Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

27.12.2018 Møte om livbåter 1.10.2007.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "27.12.2018 Møte om livbåter 1.10.2007."— Utskrift av presentasjonen:

1 Møte om livbåter

2 OPERATØR OG REDER ER ANSVARLIG
Operatørene og rederne har et selvstendig ansvar for forsvarlig drift på egne innretninger Ansvaret innebærer bl.a. å gjøre en enkeltvis og samlet vurdering av alle faktorer som har betydning for sikker evakuering til enhver tid og under alle værforhold på egen innretning Ny usikkerhet om livbåtenes egnethet til sikker evakuering under alle forhold Operatørene og rederne skal ha en føre-var tilnærming til denne usikkerheten inntil denne er fjernet. Vi er nå inne i vintersesongen! Vurdere om usikkerheten er relevant for egen virksomhet Iverksette nødvendige kompenserende tiltak

3 Fjerne usikkerheten Flott at næringen samarbeider om gode løsninger som fjerner usikkerhet til evakueringsmidler og utsettingsarrangementers egnethet i petroleumsvirksomheten. Det HASTER med å fjerne usikkerheten. Enkelte maritime normer og standarder er ikke egnet til bruk i petroleumsvirksomheten. Ptil har tatt bort referansen til disse i petroleumsregelverket.

4 Regelverket om beredskapstiltak
AF § 68 om håndtering av fare-og ulykkessituasjoner Den ansvarlige skal sikre at nødvendige tiltak blir satt i verk så raskt som mulig ved fare- og ulykkessituasjoner slik at d) personellet på innretningen kan evakueres raskt og effektivt til enhver tid, jf. også innretningsforskriften § 43 om evakueringsmidler IF § 43 om evakueringsmidler Personell på innretninger skal kunne evakueres raskt og effektivt til et sikkert område under alle værforhold, jf. aktivitetsforskriften § 68 om håndtering av fare- og ulykkesituasjoner, bokstav d

5 Flyttbare innretninger og RF § 3
Flyttbare innretninger bruker som regel RF § 3 og tekniske krav i maritimt regelverk Der operatør/reder i medhold av RF § 3 har valgt å benytte tekniske krav i maritimt regelverk gis Petroleumstilsynet myndighet til å fastsette tilleggskrav på områdene som nevnt i første ledd bokstav a til og med e, når disse kravene kan begrunnes ut fra sikkerhetsmessige hensyn. Vi kan kreve mer enn Sdir regelverket

6 Ptils bekymring Kan personell på alle innretninger evakueres raskt og effektivt til et sikkert område under alle værforhold ved hjelp av eksisterende livbåter? Kan den enkelte aktør leve med fortsatt usikkerhet? Er modifikasjonene som ble identifisert av livbåtprosjektet ferdige? Vi er kjent med prioriterinene: helik, bro, livbåt Det vil ta både vinter og vår før alle ff livbåter har vært gjennom testene hos Marintek Hvorfor er ikke dette på plass?

7 Overbygg/ Styrke Livbåt og antall ALS/ULS Status 05 juli 2007
Livbåt og antall ALS/ULS Status 05 juli 2007 Kommentarer/ utestående arbeid FF1000D - 21 stk Er mod. til ULS Har setebegrensinger pga G krefter For å redusere G krefter, så ble FF1000DR laget og testet. FF1000DR - (21 stk) Ingen offshore installasjon modifisert. ALS: eksisterende tak og oppheng kan modifiseres offshore ULS: Nytt overbygg må lages. FF stk FF800 – 1 stk FF34 – 8 stk FF1000S- 6 stk Er mod. til ALS - ALS: forsterkning av sidespant+ område ved frontluke. ULS: Nytt overbygg må lages FF48.1 – 45 stk Holdt ALS - ( ikke modifisert) ALS: Aktre bordingsluke ULS: ALS+ forre bordingsluke+ styretårn FF48.2 – 39 stk Er mod. til ALS ULS: Begge bordingslukene + bakre vegg i styrtårn FF48.3 – 3 stk Holdt ALS ( ikke modifisert) ULS: Nødluke+ bordingsluke+ styretårn FF32 ULS: Bordingsluke+ styrtårn

8 NORSAFE GES BÅTER * forutsetter utskifting av luker Modell Antall
Modell Antall Forsterket overbygg Status Kommentar GES 40 43 43 til ALS ALS * ULS løsning utarbeidet GES 40MB 15 15 til ALS GES 30 5 5 til ALS GES 50 4 ikke behov GES 33 13 GES 25 1 - Håndteres av Volve prosjektet * forutsetter utskifting av luker

9 Svar på vårt brev av 11.9.2007, spørsmål 1
Hvordan håndterer selskapet denne informasjonen for å sikre at egen virksomhet er forsvarlig? De fleste henviser til OLF/NR + delsvar som følger: Har kontakt med produsent Har 200 % dekning Forholder seg kun til LSA/IMO krav inntil videre Vurderer Statoils tester Har hatt gjennomgang av alle båter og innretninger Vi er i tvil om at de ansvarlige har gjort tilstrekkelig vurderinger for egne innretninger, ref. påbegynt vintersesong

10 Svar på vårt brev av 11.9.2007, spørsmål 2
Hvilke eventuelle kompenserende tiltak har selskapet, ut fra en føre-var tilnærming, planlagt å innføre inntil fakta er avklart med hensyn til fremdrift på livbåter? Ptil er kjent med følgende kompenserende tiltak på: - Troll B, Troll C, Njord A, - Sleipner B, Veslefrikk A og B, Huldra, Åsgard B, Heidrun og Kristin Konsekvenser, bl.a. nedbemanning og stopp av aktivitet/produksjon - 2 redere har innført operasjonelle tiltak

11 Spørsmål eller kommentarer?
Spørsmål eller kommentarer?

12 Forventninger Aktørene har et selvstendig ansvar for forsvarlig drift. Det er ikke tilstrekkelig å vise til et nytt OLF prosjekt som kompenserende tiltak. Aktørene må foreta en grundig vurdering om hva sikker evakuering under alle værforhold innebærer når det hersker berettiget tvil om livbåtenes egnethet under visse vær-scenarier. ”Føre-var” prinsippet må anvendes inntil ALL tvil er fjernet. Hvis evakuering er problematisk må kompenserende tiltak for den enkelte innretning identifiseres. Tiltakene må adressere nåsituasjonen ut fra den kunnskap aktøren har nå og ikke i 2008, de må være robuste, fjerne tvil og demonstrere hva, hvor, og hvordan sikker evakuering kan gjennomføres.

13 Etter dette møtet Operatører og redere som etter vår vurdering ikke har svart tilfredsstillende på vårt brev, av vil få pålegg om å svare på ny.

14 Takk for møtet


Laste ned ppt "27.12.2018 Møte om livbåter 1.10.2007."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google