Filosofisk visdom i den kommunale hverdag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Advertisements

Oppfølging normer og regler
Filosofiske samtaler med barn
Etikk i møte med mennesket
Normer, verdier og holdninger
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Filosofi og etikk etter KRL-boka 2005 Ralph Meier Høgskulen i Volda
Det gode Det rette Det rettferdige
Frivillighet og kultur – dialog og demokrati
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Introduksjonssenteret
Etikk.
Den gode religions- og livssynslæreren
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
Utdanningsforbundet Halden
Lærerprofesjonens etiske plattform
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Klimaetiske utfordringer – et etisk og moralsk blikk på klima og CO2
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Legg strategi for å vinne en miljøsak Tid: 30 minutter For mer info om foredraget kontakt: Andre relevante foredrag.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Etikk for finansielle rådgivere
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Lek og Læring i barnehagen
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Verdier – noen tanker og observasjoner
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
Må staten effektivisere?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Etikk i skole og arbeidsliv
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Om å ta mennesket på alvor – eller: hvordan ha god nok moral til å selge strikk metervis Filosofisk visdom i den kommunale hverdag Henrik Syse, forsker og filosof hsyse@online.no Etikkopplegg fra Vesterålsregionen, 13.2.2008

Fra Sokrates til i dag Vi lever i en raskt foranderlig tid. Fremskrittet synes å gå fortere enn vår etikk og moral. Klarer vi å kompensere for det? Klarer vi å skape rommene for den gode samtale og refleksjon? Sokrates’ ideal: Samtalen som er åpen, men som samtidig har en basis og et mål.

Etikk eller moral? Etikk: ”Faget” – og den refleksjonen som ligger til grunn for det. Moral: Våre egne holdninger og vår egen oppførsel – som individer eller yrkesgrupper. Er det samsvar mellom etikk og moral? Og hvordan kommer vi oss fra all den velmente etikken til den gode moralen?

Hvorfor etikk og verdier? Fordi mennesker er skjøre og kan ødelegges. Fordi mye er lov (”rett”) uten at det nødvendigvis er etisk holdbart (”godt”). Fordi vi ofte kommer i situasjoner der det er asymmetri mellom kunnskap / profesjonalitet og den som trenger vår hjelp og våre tjenester. Fordi vi trenger å se oss selv og det vi gjør utenfra.

Moralfilosofiske perspektiver Pliktetikk: refleksjon om de plikter, regler og rettigheter vi trenger å forholde oss til. Konsekvensetikk: refleksjon om hvem som berøres av våre handlinger, og hva vårt ansvar består i. Dydsetikk: refleksjon om hvem vi er, og hvem vi ønsker å være. Disse tre tilnærmingene utfyller hverandre.

Etikk – ikke bare ”nei, nei” Dydsetikken viser oss viktigheten av stolthet og glede som en del av etikken. Hvordan kan vi bygge en identitet som ivaretar de etiske imperativene? Hvordan kan vi samtidig lære å ta vare på forskjeller, og la oss berike av dem? Og hvordan kan vi huske at ikke alt er etikk?

Stikkord for den ”etiske veien” videre: Forberedelse: Vi må tenke og reflektere på forhånd – underveis kan det være for sent! Fantasi: Vi må hjelpe hverandre til å tenke annerledes når vi blir ”stående fast”. Forventninger: Vi må formulere klart hvilke forventninger vi har – og etisk sett bør ha – til oss selv og hverandre. Forbilder: Vi må identifisere gode forbilder og eksempler – og prøve å være det selv!