Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson

2 “The candidates for the exams are the yearly lambs, some of whom have to be sacrificed at the examination table, in order to maintain the socially necessary common knowledge” (Steinar Kvale) Den brutale engelske muntlig (high stakes) vs. den snille norske variant (low stakes)

3 Hva er spørsmålet? Bruk av muntlig? Bruk av ekstern sensor? Skal trekke på…….min forskning om muntlig avsluttende eksamen

4 Historie og +ve kvalitet Grekerne/Romerne…..Middelalderen….GB …Norge (fra ungdomsskolen…) Akademisk muntlig, språk muntlig, profesjonsmuntlig

5 Ekstern sensor i muntlig og –ve kvalitet Ikke krav i lavere grad i Norge Debatt i 2005 på et fagseminar organisert av statsråd….realibilitet Min forskning viser (om bruk av ekstern sensor i slutt eksamen)….sosialisert inn…’hvordan gjør dere det?’ Modighet, “brennende forståelse”…modig

6 Tilbake til kultur…Det å være akademisk.. “Avoid making the candidate feel uncomfortable, refrain from trick questions, unanswerable questions, or questions that are too personal” (Bourdieu) […] the ritual of the viva…consists in the submissive waiting and in the recognition of the academic order which it implies (Bourdieu)

7 Min forståelse…muntlig som forutsigbar språkspill Wittgenstein…språkspill og livsform Vanskelig overgang fra sannhetsspråkspill til vurderingsspråkspill (case-by-case) Velkomst/hilsen…rapport, spørsmål og svar, vurdering språkspill Sensor/kandidat: ‘know-that’ (kunnskap om), ‘know-how’ (kognitiv tankeprosesser), ‘know- how-it-feels’ og den greske ‘know-thyself’ Og hvordan skal en helt ny til muntlig lærer hva kreves av dem….fra de med erfaring?

8 “For what is sillier than to talk about talking, since talking in itself is ever a silly business, except when it is indispensable?” (Cicero)


Laste ned ppt "Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google