Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, 28-29 november 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, 28-29 november 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø
Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, november 2016

2 Utdannings- og forskingssamarbeid med 25 universiteter fra 20 land…
Veileder for stipendiater fra Norge, Kina, India, Ukraina, Sri Lanka For utvekslingsstudenter fra: NO, PL, DE, FR, ES, Afrika, Asia, Eurasia

3

4

5 Utenlandske stipendiater ved NMBU
NMBU har høyeste andel kandidater med ikke-Norsk Masterutdanning (58% mot ~30% UiO, UiB og 43% NTNU) Å ha utenlandske kandidater kan ha flere fordeler, dersom det er gode og riktige kandidater. Får vi de beste? Hva tiltrekker de beste? Renommé Forskergrupper/publikasjoner/forskeridoler Forskingsinfrastruktur Økonomiske forhold Fremtidige arbeidsforhold.

6

7 Hva føler en veileder om en utenlandsk stipendiat?
Det positive: Mulig arbeidshest? Har gode teoretiske kunnskaper Utvidelse av eget nettverk

8 Hva føler en veileder om en utenlandsk stipendiat?
Det negative: Usikker karaktersammenligning/kunnskapsstatus Sterk i teori – svak i praksis Svake språkkunnskaper Tilpasningsvanskeligheter til team Vi han/hun tåle de store kulturelle belastninger? Merarbeid ift norsk stipendiat, særlig utenfor fag.

9

10 Hva føler en internasjonal stipendiat ved ankomst?
Det positive: Fornøyd og klar til å jobbe hardt Føler de har vunnet «noe stort» Økonomisk frihet Sosialt frihet Akademisk frihet Forbedring i livskvalitet Vennlighet hos lærere

11 Hva føler en internasjonal stipendiat ved ankomst?
Det mindre positive: Alt er rart og uvant Annerledes forelesninger og eksamen Alt er fryktelig dyrt Kaldt – annerledes klima Kaldt – ingen venner Skremmende Diskriminering? rasisme, kulturelle, religiøse etc. Lønnsforskjeller

12 the ability to question their own beliefs and values
acquire new skills and knowledge independently formulate creative ideas; integrate ideas and information; achieve quantitative abilities; understand the role of science and technology in society gain in-depth knowledge in a specific field. significantly higher levels of skill development!

13

14

15

16

17 Skape positive relasjoner
Støtte de positive opplevelsene (så langt som fornuftig) Avkrefte de negative opplevelsene og frykt Vise og gi muligheter (oppleve verden, store personligheter, konferanser..) Være en man kan stole på Vær positiv og tolerant Lojalitet, engasjement, team arbeid, hjelpsom.

18 Professor som Ekspert: i mange land, er professoren eksperten og autoriteten. Diskusjon og spørsmål i klassen er ofte frarådet. Internasjonale studenter kan uttrykke frustrasjon eller forvirring når en professor ikke oppfyller forventningene som ekspert. Lærerenes tilgjengelighet: studenter blir ofte overrasket over hvor tilgjengelige vitenskapelige ansatte er i Norge. Forklar hensikten med kontortiden; angi om studenter bør gjøre avtaler på forhånd el. bare stikke innom kontoret. Klasseromsatferd: mange akademiske situasjoner i utlandet er veldig formelle. Internasjonale studenter kan for eksempel bli overrasket over at norske elever spiser eller drikker i klasserommet, eller kaller lærere med fornavn. Forklar! Klasse deltakelse: Arbeid i plenum kan være ubehagelig for internasjonale studenter. De kan finne mer komfort i gruppe- og samarbeidsprosjekter. Skrivning- og forskningsforventninger: det er viktig å avklare tidlig i semesteret hva som er plagiat. Forskning- og skrivningsforventninger varierer mye i andre land, og detaljerte forklaringer vil være nøkkelen til studentenes suksess. Søke hjelp: mange kulturer ser på det å be om hjelp eller støtte som et signal om svakhet eller en som forårsaker problemer. Vi må hjelpe elevene til å forstå verdien av å søke tilleggsressurser når det oppstår problemer.

19 Invester i en utenlandsk stipendiat
Ta vare på nye studenter/stipendiater ved ankomst Skape et kulturelt sikkerhetsnett Stor avlastning for veileder ift ikke faglige forventinger Faglig støtte Ekstra hjelpsom Hjelp til oversettelse Kontakter for nye samarbeidsprosjekter Kulinariske opplevelse for gruppa

20


Laste ned ppt "Kulturelle gevinster og utfordringer i et multikulturelt forskningsmiljø Harsha Ratnaweera, IMT Veilederkurs- NMBU, 28-29 november 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google