset opplæring som eleven/lærekandidaten kan nyttiggjøre seg for å få hjelp til sine vansker (f eks dysleksi, oppmerksomhetsvansker, matematikkvansker) Anbefaler spesialundervisning for å sikre at skolen/bedriften blir kjent med elevens/lærekandidatens behov Skolene planlegger tiltak hvert år ut fra de elevene som har søkt spesialundervisning og får skoleplass Bedriftens tiltak planlegges etter at avtale om opplæring er opprettet Viktig: Gi råd til skoler/bedrifter om hvordan det kan etableres forutsigbare systemtiltak innenfor tilpasset opplæring og til spesialundervisning for elever/lærekandidater som har behov for det

Systemtiltak - eksempel Elev som har dysleksi Mål fagbrev/studiekompetanse og skal følge ordinære læreplaner i alle fag. Har behov for ekstra hjelp i norsk og engelsk Systemtiltak kan være ekstra lærer i klassen i fagene – kan brukes fleksibelt i klassen eller ta ut elever i gruppe Tiltaket kan planlegges samtidig med timeplanlegging for klassene Flere elever kan nyttiggjøre seg tilbudet Erfaring tilsier at behovet for ekstra oppfølging hos elevene på for eksempel VG1 TIP, ikke endrer seg mye fra år til år på den enkelte skole

Økonomi Rammetildelingen til skolene skal dekke Spesialundervisning Styrke tilpasset opplæring ved behov Rammen justeres hvert år – noen får mer, andre får mindre Kan søke ekstra ressurser innen 1. oktober ved store individuelle utfordringer NB! Ekstra ressurser løser ikke alle utfordringer! Viktig med diskusjon og erfaringsutveksling om tilpasset opplæring - med positivt fortegn

Økonomi Lærlinger – bedriften får tilskudd fra fylkeskommunen Lærekandidater - bedriften får tilskudd fra fylkeskommunen. Fylkeskommunale midler tildeles i henhold vedtak om spesialundervisning Ved særskilte behov kan bedriften søke om ekstraordinært tilskudd fra utdanningsdirektoratet (opplæringsloven § 3-1). Gjelder lærlinger og lærekandidater. Fra mai 2013 gjelder dette også for fremmedspråklige lærlinger/lærekandidater med svake ferdigheter i norsk

Lovendring per 01.08.2013 Opplæringsloven § 5-4. Eleven eller foreldra til eleven kan krevje at skolen gjer dei undersøkingar som er nødvendige for å finne ut om eleven treng spesialundervisning, og eventuelt kva opplæring eleven treng. Undervisningspersonalet skal vurdere om ein elev treng spesialundervisning, og melde frå til rektor når slike behov er til stades. Skolen skal ha vurdert og eventuelt prøvd ut tiltak innanfor det ordinære opplæringstilbodet med sikte på å gi eleven tilfredsstillande utbytte før det blir gjort sakkunnig vurdering. Målet med lovendringen er å sikre at skolene faktisk gjør en grundig vurdering av om elevene kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet før de melder elever til PP-tjenesten. Dette gjelder også når eleven skal søke opplæring i bedrift som lærekandidat

Ved behov for spesialundervisning Sakkyndig vurdering Enkeltvedtak - innvilgelse, avslag eller en kombinasjon Individuell opplæringsplan Halvårsvurdering

Individuell opplæringsplan Opplæringsloven § 5-5 For elev som får spesialundervisning, skal det utarbeidast individuell opplæringsplan. Planen skal vise mål for og innhaldet i opplæringa og korleis ho skal drivast. Skolen skal ein gong i året utarbeide skriftleg oversikt over den opplæringa eleven har fått, og ei vurdering av utviklinga til eleven. Utviklinga til eleven skal vurderast ut i frå måla som er satt i eleven sin individuelle opplæringsplan. Skolen sender oversikta og vurderinga til eleven eller til foreldra til eleven og til kommunen eller fylkeskommunen. Endra med lover 27 juni 2003 nr. 69 (ikr. 1 aug 2003, etter res. 27 juni 2003 nr. 774), 21 juni 2013 nr. 98 (ikr. 1 aug 2013, etter res. 21 juni 2013 nr. 685). Vert endra med lov 22 juni 2012 nr. 53 (ikr. 1 jan 2014, etter res. 22 juni 2012 nr. 582).

Forskrift til opplæringsloven § 3-1 Rett til vurdering Elevar i offentleg grunnskoleopplæring og elevar, lærlingar og lærekandidatar i offentleg vidaregåande opplæring har rett til vurdering etter reglane i dette kapitlet. Retten til vurdering inneber både ein rett til undervegsvurdering og sluttvurdering og ein rett til dokumentasjon av opplæringa. § 3-11 Underveisvurdering Lærekandidatar og elevar med individuell opplæringsplan skal både ha undervegsvurdering og rettleiing i samsvar med den opplæringsplanen som er utarbeidd for dei, jf. opplæringslova § 5-5 første ledd. Elevar som er fritekne frå vurdering med karakter etter § 3-20 skal ha undervegsvurdering utan karakter på grunnlag av måla i den individuelle opplæringsplanen så langt planen avvik frå læreplanen for faget.

Forts § 3-13 Halvårsvurdering i fag for elever I vidaregåande opplæring skal halvårsvurdering gjennomførast midt i opplæringsperioden på kvart årstrinn. I fellesfag, jf. § 3-45, skal elevane også ha halvårsvurdering med karakter på slutten av opplæringsåret dersom faget ikkje blir avslutta, jf. læreplanverket. Elevar som er fritekne frå vurdering med karakter etter § 3-20 til § 3-24 skal ha halvårsvurdering utan karakter. For elevar med fritak frå vurdering med karakter etter § 3-20 skal halvårsvurderinga utan karakter givast på grunnlag av måla i den individuelle opplæringsplanen så langt denne avvik frå læreplanen for faget. § 3-20 Fritak for vurdering med karakter for elever med individuell opplæringsplan § 3-21 Fritak for vurdering med karakter for minoritetsspråklige elever som nyleg har kome til Noreg § 3-22 Fritak for vurdering med karakter i skriftleg sidemål § 3-23 Fritak for vurdering med karakter i faget kroppsøving i grunnskolen og i vidaregåande opplæring § 3-24 Fritak frå eksamen

Forts § 3-14. Halvårsvurdering for lærlingar og lærekandidatar i bedrift Halvårsvurdering er ein del av undervegsvurderinga for lærlingar og lærekandidatar. Halvårsvurderinga er utan karakter og skal beskrive kompetansen til lærlingen og lærekandidaten i forhold til kompetansemåla i læreplanverket. Ho skal også gi rettleiing om korleis lærlingen og lærekandidaten kan auke kompetansen sin i faget. Instruktøren gjennomfører halvårsvurderinga utan karakter.

Maler, spesialundervisning Sakkyndig vurdering - elev http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=2681&FilId=11911 Sakkyndig vurdering - lærekandidat http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=2681&FilId=19140 Emner innenfor videregående opplæring i Nordland http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=1306&FilId=11912 Vedtak om spesialundervisning http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=1306&FilId=72 IOP http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=1306&FilId=11350 Halvårsvurdering http://www.nfk.no/Filnedlasting.aspx?MId1=1306&FilId=11349