Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
ambisjoner og realiteter
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
OLF Gass Lekkasje Reduksjon Prosjekt
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
Hva er Fretex ?.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
NHO – Bistandskonferanse 10. februar 2010 Våre erfaringer fra Afrika – Mulighetenes kontinent!
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Varsling om kritikkverdige forhold
Petroleumstilsynets satsning på entreprenørene i petroleumsvirksomheten Entreprenørseminar 7. april 2005 Sigve Knudsen P e t r o l e u m s t i l s.
UTDANNING, SERTIFISERING OG BEMANNING
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
© 2011 Tieto Corporation Rom ble ikke bygget på èn dag... Tietos erfaringer med Elin-K prosjektet Anne Tveten Prosjektleder og produkteier for eLink Tieto,
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Samarbeid for Sikkerhet Status Status seminarer/konferanser er arrangert (Sikkerhet og Kran&Løft planlagt 2005) OTF er etablert.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Sokkelåret 2003 Status for helse, miljø og sikkerhet
Morten Bøhlerengen Fagsjef HMS Norges Rederiforbund
Status på restitusjon og hvile Presentasjon for Sikkerhetsforum den
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
OLF GaLeRe Prosjekt Vi nådde målet.
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
Sikkerhetsforum ”Tap anker og posisjon” Morten Bøhlerengen Norges Rederiforbund.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Ptils oppfølging av entreprenørene
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Samarbeid for Sikkerhet Status Anbefalinger og Retningslinjer under forberedelse Utdyping av Anbefaling 003 ”HMS i Kontrakter” (interne diskusjoner.
Sikkerhetsforum 01/ Knut Thorvaldsen Dennis L. Dickhausen
Sikkerhetsforum 02/ Møtereferat 1/05 – Status oppfølging SUT seminar
ET LØFT FOR FORPLEINING OPPSUMMERING. Oljeindustriens Landsforening OPPSTART-FREMDRIFT PROSJEKTET STARTET HØSTEN 2001 FERDIGSTILLT VED RAPPORT.
OLF-rapport : Kost/nytte-utfordringer i HMS-regelverksregimet på norsk sokkel Sikkerhetsforum
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Hanne Sofie Logstein, Nordisk Institutt for sjørett, Avdeling for Petroleums- og Energirett Styring ved ikke formaliserte regler på norsk sokkel NIFS`
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Cake Q3 Storulykke 1.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Barn, unge og integrering N. K. S. -dagene 20
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Seniorrådgiver Ann Lisbeth Sandvik, FIOA Helsedirektoratet
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Samarbeid for Sikkerhet Status Odd Magne Skei.
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Entreprenørseminar 7. april 2005 Øyvind Lauridsen Petroleumstilsynet
Møte om livbåter
HMS-året Snorre Hendelsen har vært en vekker for hele industrien. Det er positivt at næringen har vært nysgjerrig på erfaringene etter.
Utskrift av presentasjonen:

Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS

PROJECT NUMBER HERE - 2 Bakgrunn Selvstendiggjøring av rederne to arbeidsgrupper leverer sine rapporter, bl.a med felles anbefaling om at det utarbeides en ordning med ”brukssamtykke” for flyttbare innretninger. Arbeidsgruppene var bl.a et resultat av Mørkved- rapporten og annet arbeid utført i Næringslovutvalget, OED og OD KAD og NHD beslutter at det skal utarbeides og etableres en ordning med såkalt ”brukssamtykke”

PROJECT NUMBER HERE - 3 Bakgrunn Selvstendiggjøring av rederne leveres søknad om SUT for West Navigator. I og med at ordningen ennå ikke var formalisert, var dette et pilot prosjekt etableres ordningen med SUT for flyttbare boreinnretninger utstedes den første SUT til West Navigator.

PROJECT NUMBER HERE - 4 Bakgrunn Selvstendiggjøring av rederne gjøres SUT-ordningen obligatorisk for flyttbare boreinnretninger planlegges ordningen utvidet til også å omfatte: –boliginnretninger (flotell) –flyttbare innretninger for boring, produksjon, lagring og avskipning (FPDSO og FPSO) –brønnintervensjonsinnretninger (når disse penetrerer og opererer brønnens barrierer)

PROJECT NUMBER HERE - 5 Resultater - regelverkskompetanse Selvstendiggjøring av rederne Rederne har tradisjonelt hatt god kompetanse på maritim lovgivning og klasseregelverk Rederne ble mer oppmerksomme på egne plikter som ansvarlige deltakere i petroleumsaktiviteten SUT-ordningen synliggjorde behovet for å tilegne seg tilsvarende kompetanse innen petroleumslovgivningen Rederne deltar nå mye mer aktivt i utviklingen av petroleumsregelverket

PROJECT NUMBER HERE - 6 Resultater - dialog Selvstendiggjøring av rederne Før SUT-ordningen var kommunikasjon til og fra OD (nå Ptil) i beste fall via operatør Ofte ble rederen bare presentert operatørs tolkning av hva som var myndighetenes krav og forventninger Interessekonflikter mellom operatør og reder blomstret Løsninger som ble valgt var ofte ikke optimale for reder –teknisk –økonomisk

PROJECT NUMBER HERE - 7 Resultater - dialog Selvstendiggjøring av rederne Med SUT-ordningen er det nå direkte kommunikasjon mellom Ptil og rederne Rederne er gitt anledning til å argumentere for og kan ofte implementere optimale løsninger Når det inngås kompromisser, er årsaken som oftest forstått og akseptert av rederne For rederne er det blitt mer forutsigbart å drive petroleumsvirksomhet på norsk sokkel Ptils tillit til redernes kompetanse og etterrettelighet har økt

PROJECT NUMBER HERE - 8 Resultater - dialog Selvstendiggjøring av rederne Rederne har faktisk ved flere anledninger fått komplimenter fra Ptil

PROJECT NUMBER HERE - 9 Resultater - samarbeid Selvstendiggjøring av rederne Rederne bruker aktivt sin interesseorganisasjon, som er Norges Rederiforbund Samarbeidet i Gruppen for Offshore Entreprenører, Driftsutvalget for Boreentreprenører og KHMS Forum har vært medvirkende faktorer til selvstendiggjøringen Rederne er blitt flinkere til også å inkludere arbeidstaker- organisasjonene i alt HMS-arbeid

PROJECT NUMBER HERE - 10 Utfordringer Selvstendiggjøring av rederne Å være selvstendig koster, men ikke nødvendigvis mer enn å være 100% underlagt operatør –kompetansebygging –ressursbruk (internt og eksternt) –gebyrer og avgifter Forventningsnivået hos enkelte i Ptil og hos noen operatører er nå og da urealistisk høyt. En reder vil aldri kunne stille med tilsvarende ressursene som en operatør, hverken når det gjelder økonomi eller personell

PROJECT NUMBER HERE - 11 Resultater - status Selvstendiggjøring av rederne Rederne har bedre kompetanse i å drive maritim virksomhet enn operatørene Rederne har minst like god kompetanse på petroleumsregelverket (innenfor vårt virkeområde) som operatørene Rederne er kommet minst like langt som operatørene når det gjelder å utvikle god HSM-kultur

PROJECT NUMBER HERE - 12 Resultater - kommunikasjon Selvstendiggjøring av rederne Rederne blir faktisk mer og mer like operatørene OPERATØR REDER