Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Advertisements

Eksempler på samarbeidsløsninger Rådmann Torleif Gjellebæk – Hvaler kommune
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
Presentasjon av utredningen av forhold vedrørende ny felles parkeringsregulering v/advokat Erna M. Larsen.
8 Det politiske systemet i Norge
Advokat Øyvind Renslo, KS
Professor Frank Aarebrot Institutt for sammenlignende politikk Samordningsreformens konsekvenser: Geografi og demokrati Foredrag på Voss
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Innspill fra rådmann i Tydal kommune. Gunnbjørn Berggård
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Formelt interkommunalt samarbeid
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
Hvorfor kommuner? SOBK- opplæring Gardermoen Torstein Amdal og Dag Christiansen, rådgivere omstillingsenheten Fagforbundet.
Presentasjon i forbindelse med Statsråd Bjarne Håkon Hanssen sitt besøk i Levanger – Kommunalsjef Øystein Sende 1 STATSRÅD BJARNE HÅKON HANSSEN.
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
NAV-konferanse 5.mars 2009 Rådmannens ansvar og interesse for NAV-kontoret.
Modellkommunene Hva er unikt?
KS Høstkonferanse 20. oktober 2009 Samarbeid i Mosseregionen Moss Rygge Råde Våler Kjerstin Wøyen Funderud, ordfører i Våler.
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Arkiv og interkommunale samarbeidsløsninger: Oslo, Om interkommunalt samarbeid 2.Veilederen 3.Arkivledernes rolle ved etablering av interkommunalt.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Presentasjon - Filmtreff Ringen 9.oktober Aurora kino IKS  Interkommunalt selskap (IKS)  Fusjon av de kommunale foretakene Tromsø kino KF og Alta.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Velkommen til strategimøte
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Asker - mulighetenes kommune
Komité mennesker og livskvalitet
Komité mennesker og livskvalitet
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Presentasjon på KS-nettverk
Komité mennesker og livskvalitet
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Reformarbeidet i offentlig sektor
Plan- og utviklingskomité Driftskomité
Utskrift av presentasjonen:

Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh

Velferdskommunen Kommunen er et demokratisk organ, opprettet for å ivareta lokal- samfunnets ve og vel, derunder velferdsstatens ide om likeverdighet, solidaritet og et menneskeverdig liv for alle. Ut av dette springer et viktig poeng: Kommunen som ett lokalt, demokratisk bemyndiget sted hvor inn- byggerne kan gå for å få løst hele sin velferdsmessige problemstilling, med krav på å bli hørt og tatt på alvor (hvis ikke er veien kort til klageinstansen: rådmannen, ordføreren, politikerne, valgurnen). Dette krever kommuner med en klar og enhetlig ansvars- og myndig- hetsstruktur i både demokratisk og operativ forstand.

Problemstillingen – trinn 1 Stadig større del av kommunens virksomhet er lagt ut til hel- eller deleide kommunale selskap (AS, IKS) eller kommunale foretak (KF) Dette har ført til - oppsplitting av den tidligere helhetlige oppgaveløsingen - et demokratiproblem, etter som de oppgavene som flyttes ut bare underlegges indirekte politisk styring, og i økende grad samstyring - et praktisk og politisk koordineringsproblem, etter som de nye enhetene ikke er underlagt rådmannens myndighet (og dessuten har en tendens til å bli ganske autonome)

Eierskapspolitikk - Et hovedspørsmål - Noen må ivareta behovet for samordning mellom ulike enheter, slik at den samlede oppgaveløsingen blir helhetlig og basert på løpende styringsdialog med kommunestyret. Hvem andre kan ivareta dette enn rådmannen? Selskapsorganiseringens politiske styringsproblematikk henger derfor nøye sammen med en administrativ styringsproblematikk. Enheter som i hovedsak leverer internt, eller samproduserer kommunale tjenester sammen med andre kommunale enheter, bør organiseres under rådmannen.

Eierskapspolitikk - Noen andre momenter - Eierskapsprinsipper (åpenhet, forutsigbarhet, effektivitet) Policy (likestilling, miljø osv) Styresammensetning, habilitet, godtgjøring osv Kjøreregler Utbytte Eierskapsmelding

Problemstillingen – trinn 2 Før 2007: bare rene driftsoppgaver kunne flyttes ut Etter 2007: også forvaltning og myndighetsutøvelse kan flyttes ut – til interkommunale samarbeidsordninger – KL § 28 Samhandlingsreformen forutsetter til dels svært omfattende samarbeid mellom kommuner.

Et praktisk/operativt problem (f eks kommunelege ) AS NAV IKS § 27 § 28 Kommunelege Rådmannen § 28 DMS § 28 AS Samhandlings reformen? Kommune B Kommune C Kommune D Legevakt Fastleger Kommune E

Interkommunalt frislipp Fragmentering? Demokratiproblem? Praktiske koordineringsproblem? Hva åpner dette for i neste omgang? Hva med velferdskommunen?