Utfordringer i familien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Alkohol | SVØMMING.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
-ikke bare for zippylæreren…
Jakttrening med retriever
Klasseregler.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
Mestring og forebygging av depresjon
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Lederstil og Motivasjon.
Kampen skole Vår visjon:
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Victoria og Victoria.  Når begynte vi å skulke?  Hvorfor skulket vi? ◦ U planlagt ◦ Planlagt  Hva gjorde vi når vi skulket? ◦ Sove ◦ Ruse seg ◦ Alene?
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Skole- hjem samarbeid.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
SAMSPILLMETODEN DIALOG
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Utfordringer i familien ADHD - DAG Utfordringer i familien

SØSKEN Kan innebære spesielle utfordringer Vokse opp med en bror eller søster ADHD er uklart, usynlig og vanskelig å forklare Behøver ikke være en for stor byrde Søsken har også behov for å bli sett og hørt De trenger at noen interesserer seg for hvordan de har det

SØSKEN Regulerer hverandre gjensidig Gjøre hverandre tjenester Lære hverandre ferdigheter Låne av hverandre Skjønne hverandre Støtte hverandre Tjene som modell for hverandre Mange gode felles opplevelser Søsken modnes følelsesmessig og intellektuelt Korrigerer og setter grenser for hverandre

SØSKEN /UTFORDRINGER Springe fra en aktivitet til en annen Ødelegge et felles produkt Ikke innordne seg lekens regler eller vente på tur Søsken lider av å se søster/bror komme til kort Bror/søster som gjennom egen atferd fremprovoserer konflikt Leksesituasjon foreldre-søsken - konfliktsituasjoner som skaper amper stemning - leksehjelp Yngre søsken går forbi prestasjonsmessig Innrapportering/sladring – syndebukk/sladrehank Mobbing av søsken i nærmiljø/skolevei Søster/bror`s atferd bidrar til start eller vedlikehold av mobbing

FORELDRE/FORESATTE Større utfordringer som oppdragere enn gjennomsnittet Høy grad av tydelighet overfor barna Opptatt av å ta i mot de positive signalene Nyttig å være bevisst på hvilke faktorer som virker i ens egen familie Hva er virksomt? Viktig å minne seg på hvem som er voksen og dermed ansvarlig for barnet Tro på opplegget Gjennomføre oppgavene Helhjertet inn for å få til endringer Struktur, tydelighet og konsekvens i forholdet mellom barn/voksen Foreldre føler at de alltid må være til stedet Våger ikke å la andre være barnevakt

FORELDRE/FORESATTE Øyeblikkelig respons Skape sammenheng mellom barnets innspill og den voksnes reaksjon ADHD avhengig av umiddelbar reaksjon for at innlæring skal skje Gjelder ros og irettesettelser Ros har større effekt ved umiddelbar respons Måten man reagerer på har like stor betydning som at man reagerer Oppmerksom på positiv atferd Ros handler mye om å rose på den riktige måten Ros må settes i system og gis systematisk

FORELDRE/FORESATTE Øyeblikkelig respons Tydelige regler og konsekvenser Regler og konsekvenser tilpasses barnets alder Reaksjon på regelbrudd raskt etter forseelsen Viktig å følge opp – ikke tomme trusler Viktig å ikke gi seg Gi kort, god informasjon om bakgrunnen for reglene og hvorfor de er der Irettesettelser kan av barn oppleves som mas Sårbarhet for masing Kan gi følelsen av ikke å strekke til

FORELDRE/FORESATTE Kontroll på egne følelser Være systematisk og konsekvent Føre var Verdsette barnet Belønning/ros

FORELDREVEILEDNING Webster-Stratton PMTO MST Gruppetilbud for foreldre/foresatte v/ BUP