Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kjønn og likestilling- menn i barnehagen
Advertisements

Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Bruken av storsekkløft
Digital kompetanse i Mat og helse
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Språk og sosialisering
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Rolighetsmoen barnehage
Oppgave: Nærmiljø og samfunn – kartlegging av mulige tema og aktiviteter Del I Gjennomfør en kartlegging av ulike temaer og aktiviteter som er aktuelle.
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny barnehagelov og rammeplan
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Religion, etikk, filosofi: Ny Rammeplan for barnehagen
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
Tverrfaglig prosjekt - Samfunnsfag og Pedagogikk.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
"God bagasje på livets reise."
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Framtidens barnehage.
Etikk i pedagogisk arbeid
Regelverk, rammefaktorer og målsettinger
Kurs nye praksislærere 28. oktober 2014 Toril Hanssen 1.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Pressekonferanse 8.april 2005 Stortingsmelding nr 28: Om evaluering av maksimalpris i barnehager Ot.pr. nr. 72: Om lov om barnehager Barne- og familieminister.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Definisjoner.
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barnehagene i vår tid Oppdrag En ”annen” barnehage og en annen tid? Horten Turid Thorsby Jansen.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Hva er en barnehage og hva kan den bli?
Mitt oppdrag Kva for utfordringar, i ny rammeplan for barnehagen, vil praksisfeltet trekkja fram som særs viktige for førskuleutdanninga Perspektiv ein.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppstart i barnehagen.
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaverSamfunnsfag i F-utdanninga

Ane Bergersen - HSF2 Samfunnsfag – det viktigste faget? SSSSterkere fokus på det samfunnsfaglige gjennom hele forskriften IIII samfunnsfag blir det viktig å se på hele rammeplanen (generell del, fagområder, innhold og oppgaver) SSSS aaaa mmmm ffff uuuu nnnn nnnn ssss ffff aaaa gggg eeee tttt ssss r r r r oooo llll llll eeee i i i i f f f f øøøø rrrr ssss kkkk oooo llll eeee llll ææææ rrrr eeee rrrr uuuu tttt dddd aaaa nnnn nnnn iiii nnnn gggg –F–F–F–Faglig kunnskap –P–P–P–Pedagogisk arbeid for barn –S–S–S–Samhandling og refleksjon NNNNoe nytt?

3 Helt nytt og gammelt nytt  Barns medvirkning –Faglig kunnskap –Pedagogisk arbeid med barn  Sterkere fokus på formell læring og innhold –Endring i synet på barnehagen som organisasjon? –Nærmiljø og samfunn – et eget fagområde  Sterkere fokus på fagdidaktikk?  Planlegging, dokumentasjon og vurdering –Lærende organisasjon  Samarbeid med andre institusjoner –Vektlegging i samfunnsfaget

Ane Bergersen - HSF4 …gammelt nytt  Inkluderende fellesskap –Likestilling –Etnisk bakgrunn –Funksjonsnivå  Fysisk miljø –Rom for alle –Ulike behov

Ane Bergersen - HSF5 Barnehagens verdigrunnlag  Omsorg, oppdragelse og læring skal fremme menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet, toleranse, helse og forståelse for bærekraftig utvikling

Ane Bergersen - HSF6 Kjernetema innenfor fagområde  Demokrati  Menneskerettigheter  Alle betyr noe for fellesskapet  Likestilling  Kultur og antirasisme  Ressurser i lokalmiljø  Media

Ane Bergersen - HSF7 Spørsmål til diskusjon  Hvordan få til tverrfaglig/flerfaglig samarbeid som hjelper studentene til å se helhet?  Hvordan fordele generelle tema mellom samfunnsfag og pedagogikk?  Hvordan bør vektingen i samfunnsfag være mellom faglig kunnskap, pedagogisk arbeid med barn og samhandling og refleksjon?  Temaheftene, hvem har ansvar? (Likestilling, barns medbestemmelse, samisk kultur, IKT og kulturelt mangfold)