TIDSLINJER 1
TIDSLINJER Komponenter for hvert årstrinn: Lærebok Elevnettsted Lærernettsted
Læreboka: skape en sammenhengende fortelling på grunnlag av kompetansemålene under Samfunn og mennesker i tid gi et solid grunnlag for å dekke målene under Historieforståelse og metoder Alt i én bok, tilpasset 2-timersfaget Nettstedene: Utnytter mediets muligheter for å gi grunnlag for variasjon, faglig fordypning og differensiering Viderefører kurset i Historieforståelse og metoder Dekker målene knyttet til bruk av digitale verktøy
Den fleksible læreboka En kortfattet, men sammenhengende tekst som er kronologisk bygd opp Norges- og verdenshistorie i parallelle kapitler med ulike fargekoder Tre forskjellige typer tekster i hvert kapittel gir grunnlag for variasjon og differensiering Et grunnkurs i ”historieforståelse og metoder” fordelt på 3 deler i boka Alt i én bok
Struktur 3 hoveddeler: Fram til ca. 500 e.Kr. Ca. 500–1400 Ca. 1400-1750 ”historieforståelse og metoder” tilknyttet hver hoveddel sammenhengende norsk historie og europeisk historie som kan leses parallelt eller hver for seg egne kapitler om utenomeuropeiske emner/regioner som har hatt stor betydning for ettertida og for utviklingen i Europa hvert kapittel er delt i 3 deler
De 3 delene av hvert kapittel Innledning: Nærbilde Hovedtekst Avslutning: Perspektiver
Innledning: Nærbilde En kort fortelling om en person eller en hendelse som synliggjør noe vesentlig i perioden Levendegjøring Motivasjon Nærhet Tekster som er lette å lese for alle elever
Hovedteksten en sammenhengende, lettlest tekst mindre detaljrikdom – vekt på de lange linjene konsentrert rundt noen få, sentrale prosesser/problemstillinger som presenteres i en ingress layout med brede marger, som gir et rolig preg og letter konsentrasjonen om lesingen avsluttes med ”test deg selv”-oppgaver og arbeidsoppgaver
Avslutning: Perspektiver En drøftende ”artikkel” som bygger videre på hoveddelen: trekke linjer til vår egen tid utdyping/diskusjon av et historisk fenomen endringer i oppfatning av et fenomen eller en periode ulike historiesyn bruk av historien Større utfordringer for flinke elever
Eksempel på et kapittel i sammenheng: Kapittel 7
Kapittel 7, s. 134-135 Nærbildetekst: om grunnlaget for korstogene
Ingress og tidslinje Ingressen gir en ramme for kapitlet Tidslinja viser de viktigste prosessene/hendelsene i kapitlet i kronologisk rekkefølge
Rammetekster Rammetekstene trekker fram interessante personer, hendelser eller særtrekk ved en periode, og/eller trekker linjer mot vår egen tid
Kart og illustrasjoner Kartene gir geografiske rammer for teksten og underbygger sentrale poenger
Bilder og bildetekster Alle bildene har utfyllende bildetekster med kildehenvisninger
Oppgaver til hovedteksten
Perspektiver med diskusjonsoppgave, s Perspektiver med diskusjonsoppgave, s.154: Klimaendringene under ”den lille istida” – sammenlignet med i dag
Variasjon: Ulik sjanger og form på de ulike tekstene Differensiering: Nærbildetekstene er lette å lese for alle, perspektivtekstene byr på problematisering og større utfordringer Valgmuligheter: Hovedtekstene kan leses uavhengig av de andre tekstene. Enkelt å kutte ned på tekstmengden hvis ønskelig Fleksibilitet: De ulike tekstene kan kombineres på ulike måter og leses i den rekkefølgen man ønsker
Historieforståelse og metoder Et ”grunnkurs” knyttet til læreplanens mål Fordelt på 3 deler, plassert etter hver hoveddel av boka Korte innføringstekster knyttet til læreplanens mål: kilder periodisering forklaringer å studere en historisk person
Tekst om periodisering, s.194-195
Historieforståelse og metoder, forts. Oppgaver med tilhørende kilder fra den aktuelle tidsperioden, som øver elevene i det aktuelle læreplanmålet Kortfattet ”skjema” for vurdering av kilder på bokas innbrettsside slik at det alltid er tilgjengelig
Kildeoppgaver s. 80-81
Forklaringsoppgave og kildeoppgave, s. 198-199
”Skjema” for vurdering av kilder s. 78 – og på bokas innbrettsside
En lærebok tilpasset 2-timersfaget Omfang: Hovedtekst: 229 sider Nærbildetekster: 28 sider Perspektivtekster: 27 sider Historieforståelse og metoder: 21 sider En sammenhengende, strukturert tekst som de fleste elever kan lese på egen hånd Dekker læreplanmålene knyttet til historieforståelse og metoder – med unntak av det digitale Enkelt å velge – og å velge bort Den fleksible læreboka