Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Kryss-kulturell kommunikasjon
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Inga Bostad: Dannelse og utdannelse
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Rune Nilsen prorektor.
Ett perspektiv på regional innovasjon Av Professor Arne Isaksen, UiA og Agderforskning Minnekonferanse for Bjørg Åse Sørensen 22. oktober 2012.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk og læringsmål i forskerutdanningen
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt – uten partenes valg Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
INTERNASJONAL PRIVATRETT Lovvalg i kontrakt Professor dr. juris Giuditta Cordero Moss.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
1 ”Tiden fordrer at det vides meget” Hartvig Nissen 1852.
Status for arbeidet med utvikling av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Disposisjon Bakgrunn bilde 2-4 Mandat bilde 5-6 Målgrupper bilde 7 Definisjoner/eksempler.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
Migrasjon International Organization for Migration.
Source: OECD (2010), Measuring Innovation: A New Perspective, based on Scopus Custom Data, Elsevier, July 2009; OECD, Patent Database, January 2010; and.
Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, november 2016.
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kvalifikasjonsrammeverket
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Merete Asak - Styreleder ISOC Norge
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Forskerutdanningen ved IME
Relevant questions for the Reference Group
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Dekanskolen- utfordringer til sektoren i dag
CAMPAIGNING From vision to action.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
”Tempora mutantur et nos in illis” – Tidene forandres og vi med dem
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
Hva er det gode liv for universitetet eller høgskolen?
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Utdanningskvalitet – Nord universitet
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
SØKNAD OM OPPTAK Utdanningskrav (PhD kandidaten er formelt kvalifisert) Ansettelsesforhold og finansiering (PhD kandidaten ansatt og finansiert i 3 år.
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet i de gamle etablerte doktorgrads- programmene – noen refleksjoner fra innsiden Roger Strand Senterleder, Senter for vitenskapsteori, UiB Medlem, Dannelsesutvalget Styreleder, Vestnorsk nettverk – forskerutdanninga

Kvalitet i de gamle etablerte doktorgradsprogrammene Nødvendige og tilstrekkelige betingelser for kvalitet Hva er kvalitet? Intern og ekstern kvalitet Høy og lav kvalitet Hva ønsker vi at en doktorgrad skal være?

“Doktorgradsutdanningen er i sterk vekst. Men holder kvaliteten tritt med utbyggingen? Har utdanningen fortsatt karakter av ”individuelle livsprosjekt”? Og hva er egentlig kvalitet i doktorgradsutdanningen? [...] Noen mer spesifikke problemstillinger:  Har en holdepunkter for å si noe generelt om kvaliteten i norsk doktorgradsutdanning i internasjonal målestokk?  Er kvaliteten i norsk doktorgradsutdanning preget av jevnhet eller ujevnhet?  Fokuserer NOKUTs standard for doktorgradsstudier på de rette kravene?  Bidrar ordningen med NOKUT-akkreditering av dr.gradsrett til kvalitetsutvikling eller svekkelse av dr.gradsutdanningen?”

Kvalitet og standard

Wikipedia: The European Hotelstars Union has created a profiling system [...]. The main criterias are in quality management, wellness and sleeping accommodation. Hva foretrekker jeg?  Et godt  hotell?  Et dårlig  hotell?  Kan et  hotell være bedre enn et  hotell?  Hva betyr godt og dårlig her?  Hva mangler et dårlig  hotell?

“[...] There is a perennial question that asks which part of the motorcycle, which grain in the sand pile, is the Buddha. Obviously to ask that question is to look in the wrong direction, for the Buddha is everywhere. But just as obviously to ask that question is to look in the right direction, for the Buddha is everywhere.” (p. 86)

Kvalitet og standard Wikipedia: The European Hotelstars Union has created a profiling system [...]. The main criterias are in quality management, wellness and sleeping accommodation. Hva foretrekker jeg?  Hva mangler et dårlig  hotell?  Omtanke, omsorg, personlig ansvarsfølelse og dedikasjon...  Wellness, en god opplevelse, at ting fungerte for meg  Hvilke ting? Trengte jeg Wi-Fi?

Kvalitet som fitness for purpose Nødvendige, men utilstrekkelige betingelser:  Formelle: Plan, aktivitetsnivå, rammevilkår, infrastruktur...  Uformelle: Omtanke, omsorg, personlig ansvarsfølelse og dedikasjon...

FRA LIVSVIKTIG TIL KARRIEREFREMMENDE FORSKNING

FRA ILDSJEL TIL LØNNSMOTTAKER Kan man frykte at strømlinjeformingen av doktorgraden gjør noe med de uformelle betingelsene for kvalitet? Fra et internt faglig perspektiv: ja, kanskje.

Intern og ekstern kvalitet Intern kvalitet = anerkjennes av fagets egne utøvere, følger og behersker fagets egne regler, står innenfor paradigmet Ekstern kvalitet = fitness for purpose definert av noen som står utenfor (arbeidsgivere, Staten, forbrukere, mediesamfunnet... )

Intern og ekstern kvalitet Intern kvalitet = anerkjennes av fagets egne utøvere, følger og behersker fagets egne regler, står innenfor paradigmet Ekstern kvalitet = fitness for purpose definert av noen som står utenfor (arbeidsgivere, Staten, forbrukere, mediesamfunnet... ) Overdrevent internt blikk kan bli nostalgisk, konserverende og i utakt med omgivelsene Overdrevent eksternt blikk kan bli overflatisk, uforstående og ukritisk til drivkrefter i samtida Eksempel: Hjernevask-debatten

Hvordan ta temperaturen på de gamle, etablerte doktorgradene? Det interne blikket fokuserer på  skjøre, uformelle betingelser, definert ved utelukkende interne kriterier, samt  en implisitt idé om den formelle siden: doktorgrad = avhandling (monografi eller 3-4 artikler) opplæringsdel = herk kvalifikasjonsrammeverk = avsporing osv Det eksterne blikket fokuserer både på formelle og uformelle aspekter  på en måte som truer den implisitte interne ideen

NKF – 3. syklus – Kandidaten: er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde behersker fagområdets vitenskapsteori… kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder… kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning … kan drive forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid... på internasjonalt nivå kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap... kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle fo&u-arbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler kan delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon

er i kunnskapsfronten innenfor sitt fagområde behersker fagområdets vitenskapsteori… kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoder… kan bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor fagområdet kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning … kan drive forskning og faglig og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid... på internasjonalt nivå kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap... kan identifisere nye relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning med faglig integritet kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter kan formidle fo&u-arbeid gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler kan delta i debatter innen fagområdet i internasjonale fora kan vurdere behovet for, ta initiativet til og drive innovasjon

Dublin Descriptors – 2+3. syklus can apply their knowledge and understanding, and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity, and formulate judgments with incomplete or limited information, but that include reflecting on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgments; have demonstrated a systematic understanding of a field of study and mastery of the skills and methods of research associated with that field; have demonstrated the ability to conceive, design, implement and adapt a substantial process of research with scholarly integrity; have made a contribution through original research that extends the frontier of knowledge by developing a substantial body of work, some of which merits national or international refereed publication; are capable of critical analysis, evaluation and synthesis of new and complex ideas; can communicate with their peers, the larger scholarly community and with society in general about their areas of expertise; can be expected to be able to promote, within academic and professional contexts, technological, social or cultural advancement in a knowledge based society.

NOKUTs standard skyver problemet i noen grad foran seg Man har høy kvalitet hvis man har høyt internasjonalt nivå. Man har høy kvalitet når mange er professorer.

NOKUTs standard skyver problemet i noen grad foran seg Man har høy (intern) kvalitet hvis man har høyt internasjonalt nivå (vurdert etter interne kriterier). Men hva duger man til? Fitness for what purpose? Who judges on quality? (Silvio Funtowicz & Jerome Ravetz)

... men er dette NOKUTs problem?... kanskje ikke, men det er: universitetenes problem: “degenererende forskningsprogrammer” (Imre Lakatos); stivnende en-faglige miljøer (Helga Nowotny) høgskolenes problem: når de blir vurdert etter for dem irrelevante kriterier  f.eks. når de ønsker å utvikle lokalt forankret samproduksjon av kunnskap med nærings- eller arbeidslivsaktører (profesjons-phd, nærings-phd)

“Doktorgradsutdanningen er i sterk vekst. Men holder kvaliteten tritt med utbyggingen? Har utdanningen fortsatt karakter av ”individuelle livsprosjekt”? Og hva er egentlig kvalitet i doktorgradsutdanningen? Hvordan skiller den seg fra annen høgre utdanning? [...] Noen mer spesifikke problemstillinger:  Har en holdepunkter for å si noe generelt om kvaliteten i norsk doktorgradsutdanning i internasjonal målestokk?  Er kvaliteten i norsk doktorgradsutdanning preget av jevnhet eller ujevnhet?  Fokuserer NOKUTs standard for doktorgradsstudier på de rette kravene?  Bidrar ordningen med NOKUT-akkreditering av dr.gradsrett til kvalitetsutvikling eller svekkelse av dr.gradsutdanningen?”