TIDSLINJER 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
2 Leseferdigheter og lesevaner
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
FOKUS. MENNESKE OG SAMFUNN
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Nettstedet – struktur.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Å skrive en sakpreget tekst
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Historiefaget i skolen
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
FYR Ny GIV
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
Hvordan gjøre en god eksamen?
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Læreplanen i eldre historie
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Hvordan skrive en god utredning?
Hva er en artikkel?.
TALL I ARBEID Lærebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
Læreplanen Historie Vg2.
TIDSLINJER nettsted.
ERGO FYSIKK 1 Lærebok ● Studiebok ● Elevnettsted ● Lærernettsted.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Alt-i-ett-bøker med elevnettsteder og felles lærerressurser.
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
«Raskt til kjernen av fagstoffet»
Signatur 3.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skriving av prosjektrapport
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Boknytt Hva er nytt i Panorama Vg1?
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
I samme verden Revidert 2013 Bilde inn. Tre integrerende grep Det religiøse livet som inngang til det sentrale Etikk framhevet som et gjennomgående.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Revidert læreplan – revisjon av lærebøker. Revisjon av læreplanen Ny plan HF1: H-16; HF2: H-17 ”For omfattende og kompleks” Statsråd Røe Isaksen: Mer.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Studieteknikk Bison.
Samfunnsfag.
Artikkel.
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

TIDSLINJER 1

TIDSLINJER Komponenter for hvert årstrinn: Lærebok Elevnettsted Lærernettsted

Læreboka: skape en sammenhengende fortelling på grunnlag av kompetansemålene under Samfunn og mennesker i tid gi et solid grunnlag for å dekke målene under Historieforståelse og metoder  Alt i én bok, tilpasset 2-timersfaget Nettstedene: Utnytter mediets muligheter for å gi grunnlag for variasjon, faglig fordypning og differensiering Viderefører kurset i Historieforståelse og metoder Dekker målene knyttet til bruk av digitale verktøy

Den fleksible læreboka En kortfattet, men sammenhengende tekst som er kronologisk bygd opp Norges- og verdenshistorie i parallelle kapitler med ulike fargekoder Tre forskjellige typer tekster i hvert kapittel gir grunnlag for variasjon og differensiering Et grunnkurs i ”historieforståelse og metoder” fordelt på 3 deler i boka  Alt i én bok

Struktur 3 hoveddeler: Fram til ca. 500 e.Kr. Ca. 500–1400 Ca. 1400-1750 ”historieforståelse og metoder” tilknyttet hver hoveddel sammenhengende norsk historie og europeisk historie som kan leses parallelt eller hver for seg egne kapitler om utenomeuropeiske emner/regioner som har hatt stor betydning for ettertida og for utviklingen i Europa hvert kapittel er delt i 3 deler

De 3 delene av hvert kapittel Innledning: Nærbilde Hovedtekst Avslutning: Perspektiver

Innledning: Nærbilde En kort fortelling om en person eller en hendelse som synliggjør noe vesentlig i perioden Levendegjøring Motivasjon Nærhet  Tekster som er lette å lese for alle elever

Hovedteksten en sammenhengende, lettlest tekst mindre detaljrikdom – vekt på de lange linjene konsentrert rundt noen få, sentrale prosesser/problemstillinger som presenteres i en ingress layout med brede marger, som gir et rolig preg og letter konsentrasjonen om lesingen avsluttes med ”test deg selv”-oppgaver og arbeidsoppgaver

Avslutning: Perspektiver En drøftende ”artikkel” som bygger videre på hoveddelen: trekke linjer til vår egen tid utdyping/diskusjon av et historisk fenomen endringer i oppfatning av et fenomen eller en periode ulike historiesyn bruk av historien  Større utfordringer for flinke elever

Eksempel på et kapittel i sammenheng: Kapittel 7

Kapittel 7, s. 134-135 Nærbildetekst: om grunnlaget for korstogene

Ingress og tidslinje Ingressen gir en ramme for kapitlet Tidslinja viser de viktigste prosessene/hendelsene i kapitlet i kronologisk rekkefølge

Rammetekster Rammetekstene trekker fram interessante personer, hendelser eller særtrekk ved en periode, og/eller trekker linjer mot vår egen tid

Kart og illustrasjoner Kartene gir geografiske rammer for teksten og underbygger sentrale poenger

Bilder og bildetekster Alle bildene har utfyllende bildetekster med kildehenvisninger

Oppgaver til hovedteksten

Perspektiver med diskusjonsoppgave, s Perspektiver med diskusjonsoppgave, s.154: Klimaendringene under ”den lille istida” – sammenlignet med i dag

 Variasjon: Ulik sjanger og form på de ulike tekstene  Differensiering: Nærbildetekstene er lette å lese for alle, perspektivtekstene byr på problematisering og større utfordringer  Valgmuligheter: Hovedtekstene kan leses uavhengig av de andre tekstene. Enkelt å kutte ned på tekstmengden hvis ønskelig  Fleksibilitet: De ulike tekstene kan kombineres på ulike måter og leses i den rekkefølgen man ønsker

Historieforståelse og metoder Et ”grunnkurs” knyttet til læreplanens mål Fordelt på 3 deler, plassert etter hver hoveddel av boka Korte innføringstekster knyttet til læreplanens mål: kilder periodisering forklaringer å studere en historisk person

Tekst om periodisering, s.194-195

Historieforståelse og metoder, forts. Oppgaver med tilhørende kilder fra den aktuelle tidsperioden, som øver elevene i det aktuelle læreplanmålet Kortfattet ”skjema” for vurdering av kilder på bokas innbrettsside slik at det alltid er tilgjengelig

Kildeoppgaver s. 80-81

Forklaringsoppgave og kildeoppgave, s. 198-199

”Skjema” for vurdering av kilder s. 78 – og på bokas innbrettsside

En lærebok tilpasset 2-timersfaget Omfang: Hovedtekst: 229 sider Nærbildetekster: 28 sider Perspektivtekster: 27 sider Historieforståelse og metoder: 21 sider En sammenhengende, strukturert tekst som de fleste elever kan lese på egen hånd Dekker læreplanmålene knyttet til historieforståelse og metoder – med unntak av det digitale Enkelt å velge – og å velge bort  Den fleksible læreboka